AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.591

AKUT Måste fylla på olja vad välja?

STi
Har precis köpt en E61 523 lci. Nu har bilen sagt till att jag ska fylla på 1 liter motorolja. Har inte en aning om vad jag ska köpa för olja och fylla på med. Det enda jag vete att bilen är servad på BMW verkstad. Om det nu kan hjälpa? Tror inte att jag får kotakt med veteran nu.

Vad kan hända om det blir fel olja?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Du ska inte chansa, kör till en auktoriserad BMW verkstad och köp en liter. Läser du instruktionsboken så ser du om det är ok att köra dit eller ej, jag tror det är ok om den varnar gult men inte om den varnar rött.
Jag skulle aldrig köra bilen tills den varnar utan att ha en liter samt tratt och papper i bagaget.... Håll koll på oljan och ha en extra med dig när du ser att det närmar sig nästa gång.

Det finns säkert någon här som vet exakt vad det ska vara för typ av olja, men det är inte svårare än att fråga BMW själva.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW använder Castrol olja. Säkerligen 0W-30 Edge Longlife. Men det går fint med vilken olja som helst som uppfyller minst den ACEA-klassning som står i boken, rätt viskositet och för longlifeintervaller ska den vara BMW LL-04 klassad,
STi
Brukar alltid ha 1 liter liggandes. Men eftersom vi nästan pre is köpt bilen så har vi inte hunnit köpa
Någon olja denna gången. Var ute å åkte igår då den tändes. Har ca 8 mil till närmsta BMW verkstad. Så känns lite dumt å åka så långt. Vi ska iväg på en längre resa idag så känns bra om ma kan fylla på. Kollade i boken igår om vilken olja man skulle ha. Nämndes bara LL04 och LL01 castrol.
Ska se om jag hittar något om. Verkstaden som Servat bilen och hoppas dom har öppet idag så man kan ringa dom å fråga vad dom använt. Annars vet jag inte om det är okej att köpa en LL04 klassad olja precis som ni skriver, frågan är hur viktigt det är med rätt viskositet?
Stod nått i boken om att en mindre mängd inte godkänd olja var tillåtet för påfyllning mellan service-arna vad menar dom. Är 1 liter en mindre mängd?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Shell har ju en som har den klassningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker att även en 0w-40 kan vara bra. Misstänker att 0w-30 är något man vill ha för att uppnå angiven bränsle förbrukning, men den blir riktigt tunn. Så länge kallviskositeten är 0W eller 5W och varmviskositeten 30 till 40 är det inga problem. En liter skulle jag betrakta som en mindre mängd i sammanhanget.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kn åka till OK macken i Vetlanda eller närmaste bemannade OKQ8 och köpa denna tex som är LL-04 klassad.
Q8 Formula V Long Life 5W-30
alt Q8 Formula M Long Life 5W-40 LL-04/LL01 klassad.
Eller på Statoil tex LazerWay LL 5W-30 LL-04

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Att det fattas 1 liter olja är på intet sätt AKUT !!

Fan vad mycket oljefjantande det är på Autopower.
STi
Ursäkta mig för att värna om min bil, men tycker det känns dumt att köra drygt 45 mil utan att fylla på olja när han larmar för låg nivå.
Vet att inte alla bryr sig om sin bil lika mycket som jag. Tur att det finns seriösa människor på forumet som tar alla frågor på lika stort allvar.

Tackar för svaren jag fått.
M
Blev köp av castrol 0w-40.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Bengt - Förstår inte ditt resonemang.. kör man en gammal bil kanske man ha råd med att motorn skär, men det vill man ogärna på en ny för ett par hundra kSEK....

Så klart man ska fylla på olja om bilen larmar. Motorn kanske har börjat dragit olja utan att man vet om det och då är det ju rätt schysst att ha marginal.... än att bli stående i skogen med röd varninglampa för motorn.

//Lasse
ri
699
riku
740iA -97
Som Hasso skrev köp en LL-klassad olja, men skulle nog fundera på varför den drar olja.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Oljan kyler motorn inte bara smörjer ju mindre olja ju sämre kylning även om det inte är nån katastrof när den varnar, men försvinner nån mera liter är inte bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.