|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen köpt en z3 2.0 -00 som gått i Italien. När jag först såg den blev jag imponerad av hur snygg den var. Är inte så inläst på bilmodellen att jag vet vad som är vad riktigt, men tänkte att nån här kanske vet. Jag har en granne med en vad jag gissar är en 1.8 el 1.9, den är bra mycket tanigare och ger inte alls samma aggressiva intryck som min! Så mest för att reda ut vad som är vad, är det ett M paket eller har de större modellerna en annan kaross? Här för att lära :) tacksam för svar | |
|
Ett klassiskt "Topp 10"-ämne här i Z-avdelningen :) Se denna tråd för lite klargöranden: Länk För övrigt fanns det aldrig något M-paket som tillval till Z3. Många Z3:or är utrustade med M-sportratt och M-växelspaksknopp vilket icke-pålästa människor har en tendens att kalla för "lilla M-paketet" och liknande... /Masten |
|
| Alright, tack. Sökte efter en tråd om det utan framgång. Tack för svar! | |
|
Masten. Det du skriver kan väl inte stämma. Jag har en 2.8 med M-chassi från fabrik + ratt och växelspak. Det framgår tydligt av leveransinformationen. )Vilket jag om jag förstår det rätt innebär att den är aningen lägre, har lite hårdare fjädringar etc). Nu är inte jag någon expert så någon riktig koll på detta har jag inte. |
|
|
Kornknarr, du har den utrustningen ja, men det innebär inte att det är något M-paket. M-sportchassi var ett separat tillval på samma sätt som M-sportratt och M-växelspaksknopp. Det fanns inga utrustningspaket till Z3 överhuvudtaget. /Masten |
|
|
Då förstår jag vad du menar. Men man kunde väl knappast beställa den från fabrik med M-ratt utan att ha ett M-chassi? Vad jag förstår så är alla innan face-liftmodellerna(fram till -99) lite slankare över aktern utom M-modellerna och 2.8-orna som har bredare häck (sedan ger M-chassi en viss sänkning oxå). Efter facelift så är väl alla karosser lika? |
|
|
Jodå, det var fullt möjligt! Vid beställning av M-sportchassi ingick förresten även 25% diffbroms, men det visste du kanske redan? Innan facelift har de fyrcylindriga versionerna de smala bakskärmarna och de sexcylindriga har de breda. Efter facelift har Z3M kvar de gamla, breda skärmarna medans övriga - både fyr- och sexcylindriga - har de nya lite mer välvda skärmarna inkl nya bakljus. Även stötfångaren bak skiljer sig något i utseende. Observera att faceliften kom i april 1999, det finns alltså både icke-facelift och facelift av den årsmodellen. /Masten |
|
|
Jag visste det inte men har märkt att man kan ha kul med bakvagnen :-) |
|
|
Ta inte i med bakvagnen så att den svaga bakvagnsupphängningen ger sig. Lyft mattan i bagagerummet och kolla så inte punktsvetsarna har släppt... Vulcan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.