AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.870

Hjälp tolka värden från INPA

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej

Måste ha lite hjälp med att tolka live dator från motorn, vissa readings har ! framför sig vilket borde tolkas som något dåligt..

AnalogValues1:
Länk
Engine Load & air use of the idle control valve har ! framför sig

AnalogValues2:
Länk
Oxygensensorerna hoppade mellan 0.8-4.8.
Dem andra värderna tycks lite höga?

AnalogValues3:
Länk
Knock sensor 1 = 0.21

EngineRoughness:
Länk
Cylinder 3,4,5 har höga värden för att ligga på tomgång?
Har nya tändstift i

Felkorder:
Airbag #10 AUC Sensor:
Länk

Engine error #52 muffler flap:
Länk

Clerade felkoderna men dessa två kom tillbaka
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Auc sensorn sitter på kanten till kylaren och stänger automatiskt av uteluften vid avgasköer är klimatanläggningen inte airbag :)
Mufflerflap finns väl bara på 3seriebilar har jag för mig.
Har inge referenser till övrig men den ena Lambdan verkar knepig

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Heh, skrev fel menade såklart aircon

Hittade på denna sida långt ned i listan under MS41: Länk

52 Solenoid Valve -Exhaust Flap

Kan det vara något som inte är ikopplat rätt, var hittar jag detta Solenoid Valve
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kan tillägga att förra besiktningen fick besiktningsmannen ha bilen på tomgång och varva den ett tag för att få ok värden.
På vintern ser man tydlig vitrök och avgaserna luktar surt, tror absolut det kan ha något med blandningen att göra.. Ett läckande avgassystem = galna lambdavärden.

Har fortfarande inte kommit underfund med vad felmedelande 52 är, denna Solenoid.. Har gissat mig fram till en liten elektronisk runddosa som sitter kopplat på några luftslangar vid framsidan av insuget men är osäker.. den surrar lite när man har tändningen på.
Hasso, du skrev att ena lambdan verkar knepig, vilken menade du?
Tänkte höra om du kom fram till någon lösning med felkoden 052 muffler flap :)?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Muffler flap. Är inte det spjället i slutburken? På många bilar sitter det ju en solenoid som styr vacuum till att öppna och stänga ena kanalen i ljudddämparen.
Får felkod på 52, men sen när man kört ett tag så kommer cb203 fuel trim limit bank2. Rensar man alla felkoder så räcker det att starta bilen 20 sek och kod 52 är tillbaks

Bilen vit röker mer än normalt och ojämt på tomgång samt låter som den går ojämt.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nej, fortfarande ingen aning om vad Muffler flap 052 är för felmeddelande. Kanske är som hasso skrev endast på 3-serie bilar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
på andra forum har felet varit dålig bränslepump.
FAF
Tack för svaren :) , jag återkommer om jag får till det.
Har bytt instrument och får fram egr 52, verkar som muffler fap står för egr på denna modell. Finns inga flaps på avgas eller insugs sidan, och egr ventil finns inte heller. Ska prova byta oljefällan...
Nu har min felkod 052 maffler flap försvunnit, felet för mig var att jag tog bort startspärr och fick en korrupt dump, efter det så hade jag svårt att få tag på rätt dump. Men nu med rätt dump så fungerar det. Men går fortfarande dåligt på tomgång och haltar. Har beställt ny stift samt luftmasse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.