AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.177

Olje byte, F10

EC
7
ECU
530D xdrive -11
Är det onödig att byta olja innan det är dax för för första servicen ? Bilen har nu gått 600 mil på 4 månader ( 530D xDrive ).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En del menar säkert på att "man blint ska lita på vad BMW menar i serviceintervall", medan andra anser att oljan definitivt ska bytas...helst när det är första oljebytet sedan den togs ut ny av kund.

JAG tycker att man bör byta olja + oljefiltret redan efter max 200mil körda från "nybilshallen", så det hann du ju inte med hur som haver, men olja är billigare än metall som någon skrev så fyndigt, så ett byte är aldrig fel före det att I-driven påtalar detta..

Du har ju dessutom en turbobil vilket brukar innebära att oljan bör bytas relativt ofta pga ökad risk för lagerslitage på turbon i onödan med mer sliten olja än nödvändigt...
Men visst, jag har inga belägg för att det ökar risken för ett "turboras" eller andra problem om du inte skulle byta nu och m.a.o. vänta till servicemeddelandet kommer i I-driven istället..

DU får troligen inga turboproblem eller annat märkbart om du inte byter olja nu, men andra eller tredje ägaren kanske märker att du/någon varit extra noga med "för tidiga" oljebyten från "dag 1" s.a.s.

Sedan känns det säkert "bra" för dig att verkligen ha bytt olja+filter redan nu...tror jag :)
Bilen mår iaf inte sämre av ett "blodbyte" redan nu.

Mvh Janne.
EC
7
ECU
530D xdrive -11
Och vilken olja skall man använda ? Den som BMW rekomenderar eller ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, det är nog enklast att använda det BMW rekommenderar..
Men alternativ finns såklart(jag låter någon annan svara på vilka sorter som är godkända etc.).

Jag kan väl egentligen rekommendera dig att använda dig av BMW för själva oljebytet likaså..
Visserligen blir det en drygare kostnad än om någon annan/du skulle gjort oljebytet, men iaf..
Jag menar "ny bil" med alla garantier kvar etc så kanske det kan kännas ok och rätt att lämna in för det visserligen enkla arbetet...jaja.
Kanske attraherar kommande ägare att det finns ett kvitto på att oljan är bytt innan det enligt I-driven skulle behövts och då lättare att sälja vagnen med det kvittot i pärmen så småningom.

Tror att BMW debiterar över 200kr/liter för bara oljan, sedan tillkommer arbetskostnaden + oljefilter såklart..

Mvh Janne.

Nya bilar är lite speciella och visst kan begagnat värdet påverkas negativt om man utför alla reparationer och oljebyten osv själv.

För många beg köpare känns det tryggare med BMW stämplar, helt klart. Byter man bil vart tredje-fjärde år eller tätare kan det nog löna sig med BMW stämplar.

Men visst, det blir bra mycket dyrare att enbart serva hos BMW.

Sedan beror det på verkstäder och rykten också. Även med en ny bil här i Stockholm skulle jag sannolikt gå till Bil&Motorteknik (Perre) trots att inte han är auktoriserad.

Inte bara för att han är lite billigare utan framförallt för att han är skickligare och mera erfaren.

Vid försäljning har jag förhoppning om att folk antingen känner till honom eller annars får jag väl förklara själv med referenser. ;-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ECU:

När tycker bilen det är dags för oljebyte? Kolla upp det och gör ett byte i halvtid istället (oljefiltret av papp brukar sluta rena vid ca. 1000 mil - men oljan är designad så den klarar det). Spara kvitton som styrker oljebytet.

Korrekt olja finns mycket billigare söderöver: Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.