AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.236

Eftermontera armstöd e46?

Lu
11
Lunchmark
318i E46 Touring -04
320I e36 Sedan -91
Tjena.

Har sett att armstödet finns på visa bilar bara, men går det att sätta dit det på tex min 318touring e46? Isåfall, vart kan jag handla armstödet, och hur gör man? :) Någon som vet?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Japp, det går att eftermontera. Har dock inte gjort det själv så jag är inte hundra på hur man gör.

Det går alldeles säkert att köpa det via BMW, men kostnad har jag ingen aning om. Finns kanske på ebay eller liknande för en billigare slant. Köper du på BMW kan de säkert förklara hur man monterar det.

Svar på någon fråga iaf. :)

/Wiberg
Jag köpte mitt på BMW för ca 2000kr och installerade det själv. Den kommer som en stor kassett och det var ganska enkelt men du måste byta en stor del av mittkonsolen mellan stolarna eftersom armstödet är integrerat här. Detta var ca 7 år sedan så det är möjligt att priserna ändrat sig.

En liten detalj, se bara till så du får rätt färgkombination i förhållande till resten av klädseln. Annars ser det lite tokigt ut.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Länk
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Köpte mitt på www.bildelsbasen.se för 800kr i mycket bra skick.
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
jag satte in anons i powerbörsen under köpes fick tag på en kille som jobade på en bmw skrot och sålde lite grejer testa mvh steveson
Ph
28
Photo
520i -96
523i Touring -98
Hej!

Det är ett 10-minutersjobb att byta den vanliga mittkonsolen till armstödsvarianten.
Här är en beskrivning på hur man monterar dit det:

Länk

Du behöver dock köpa alla mittkonsoldelarna förutom själva "armstödsdelen" (alla delar bakom "täckplattan" som sitter vid växelspaken.

Jag köpte ett i grått skinn till 320:n för 100:- på Returbilen i Malmö (finns också på andra ställen i landet, se returbilen.se), klart prisvärt =)

Skinnet var dock något dåligt så tog ett mittarmstöd från en 5:a som också stod där och ska göra ett nytt överdrag och limma dit.

Stor skillnad med armstödet!
Ur
184
Urma
118d -08
Tänk på att baksätet blir tvåsitsigt eftersom mittkonsolen som passar till till armstödet är mycket längre.
Lu
11
Lunchmark
318i E46 Touring -04
320I e36 Sedan -91
Vad menar du Urma? Så alla bilar som har det där armstödet är 4 sitsiga å inte 5 sits som det borde vara? Isf är det riktigt dåligt av bmw... Då skippar jag den där lyxkomforten..... :(
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Va? Njaee, vår bil var allt femsitsig även med armstöd. Inte så bekväm mittenplats, men det var knappast armstödets fel.

/Wiberg
Ur
184
Urma
118d -08
Jag menar att konsolen går längre över kardantunneln. istället för att ha tunneln mellan benen så har man konsolen där. Om jag hade vetat det innan mitt byte så vet jag ej om jag bytt den.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag förstår inte vad du menar. Jag har fabriksmonterat armstöd fram (i båda bilarna) mellan stolarna och det inverkar inte på hur man sitter mitt bak, såvida man inte tänkte sitta med benen fram mellan stolarna. I touringen kan jag som är 186 kan sitta mitt bak, inte bekvämt men det går och armstödet tar ju slut i höjd med framstolarnas ryggar (så som vi justerat).
Har också armstöd bak och då försvinner ju givetvis mittplatsen men det är ju ändå självklart.

Att armstöd mitt fram skulle förstöra mittplatsen bak vill jag se en bild på innan jag håller med.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ur
184
Urma
118d -08
Den fyrkantiga lådan längst bak på konsolen Länk där armstödet går upp samt där askkoppen träs på är en förlängning, den existerar ej på konsol utan armstöd. Den hamnar alltså på kardantunneln. Hänger du med?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Din länk pekar ut en lång rad växelspakar mm - jag förstå inte vad du menar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan man bara köpa denna del Länk och skruva på befintlig mittkonsoll? eller måste man även byta ut denna mot en som är anpassad för armstöd?

Ur tidigare svar får jag inte ut om man verkligen behöver det eller inte.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Här är en bättre bild Länk
Nej, du måste även köpa själva mittkonsolen också! Se: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja just det jag, den ser ut sådär ja.
Kom på mig själv nu när jag tänker tillbaka på när man plocka isär hela mittendelen på gamla 330:in.
Tack för svaret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.