AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.627

bilstereo, rent ljud

Sida 2 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Prio 1 är och förblir en bra huvudenhet, prio 2 klockrena högtalare, prio 3 slutsteg. Har du en kass huvudenhet spelar det ingen roll vad du har iövrigt. En riktigt bra huvudenhet behöver ingen hjälp av slutsteg.
Gasar-Magnus: Jag håller med om at Sasca har girat lite på senare år, man är inte lika fixerad vid si eller så många dB "ren" ljudstyrka som tidigare. Dock har man klassificering "watt" kvar i vissa klasser.
Det här med ljudkvalité, HIFI osv i bilkupéer kan man ju alltid diskutera, de fysikaliska lagarna kan dock inte gärna ändras på. Ögat skall givetvis ha sitt, men neon osv påverkar ju inte ljudkvalitén eller hur?
Att återge den typ av musik som ursprungligen skapades för att återges i t.ex det fria, en kyrkorgel i en stor kyrka, en konsert i en konserthall eller mera tight musik i en studio, en jazzklubb osv, i en bilkupé på någon/några kubikmeter är en rätt svår nöt att knäcka.
Många tycker det låter utmärkt (jag också) men låter det rätt (som inspelningen var tänkt?? En bil används ju (förhoppningsvis) att köra med varvid 8 av 10 inspelningar (återgivningar) spolieras, om man skall följa "regelboken".
Det finns många exempel på stora påkostade inspelningar som fått avbrytas pga diverse bakgrundljud som tillkommit, överflygande helikopter t.ex. Skall det bli bra så...
Att sedan återge detta i en bil som kör blir ju av naturliga skäl rätt svårt. Att kompensera med höjd volym är inte helt bra heller, man kommer aldrig upp i den dynamik som inspelningen ursprungligen hade. I ärlighetens namn skall man ju inte isolera sig ljudmässigt i bilen heller, inte bra för trafiksäkerheten.
Långt utlägg blev det...
Håller även med om att högtalarna är en kritisk punkt i utrustningen, klart svårast att få till att jobba optimalt. Huvudenheterna är i regel så pass bra att det är svårt att höra skillnad, jag förutsätter då att man bortser från "bottenskrapet" och lägger sig på en hyfsad kvalitéts/prisnivå.

FP
Robsarve
Om vi pratar CD-spelare i 3-5000 kronorsklassen så
är de ljudmässiga skillnaderna mellan dem ganska marginella. Ingen av dessa låter egentligen så dåligt
att man kan prata om en förstörd signal.

Däremot är skillnaden mellan olika högtalare stor.

Min uppfattning är att högtalarna gör 90% av ljudet
och Cd & Steg 10% (om man pratar om ett system utan ljudproceccorer).

Men den faktor som påverkar ljudet mest är hur installationen utförs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.