|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Det är så att jag köpte en bmw e36 325 -93 för en tid sedan, det är min första bmw så jag har ingen erfarenhet utav dom. Men bara ett par dagar efter jag köpt den hade jag åkt ca 15 mil den dan och på hemvägen gasade jag på lite efter en korsning och märkte då att rutan immade igen och såg att det va ett spår av vatten bakom bilen. så jag stannade och upptäcker då att övre kylarslangen lossnat från kylaren. så dagen efter bytte jag kylare för plasten där slangen går in va lite trasig. och så tog jag bort termostat och kollade vattenpumpen men den såg hel ut. sen satte jag ihop allt och luftade den och så.sen kunde jag köra med bilen i ca 3 veckor sen blev det samma sak igen att slangen lossnade så ja satte dit den å luftade. Sen gick den igen ett par veckor sen skulle ja iväg lite längre en dag och då såg jag att den började öka i temp igen, då hade inte slangen lossnat men den hade börjat koka lite bilen. så då väntade jag tills den blev kallare sen körde jag hem och ställde den och där är jag idag och vet inte riktigt vad det kan vara. jag funderar på om det kan va toppackningen men vill kolla om ni har några tankar om det innan man ger sig på att riva bort toppen.. Tack i förhand, Mvh! | |
| Börja med att byta kylarlock så att du har rätt öppningstryck på det. Du ska aldrig behöva skjuta loss någon slang om locket öppnar vid för högt tryck. Luftning ska göras med fronten högt och full värme på. Till en början lufta med motorn avstängd i flera omgångar. Ev. har du en luftskruv på termostathuset också. | |
|
Tack för svaret!, Ja det glömde jag skriva kylarlocket bytte jag och efter det lossnade inte slangen utan den gick upp i temp och började koka då istället. Mvh |
|
|
Jag höll på som tusan igår och luftade och grejade utan resultat bilen går upp i temp ändå.. klimat annläggningen fungerar inte heller det går inte att ställa in om man vill ha kallt eller vamt om det kan ha någontinmg att göra med det? har även hört att det ska sitta någon elpump bakom motorn och fungerar inte den så kan det bli så? Mvh tacksam för svar |
|
|
Kolla om vattnet i expansionskärlet bubblar eller luktar avgaser. Möjligen termostatfel, men inte vanligt att den inte öppnar. Sitter inte cirkulationspump i värmekretsen på din bil med däremot elventiler som reglerar värmen. Med dessa urkopplade har du full värme så genom att ta ur kontakten så kan du lufta med full cirkulation, förutsatt att inte ventilerna fastnat.Länk Går motorn för högt i temp. även vid landsvägsfart? |
|
|
Sent svar men kanske gör någon nytta.. Det låter i mina öron som du har en trasig topp. Som Anders skrev, kolla ifall det bubblar i expansionskärlet. När bilen är varm så ska du kunna öppna kylarlocket och vatten kan rinna ut men det ska inte spruta rakt upp (gjorde på min). Då är risken stor att du har en spricka i toppen som trycker ut luft i vattnet. Det är inte helt ovanligt att toppen faktiskt är trasig så det inte hjälper att byta topplockspackning. När jag råkade ut för det försökte jag först plana toppen, då upptäktes sprickan. Sen försökte jag byta till en ny topp men då gick gängorna i blocket sönder. Så min rekommendation är att upptäcker du att toppen är trasig, byt hela motorn! Det hade blivit billigare ifall jag gjort det direkt och sedan är det inte lika mycket jobb som att byta topp. |
|
|
Ganska vanligt om allt är ok och motorn går upp i temp är fläktkopplingen/bimetallen som inte tar ordentligt. har själv fått byte ex antal. köps billigast på ebay. Min var sådan när jag köpte den. Ny i sverige kostar ca 2000kr medan en från england/tyskland kostar ca 350kr Mvh Jonas . |
|
|
hej alla här...=) jag hoppar in lite hur som helst förlåt mig, men jag ville fråga nån som kan e36 tds årsmodel 1997 4:de spridaren har gått det är läcker och den har en el kabel kopplat och jag vill veta vad fan är det jag har ersatt men en annan spridare som inte har nån el kabel inkopplat så min fråga är vad är det för el kabel och vad är dens uppgift? spridar lampan syser på instr panelen men bilen går som vanligt men att den vill inte toppa och tycker att det är lite slött sen innan. vore tacksam om nån kunde svara |
|
|
Tack för alla svar, nu är det: ny vattenpump nybytt toppackning planad topp annan kylare annat kylarlock. Så nu skjuter den inte slangen, och vi har luftat den och det gick bra att köra typ 10 mil sen började tempen gå upp igen då luftade jag systemet igen så nu funkar den. så frågan är om det är en spricka i toppen som jag missade att se då? Mvh |
|
|
Kan vara svårt att lufta ordentligt första gången efter man haft isär allt så det behöver inte vara någon spricka. Men håll oss gärna uppdaterade. Om den fortfarande går varm, kontrollera givaren som sitter i kylaren, den som startar fläkten framför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.