AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.026

Kondensorfläkt E38 fungerar inte?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Kondensorfläkten / Elfläkten på min E38a går inte.

Den är inte ihopkärvad, den löper mycket lätt så själva fläkten bör det ju inte vara. Har kollat säkringarna som verkar vara hela.

AC´n fungerar som den skall dock med reducerad kyleffekt i låg fart då inte fläkten funkar.

Vad kan vara fel? Vad styrs den av? temp? tryck?
ri
699
riku
740iA -97
Den styrs av flera olika faktorer genom ECM.
Läs av felkoder.
je
112
jesplind
740 iA -99
Min kondensorfläkt har också lagt av.
Den styrs som riku skrev av styrenheten. Kolla på elschemat så ser du en direkt linje mellan styrenheten och fläkten.
Fläkten innehåller elektronik och styrs av pulser eller frekvens från styrenheten.

Observera att när denna fläkt slutar fungera så drar den ur batteriet över ett par dagar.
Dra ur säkringen eller fläktkontakten så är allt frid och fröjd fram till du byter fläkten.

Bara ett tips. (som kostat mig åtskilliga timmar av felsökning...)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Min drar inte ur batteriet.

Skall försöka få igång Carsoft och läsa felkoder. Vilken styrenhet sköter fläkten? AC´n eller motorstyrningen?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
på e34 o e39 sitter det motstånd på kondensorfläkten som kan gå sönder o då slutar den att fungera. testa köra fläkten med tex en batteriladdare för att se om den fungerar. Det går att mäta upp motstånden om dessa finns på e38.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
på min 750 -95 bytte jag motståndet till fläkten det satt bakom stötfångarn på högersidan. BMW sålde bara en så kallad repsats med ett löst motstånd (till rövarpris) som man fick löda i konsollen själv så jag köpte ett hos elfa istället sen funka min fläkt bra igen.

/Daniel
je
112
jesplind
740 iA -99
Nyare kondensorfläktar har inga motstånd bara 3 stift: Plus,Minus & styrsignal från motorstyrningen.
Dör den i fel läge så att säga så drar pluspolen direkt från batteriet eftersom den är kopplad utanför sleep mode.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har nu läst ut felkoder med Carsoft och den finner inga fel på klima styrenheten. Vad är då felet?

Styrs fläkten kanske av motorstyrningen? Får ej kontakt med motorstyrningen i Carsoft så kan ej läsa av dom felkoderna.
je
112
jesplind
740 iA -99
Jag tror du har samma fel som jag. Fläkten är död helt enkelt.
Reducerad kyla trodde min verkstad var att systemet skulle behöva en påfyllning.

Ska byta fläkten till våren och låta någon fylla upp systemet.
Nu under vintern lär inte fläkten behövas men under sommaren om bilen blir väldigt varm så kan motorstyrenheten kalla på extra kylning genom att starta kondensorfläkten för att på så sätt kyla ner motorn vid tex. bilkö eller dylikt.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Någon som vet säkringsnummer på säkringen till kondensorfläkten?

Batteriet börjar helt plötsligt att ladda ur sig själv efter 2-3 dagar och allt började när kondensorfläkten lade av, förmodad strömtjuv alltså.
Petar ur säkringen så länge.

Mvh
Skalman
je
112
jesplind
740 iA -99
Låter som min bil gjorde innan.
Kondensorfläkten och navigeringsdatorn var skurkarna.

Vet inte vad säkringsnummret är på den till kondensorfläkten, men det är en av de fetaste i plastboxen under huven. Stor röd på 50A.

Kolla efter felsökning att bilen drar 40 mA i "Sleep Mode".
Detta är maxvärdet bilen får dra. Annars är något fel.
Min drar nu 38 mA efter all felsökning och kan stå hur länge som helst utan problem.

Skalman: Vilken bil handlar din fråga om? (Borde jag kanske veta efter ett par år här, men...)

För en "äkta" 1995:a (min är från 1994-11, ett gränsfall som inte stämmer med nedanstående, som är saxat ur Bentley - som i sin tur är ganska opålitlig), skall det finnas tre relästyrda steg (via förkopplingsresistorer) för kondensorfläkten. Då är säkringarna nr 9, 20, 34 och 78 inblandade. Nr 20 (5A) relästyrström, nr 9 (20A) Steg 1, nr 34 (30A) steg 2 och nr 78 (50A) steg 3.

Jag har fått uppfattningen att åtminstone det högsta steget är aktiverat även när tändningen är frånslagen. Men säkring nr 20 borde ju "döda allt".

På min fattas det ett steg 3. Som jag letade...! Men bortsett från nr 78 stämmer uppgifterna på min.

F ö skulle jag behöva lyfta säkringshållaren för att just reparera speciellt säkringshållaren för nr 34, som genom någon tidigare fix blivit brännskadad. Finns det någon ofarlig metod? Där sitter ju så många kabelstammar att det verkar "omöjligt" att lyfta på grejerna utan att sabba något. Tacksam för tips!

/Lennart
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Vad jag kan läsa mig till och som vi varit inne på i tråden tidigare så styrs fläkten på facelift (98-09) av motorstyrenheten som skickar fyrkantvåg till en styrenhet monterad i fläkten.
Går det på något sätt att mäta/testa sig fram till att det verkligen är fläkten/fläktens styrenhet som är trasig?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu har jag bytt fläkten, och den fungerar, men inte som den skall.

Den startar några sekunder efter motorstart och går sedan på fullvarv hela tiden och oberoende av AC av/på.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Liten update. Testade att dra ur kontakten till tempgivaren i nedre kylarslang (som ju ger signal till ECU som i sin tur begär extra kylning från elfläkt) och då går fläkten ner på halvfart men den går hela tiden.

Om man byglar kontakten till tempgivaren ger det ingen skillnad i fläktvarvtal.

Är det tempgivaren som spökar kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.