|
|
|
|---|---|
|
Håller på att pilla med den gamle -91an och har plöjt tråd tråd här inne för att komma någon vart. Just nu känns det lite som att man kört fast. Det tydligaste problemet är att det är dåligt acc i bilen, men även eml-lampan har kommit upp nå gång och trippmätaren står alltid nollställd när jag startar bilen nästa gång. Jag upplever bilen som slö. Tål inte en 535 att bli skodd med 275 på 18 tummare? Det blinkade till i eml en vinterdag förra vintern. Ställde av den och har skruvat sporadiskt. Hade ett viktigt datum för bilen skulle gå bana så att jag kunde få min licens. Stressmekade och fick den att gå hyfsat, men det känns som nåt fattas i kraft. Olika saker som gjorts: Alpina B10 3,5 extraktorgrenrör racekat ny Dubbla 2,5 tums hela vägen till ny Remus slutdämp Ny lambda i katten. Har 2 styr boxar, originalet till bilen chip area hos BSR förra årtusendet, utöver det har jag en box liggande som jag provat att köra en liten runda med men det blev sämre på toppen så jag satte tillbaka den chippade boxen som bilen är "van" vid Har en extra jordfläta till motorn. Det gjorde stor skillnad. jag har ju den elektriska gaspot överföringen till det elektiska spjället Jag har 2 lmm originalet funkar precis lika bra som den andra Jag har 3 st instrument med blå baksida. Mitt egna. En från en manuell M30 ( Alpina B10 Biturbo) och ett instrument från en 540 V8 automat. Jag har provat med Biturbo instrumentet men då försvann indikationen på vilket läge automaten låg i. Har ännu ej testat med 540instrumentet. | |
|
det elektriska gasspjället verkar vara väääldigt långsamt. Trampar man till på gaspedalen, verkar gasspjället först ta lite betänketid, sen beslutar den att lååångsamt vrida upp spjället |
|
|
Du märker direkt om EML går i nödläge, bilen är helt död på toppen och spjället öppnar aldrig fullt. I mitt fall var det fel i instrumentet och jag fick löda förbi någon del som gav motstånd, men inte skulle göra det. Efter det har det fungerat felfritt. Hur jag gjorde finns beskrivet i någon tråd på forumet. Att byta till helt annat instrument låter som ett lotteri med tanke på de problem jag hade trots original. Instrumentet utgör en vital del för att EML ska fungera. |
|
|
Se mina inlägg här: Länk Alltså enbart ett av många andra tänkbara fel. Ett komplext system där mycket kan krångla. |
|
|
Byter man bara det blå bakstycket, och behåller den vita delen av instrumentet som sitter i bilen från början. Eller Tar man hela instrumentet både blå och vita delen när man ska testa ett annat instrument? Att byta över kodpluggen verkar inte finnas någon lindrig lösning på utan jag måste bända upp gjutningen i den blå plasten, om jag har förstått det rätt? |
|
|
Först ber jag om ursäkt för min Iphones rättstavningsprogram Tack för länken, har läst den fram och baklänges vid flera tillfällen tidigare. Funderar på om det är gaspotten. Men just att trippmätaren nollar sig av sig själv, gjorde att jag började med att byta instrumenthusets baksida. Ska kolla om 540 instrumentet hjälper problemet. Är det nån som har en gaspot( som ni säkert vet fungerar ) att låna ut eller sälja? |
|
|
Har du gjort någon diagnos på bilen? De flesta delar av EML ger felindikering, inklusive gaspotentiometern, om de är trasiga. Det var bl a avsaknaden av felkoder som fick mig att söka runt efter andra tänkbara felkällor. Hålla på att byta de sällsynta och dyra delarna på måfå låter inte som någon bra ekonomi. Har de andra instrumenten du försöker byta med EML-lampor/dioder de också? Annars lär det inte fungera. |
|
|
Jo det är dubbla lampor i extrakretskorten. Så de kan nog kommunicera med eml. Men. Jag har inte konstant sken på eml. Den kommer upp vid fåtalet gånger. Däremot har jag alla symtom som om det skulle vara just det felet. Det sura är bara att det är så komplext. Att det kan vara så många olika orsaker till felet. |
|
|
