AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.661

Köra rengöring av partikelfilter med diagnosdator?

Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Funkar det på BMW 320d E91 -06 på icke märkesverkstad. Någon som provat? Kör BMW med detta eller byter de partikelfiltret?
Ligger 400 mil back på partikelfiltret. :-/

M.v.h.
/Stefan
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Gissar på att bilen gått runt 18k mil? Denna service lampa är bara att släcka om du inte märker någon förändring på gången. Partikelfilter skall bytas enligt bmw när servicelampa för detta tänt sig men jag vet folk som endast släckt och sedan tuffar vidare precis som vanligt.

Regenerering som du pratar om gör bilen när du är ute och kör så det är inget du behöver göra på verkstad såvida inget är fel på bilen.

Mvh
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Lite min fundering oxå. Den har gått 21000 mil nu och en kompis som jobbar på verkstad har kört ett program med diagagnosdatorn på bilar med partikelfilter (bl.a. Saab och Subaru). Datorn kör tydligen ett speciellt program som kör en extra super duper regenering. Motsvarar detta alltså den vanliga regeneringen som bilen kör normalt sett om man kör den ordentligt varm tror du/ni?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Det du pratar om är en "manuell" regenering som man gör ifall partikelfiltret blivit tätt. Detta är samma som det bilen automatiskt gör bara att man gör ett diagnoskomando till DDE att det skall regenerera nu. Partikelfiltret kan bli tätt av många anledningar så man får göra såhär, det vanligaste är om man gör mycket kortkörningar endast.

Bmw har serviceintervall på partikelfilter för att kunna garantera dess funktion så man ej skall bli stående längs vägen. Flera andra bilmärken plockar de ur partikelfiltret och sköljer igenom det med mycket avfettning samt högtryckstvätt.
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Ok. Jag kör ju mycket långkörningar, så det borde inte vara några problem. Men då känns en manuell regenerering onödig då?
Jag hittar inte mycket info om hur man gör med BMW:s PF. Det enda jag hittat är att det funkar att svetsa rör igenom istället. Men då måste man ju hitta en annan när man besiktiga antar jag. Och så kommer det ut massa partiklar där bak och det ser ju inte så kul ut.
Vad för kemikalier skulle man kunna tänka sig rengör PF:en med. Ugnsrengöring? :-) Det är ju lite krokiga rör innan och efter så man kommer ju inte åt att spola rakt på med fullt tryck.
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Är det ingen mer här som kört över 20.000 mil med sin 320d E91? Hur har ni gjort med partikelfiltret? Har ni bytt på BMW? Gick den bättre efteråt? Vad har ni för erfarenhet?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du sett denna tråd?: Länk

Tyvärr verkar rengöring bara hjälpa max 1 år, sen är den full igen och måste åter tas loss och rengöras: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.