AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.317

Klossar + skivor=pris och hur ofta?

Ni
966
Nip
320i-04
Hejsan

Hur ofta byter ni skivorna också när det är dags för klossbyte?

Hur djupa spår i skivor skall det vara för att det skall betraktas som vettigt att byta?
När blir det sämre bromsverkan?

Skall det vara BMW original eller andra fabrikat OK?

Vad har det kostat när ni gjort det?

Mycket frågor blir det, men tack ni som bidrar.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Bromsskivor kan man byta för att man har pullsering, rostangrepp eller att dom är för tunna.

Det står ett mått på originalskivor som dom MIN får vara. Är dom tunnare än detta så finns det risk att dom så småningom slår sig och börjar pulsera eller att dom går varma pga mindre massa att fördelar värmen på.

Miltal skivor och klotsar är slut e omöjligt att säga men efter 10000mil så brukar det vara läge att byta även skivor enligt mig.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer. Både fram och bak byttes både skivor+belägg vid 9000 resp 8000 mil.
Då var framskivorna egentligen för tunna och för rostiga, men det hade säkert gått att köra flera tusen mil till men då får man väl vara beredd på att de spricker och orsakar en katastrof om man behöver nödbromsa.
BMWs slitagemån var från 22,0 (nya) till 20,4 mm då de ska bytas. Inte mycket!
De kommer säkert hålla längre för mig då jag sällan bromsar, förutom för att bromsa av dom då och då.

Det finns oändligt antal inlägg om vilka märken man ska välja!
Länk
Ni
966
Nip
320i-04
Jag tackar och bugar.

Den har precis passerat 10 000 mil så det är inte onormalt då i alla fall. Har dock ingen märkbar ojämn broms eller så. Tror det är andra klossparet som är dags att byta(fram). Köpte bilen vid 5500 mil så det är nog bytt en gång innan.

Bytte klossar bak vid 7000 mil eller så.

Men det är väl det underhåll handlar om - man byter innan man har verkliga problem.

Prismässigt för en axel dock är jag nyfiken vad ni betalat?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
På vår A6 bytte vi belägg fram första gången för ca ett år sedan. Då hade den gått drygt 18000 mil om jag inte missminner mig helt. Bytte beläggen då slitageindikatorn började blinka. De har inte byts innan.

Kan tillägga att jag fått ett pris på en lokal verkstad att byta skivor och belägg fram på vår BMW också. De vill ha 2900:- dock vet jag inte vilket märke på skivorna och beläggen.

Mvh Martin
Ni
966
Nip
320i-04
Låter ju imponerande att Audin rullar så länge på samma grejer.

Tack för input.

Någon som har pris hos bmw så är det välkommet för att jämföra?

Man vet ju aldrig med mindre verkstäder om de har marginaler för garanti osv ifall något blir skevt eller liknande och som du säger fabrikat på grejerna.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kollade pris på delarna hos BMW och mekonomen i Linköping och de skulle ha ca 3600 resp 2900.

Mvh Martin
Ni
966
Nip
320i-04
Jättetack för besväret. Så med arbete är väl bmw 5000 då gissar jag.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att bromsarna håller 10000 eller 18000 mil ligger nog mer att finna i körsättet även om 18000 mil på samma uppsättning belägg är väldigt mycket. Inget svårt iofs om man ligger och pendlar på E4an flera mil om dagen t.ex. å andra sidan är det ju busenkelt att köra slut på beläggen på några tusen mil genom att köra storstadskörning kombinerat med dålig framförhållning och/eller automatlåda där man omväxlande låter högerfoten stampa på broms resp gas mellan rödljusen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.