Jag vill minnas att EML på 535an endast fanns tillsammans med automat och ASC. I vilket fall som helst är det så på min bil och därför tillkommer många felkällor. Kör du med 275or runt om? Annars har du kanske strul med ASC också pga olika rulldiameter fram och bak. Automatlådeboxen kommunicerar också med EML-systemet, likaså motronicen. Fel i dessa enheter eller kommunikationen med dem kan också orsaka att bilen går i nödläge. Därför kan en diagnos vara av stort värde. Jag minns inte exakt hur mycket man kunde se, men jag var förvånad över hur mycket, på en så gammal bil. Själva gasspjället har jag rivit ner på min och där finns flera saker som kan krångla efter alla år. Både själva motorn som samlar på sig kolrester och slits, samt potentiometern som ger signalen till boxen om gasläget. Min potentiometer var duktigt sliten och endast en släpkontakt var i bra skick, de andra nerslitna totalt. Det sitter 3 eller 4 st som gör samma sak, som backup. Gasen är ju inget man (eller BMW) vill ska löpa amok. För att kompensera åldring och slitage tar systemet ny referenspunkt för gaspotentiometern, under vissa givna förutsättningar. Typ motortemp över 85C, hastighet över 75km/h och totalt gassläpp under visst antal sekunder. Något sådant, minns inte exakt. Andra delar som potentiometern vid gaspedalen kanske fungerar på samma sätt. Här kan ju saker säkert också gå fel efter 20 år och referenspunkterna bli fel. Kort sagt, det blir lätt "mycket nu". ;) |
|
| Kom på att med farthållare på en EML-bil, tillkommer ytterligare en felkälla eftersom vid EML är den helt elektronisk och kopplad till automatlådan/boxen via EML-boxen. Har man t ex glapp i givaren till växellägena, tappar man farthållaren och EML-boxen känner ett fel. Kan dock inte minnas att EML-lampan lyst vid dessa tillfällen. Min glappar sällan och jag har därför inte blivit färdig att byta just den detaljen. | |
|
All utrustning och lite till på bilen.... Allt du nämnt finns på min bil. Och, ja jag kom på att jag varit och lossat plattan runt spaken och även växelväljarsläden var loss vid ett tillfälle. Tänkte faktiskt inte på att den kunde vara en felkälla. Trots att jag sett översiktsbilden för eml , den där alla insignaler och utsignaler visas och alla prylar som kommunicerar med eml beskrivs i bild. Som sagt. Det är inte så att jag gett upp. DEN SKA GÅ SOM DEN GÅTT TIDIGARE. Det har jag bestämt mig för. Men ibland kör man fast. Jag räknade på rullomkretsen innan montering av däcken. 245 fram , 275 bak. Och det skiljde inte många millimeter eller procent mellan dem. I och för sig var de inte tänkta till bilen som denna tråd handlar om. Kan ju dock vara i överkant storleksmässigt till de hästkrafterna som en 535 har. Hjulen är "lånade" från en av mina andra BMW. Det skiljer 129 hästar mellan dem. och det är originaldimensionen på den som rullomkretsen är beräknad på. Orginal dimension fram. |
|
|
YES! YES! YES! Sicket himla monster den är när den går som den ska.... visst , inte en M5 fullt ut men.. som lillebror till M5 iallafall Förlovade forum, tack alla ni, som uttalat er i gamla trådar, jag plöjt igenom. Nu sitter där ett blått bakstycke från en 540, -95. på mitt hastighetsmätarinstrument. Det skar i hjärtat, att bända loss skyddet över kodpluggen. Ska jag , ska jag inte, tankarna for genom skallen. Tänk om det nu inte är det som är fel, och jag gått och våldfört mig på originalinstrumentet, utan anledning. Med 540ins egen kodplugg stod det GETRIBEPROBLEM i fönstret. Då var beslutet fatta, bänd sönder originalinstrumentet, flytta över kodpluggen. Och tack för det. Nu går den och har inga problem med att hantera bakdäcks-storleken...... Kul Kuriosa, för framtida trådläsare: Följande fel försvann i och med bytet av bakstycke i instrumentet. Nu har jag kall luft i ventilationen igen, innan hade värmen hängt sig på max. Trippmätaren fungerar och sparar sista värdet, nollar sig inte automatiskt längre, vid avstängd motor. Gasresponsen är tillbaka. Muskler på alla varvtal, men framför allt på högre varv märks skillnaden ännu mer. Fönsterhissen på passagerarsida fram funkar igen. |
|
|
Trevligt! :) Då lutar det väl åt att du bl a hade samma instrumentfel som jag (som jag lödde förbi). Det fanns väl någon anledning att just det instrumentutförandet bara fanns under ett år. Bara för mig att vänta på de andra felen då också snart... ;) En av anledningarna till min kärlek till 3,5L M30-motorn är just kicken när man närmar sig 4000-varv och därefter, samt det härligt vrålande ljudet. |
|
|
Nja, du behöver nog inte oroa dig. Jag räknade bara upp en massa fel som helt plötsligt försvann och lagade sig själv iochmed instrumentbytet. Tack för visat intresse i mina bekymmer kring bilen Jepp, håller med dig om kicken och ljudet, mitt tips till dig blir att snegla på M5 e34, då har du acc och vrål ytterligare mer, än M30 3,5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.