|
|
|
|---|---|
|
Leasing eller inte? Jag har möjlighet att leasa bil som är kostnadsneutral för mitt företag, det blir avdrag på brutto brutto som det heter. Jag har en sedan 520 som är värd ca. 120.000 :- Hade tänkt en bil upp till 300.000 :- Det jag funderar på är när jag säljer min bmw tänker jag betala av lånet på bilen 90.000 som jag amorterar 2500/mån i dagsläge. Om jag leasar så räknar jag med en kostnad på kanske ca. 5-6000 :-/månad rena pengar efter brutto brutto (om jag har förstått rätt). Vilket är ca. 2500 mer i månad mer i jämförelse med det jag har per månad nu. Frågan är sen när jag skall lämna ifrån mig leasing bilen då har jag inget kvar, inga pengar, ingen bil i inbyte och måste kanske ta ett lån på hela summan för att köpa en bil i samma klass. Så vad lönar sig bäst i för mig. Det här har varit rena plågan för mig eftersom jag fattar inte riktigt det här med leasing..om det lönar sig eller inte i mitt fall. Och det svåraste i det hela är att jag egentligen inte behöver bil utan är bara sugen på kombi, automat och diesel och vill byt...men annars är jag jättenöjd med min 520 sedan 04. Jag ville bara skriva av mig och se om det finns ngn här som går i samma tankar eller har redan gått igenom det här. | |
|
Leasing via företaget tycker jag är en bra alternativ om man ändå ska köpa ny bil, eller nästintill ny. Jämför man med en äldre modell som man redan har blir det nog svårt att få köpet att löna sig ekonomiskt. Kör du mycket i tjänsten blir ju bilen billigare att äga och dessutom är det ju trevligare att köra 2500 mil eller så i en fräschare bil. Ställ upp en excelfil och gör en noggrannare jämförelse så får du säkert en bättre bild. Jag gjorde det åt en bekant åt det lönade sig för honom, men då jämförde vi med en motsvarande privatägd bil och han hade ett förmånligare avtal som inte var kostnadsneutralt för företaget, inte så kallad kontobil. __________ Mvh Grelle |
|
|
Lönar sig knappast att köpa en ny bil (personabil, kontobil etc) jämfört med att åka en begagnad men det kan löna sig en aning om du absolut vill ha en ny. Finns som sagt ganska bra kalkylmallar att använda för att räkna på vad det kostar. Har själv funderat på det där med kontobil men struntat i det eftersom jag inte anser att det är värt så mycket pengar per månad för att köra en simpel sak som en ny bil. Ett icke kostnadsneutralt alternativ för företaget är ju att ge en tjänstebil och DÅ är det förmånligt för användarenHar själv eftersom man bara betalar förmånsvärdet. |
|
|
Jämfört med att köpa motsvarande bil ny så är det billigare men det kommer bli betydligt dyrare än din nuvarande 520. ------- //Lövet |
|
|
Vad är kostnadsneutralt? Jag köpte min bil kontant är det kostnadsneutralt då? Finns ju ingen skuld liksom. |
|
| Kostnadsneutralt i detta sammanhang innebär att det inte kostar något för företaget, det är ju du som betalar leasingavgift och förmånsvärde. Kostnadsneutralt är dock en sanning med modifikation, eftersom det faktiskt kostar någon timmes administration för företaget. | |
| Företaget tjänar in eventuella kostnader genom att det blir minskade sociala avgifter, därav att det kallas kostnadsneutralt. | |
|
Då är det taskigt att jag inte jobbar för ett sådant företag lol. Eller funkar det med en halvdan biluthyrnings/import export firma? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.