AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.298

Hjälp med att koppla in "startknapp" på E36

Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Äger en BMW 323 -96:a som tändningslåset har pajat på, samt att låscylindern EJ går att få ur!
Kör med bilen dagligen: In med nyckeln i låset (för startspärren) och sen startar jag med mejseln direkt i tändplattan som jag pillat loss.

Nu vill jag koppla en strömbrytare för tändning (eventuellt radioläge) samt en tryck-knapp för start, men har inte en blekaste hur det ska kopplas!

Nån som vet?

I så fall förklara grundligt, vilken kabel ska till brytaren och vilken kabel ska från brytaren?
Likaså vilken till startknappen och vilken från startknappen?
Ska jag klippa bort tändplattan, eller eller skarva tjuvström från varje kabel?

Mycket tacksam för svar!! Är trött på att se ut som en tjuv varje gång jag startar bilen med mejseln!
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
De va inte så svårt..
Här är resultatet för den intresserade!

Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Coolt =)
men är det inte lätt att råka stänga av bilen när man ska ta fram ngt från facket framför växelspaken?
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Inget jag har hunnit testa ;) Skulle det vara så, så flyttar jag bara upp brytaren för tändning till kåpan runt tändningslåset!
Inga hål är tagna i mittkonsollen ändå (endast i täckbrickan - bara sätta dit en ny), så ingen skada skedd :)
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Vilka kablar va de?. Ska köpa en e36a som saknar nycklar.
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Är bilen nyare än Januari -95 måste du lik förbannat ha nycklarna för immobilizern. Sitter ett chip i nyckeln som avkodar startspärren när den når mottagarantennen som sitter runt tändningslåset.
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Äldre
Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Tjena MadMike
Skulle du vilja lägga upp exakt hur du gick tillväga? Jag håller själv på att installera startknapp på min e36 320i. Detta kom riktigt lägligt!! Tack!!
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Shoo!

Tror inte det är så ultimat o beskriva "exakt hur" i detta forum hur man tjuvkopplar en bil..
(1)MEN om du enbart ska koppla in en startknapp så tar du tjuvström (sammankopplar) från den gröna kabeln på startplattan (den gröna ger startström när tändningen slås på), dra den nya kabeln till en startknapp.

För att enbart kunna använda startknappen o inte startläget på nyckeln:

(2)Klipp av den svarta kabeln med gul linje bakpå startplattan, löda/sockerbita ihop den med en ny kabel som du drar till den andra polen på din startknapp, KLART!

Om du däremot vill kunna använda både startknapp samt nyckel:

Gör steg (2) men klipp inte, utan ta istället tjuvtröm från den svart/gula på samma sätt som i steg (1)

Enkelt som fan, lycka till!

Mvh MadMike
Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Hahaha tusen tack för svaret, tänkte inte alls så långt som till tjuvkoppling=)
Det är så att jag vill kunna vrida nyckeln till steg två, bort med rattlås in med ström till bilen, och sedan trycka på startknappen för att få igång motorn. Vill fortfarande kunna vrida nyckeln normalt för tändning, så startknappen för att få igång motorn är bara en möjlighet.

Är det den gröna kabeln med startström som ska sammankopplas med startknappen?
Det är säkert jätte enkelt, känner du inte för att förklara utförligt skicka gärna iväg ett mail med beskrivning till iBoo___@hotmail.com
Tack än en gång;)
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Som ovan..

Ta tjuvström (T-koppla) från den gröna.
Gör lika med svart/gula.

Ta de 2 nya tåtarna och koppla till vardera stift på en återfjädrande startknapp.

Thats it!

Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Riktigt nice ju!!
Väntar bara på att knappen ska komma, har beställt den. Säger till hur det gick så fort jag får knappen!
Tack så länge för svaren!!!
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Grymt! Lycka till :)
Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Tjena Mike
Äntligen efter 20 år har jag fått min startknapp, ska koppla in den idag=)

Jag fick med ett relä, är det något jag ska koppla ihop? Enligt deras anvisningar bör man göra det. Har du bara dragit från tändningen till startknappen direkt, eller har du något emellan?
Ma
10
MadMike
M3 E46 -02
Oj Grattis!! haha...

Om du kopplar så som jag beskrivit ovan så behöver du inte använda deras medföljande relä!
Det reläet är om du tänker dra ny ström raka spåret från startmotorn.
Men eftersom du kopplar från startplattan använder du automatiskt bilens originalrelä, vilket innebär att efter att du startat bilen kan du trycka så mycket du vill på startknappen utan att startmotorn slår i!

Good luck :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.