|
|
|
|---|---|
|
Jag kom över ett par 18" M3-fälgar till ett bra pris som jag nu satt på min vanliga BMW 3-serie. Fram sitter det som en smäck men bak ser det fördjävligt ut för däcken är så jävla breda Vad tror ni om att fräsa ur centrum på fälgen 2-3 mm och sätta på 255/40/18 eller kanske till och med 245/40/18 istället för de 265/40/18 som sitter på nu? För däcken som sitter på nu sticker ut ganska mycket från själva fälgen så jag antar att man kan gå ner ganska mycket i bredd på däcken. Jag vet tyvärr inte bredden på fälgen, ska försöka ta reda på det. Men vad tror ni är det minsta man kan gå ner till i bredd från 265? | |
|
Tror det är 255/35 orginal på m3 18 tums men är inte säker |
|
|
255/40 är det på M3 9x18", vanliga E46 har 255/35 på 8,5x18". M3 18" har ET 26, vanliga E46 18" har ET 50. Du skulle alltså behöva fräsa bort 24 mm för att få rätt spårvidd. |
|
|
Att det är rätt spårvidd bryr jag mig inte märkvärt om. Det räcker att däcken hamnar innanför skärmen så att de slipper skrapa i när man kör över guppen :p Som jag har förstått det så kan man kränga på rätt så mycket smalare däck även på en 9"-fälg. Så tror ni att de skulle fungera att sätta på typ 235/30/18 och fräsa så mycket som möjligt, vet inte alls hur mycket man vågar fräsa för att behålla tillräckligt tjockt gods. Men säg att man kan fräsa 5mm och att man minskar däckbredden från 265 till 235 så borde väl kanten på däcksulan hamna 20mm längre in. Och om man samtidigt sänker profilen från 35 till 30 så borde även däcken komma längre ner från skärmkanten. Tror ni att det kan fungera? |
|
| Det är många som försökt använda original M3 fälgar på vanliga 3-serien (E46) och misslyckats. De bakre fälgarna har helt fel inpressning för att passa. Du gör enklast i att sälja fälgarna och köpa en uppsättning som är avsedda för din bil, för det finns inte tillräckligt med material att fräsa bort. Sen försämrar du fälgarnas hållfasthet runt navet om du skulle försöka fräsa. | |
| Mm jag är rädd för att sälja dem är enda lösningen. Men jag ska testa att kränga på ett par 235/30 och se hur det blir. | |
|
Du behöver dubbla uppsättningar framfälgar eller lämna in bakfälgarna för ombyggnad, annars kommer det inte fungera. Stephan |
|
| Tänk på att antisladd kan börja krångla om du inte matchar rullomkrets på fram- och bakdäck. Sen påverkar däckdimensionerna även hastighetsmätarens felmarginal. | |
|
Att sätta montera smalare däck på fälgarna är som att klippa av fingertopparna på ett par för små vantar. De går på men kommer aldrig att passa. / Erik |
|
|
Du kan gå ner till 235 utan problem. Kör själv med 235/40 på 10,5" breda fälgar. Har 9,5" fram och har där 215/40 Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Du skall nog inte ha 30-profil på 18" 235:or. Välj 35 eller helst 40 för att komma närmare originalomkretsen. Se denna sidan: Länk Original bak på M3 E46 är 255/35-18" /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
För övrigt kan man se rekommenderad fälgbredd för din dimension hos respektive däcktillverkare, t.ex. Yokohama : Länk under sizes and specs ser man att 235/40-18 rekommenderas 8-9,5" fälgbredd... /Janne Surf Or Die!!! |
|
| Original bak på M3 E46 är inte 255/35-18", det är 255/40-18". M3 har större diameter på hjulen (och större hjulhus) än vanliga E46. | |
|
Sorry, jag menade M-Paketet E46, pereli hade ju en "vanlig 3-serie" (E46?). Fast jag visste inte att M3 hade större hjul, man lär sig nå't varje dag...:) /J Surf Or Die!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.