AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.623

bilstereo, rent ljud

Sida 1 av 2
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
vilket märke är bäst när det gäller ljud och inte fina finesser, till ett överkomligt pris? mvh / martin

mk
Jag vet två iaf, Becker och Nakamachi (stavfel?), men de gör ganska dyra apparater (Billigaste strax under 10'?). Men vill du ha överkomligt pris så får du nog köpa en japs maskin. Det finns ju sådana som låter bra oxå, men jag kan hålla med dig om att det är tråkigt med allt flashigt tjafs.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Jag e då ruskigt nöjd med min Clarion.

BMWCS Nr: 4798
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
clarion och alpine har jag hört ska vara bra. jag har hört nått att visa bilstereo märken mäter sin färstärkare (watt) i sinus medans andra mäter det i cosinu. jag vet inte jag fattade nada ( det var en försäljare som babblade) kan detta stämma, Watt som Watt väl?

mk
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag tror att det finns lika många åsikter som märken. Mina favoriter är Alpine och Pioneer vilka ofta har ett lite varmare ljud som passar mig. Watt-siffror ska man alltid ta med en näve salt om de kommer från en säljare. T.ex. min nya JVC CD har inbyggt MosFet 4x50 Watt steg. Om man litar på reklam och säljare...

Kollar man i stället specifikationerna i manualen är det 4x19 W RMS. RMS är konstant effekt. De 4x50 Watten är toppvärdena under väldigt kort tid och med stor distorsion = låter skit under dessa sekunder.

Det finns en kille som går under nick'et folke som är kung på elektronik, han kan säkert underhålla dig ett par sidor om Watt ;-)

Alltså, lyssna dig fram till en CD du gillar och lägg några spänn på ett bra slutsteg. Det behövs inte mer än 50 Watt om det är "riktiga" watt och då behöver det inte heller kosta skjortan.

Lycka till!

// CliFF [ Länk ]

< Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain >
Min Nackamichi för 5,000:- helt utan finesser har ett betydligt renare mellanregister än min tidigare Pioneer dex-P99r för 10,000:-
Den var å andra sidan fullmatad med finesser och man får ju som bekant vad man betalar för...

li
1.959
liste
535i -89
Köp Panasonic basenhet och DLS-högtalare och ev. slutsteg. Det kommer du långt med för inte-alls-mycket pengar.
Robsarve
Det beror på vad du tänker ha i övrigt...

Skall du ha multikanals-dvd-navigation så är Alpines F1 system bäst idag, ett sånt går på i runda slängar 100 papp. Skall du ha den bästa CD-n utab finesser så är det Nakamich Cd-700 som kostar 23 papp bara den.

Men skall du ha en normal anläggning så finns det en del att välja på, jag rekommenderar del ett av bilsteroskolan på www.nordicaudi.com
li
1.959
liste
535i -89
Robsarve - Jag tror vi kan hoppa över tips om DVD-enheter för 100.000 och CD-spelare som kostar 23.000 när grabben vill ha tips på bra grejer till överkomliga priser...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är det inte så att nuförtiden ska man titta på hur många (v) volt huvudenheten skickar ut. Är det så?
Robsarve
Japp, Liste,
det var därför jag skrev bilsteroskolan...
Volt ut från huvudenheten är inget mått på ljudkvalitén, det kan ju ligga dist och/eller brus på signalen vid vilken nivå som helst. Rätt nivå ut är den nivå som efterföljande slutsteg vill ha för bästa anpassning.

FP
Om det är höga ljudtryck som eftersträvas JA, men jag tolkade frågan som mindre vikt vid finesser och "glitter", mera vikt vid bra ljud. Högt ljud är inte liktydigt med bra ljud.
Sasca är för mig lite som att gå på en dragsteruppvisning och konstatera att de flesta motorerna bygger på ett chevyblock (exempelvis), och sedan handla t.ex motorer utefter detta.
Det blev kanske en dum liknelse, men ändå....

FP
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
jag är mer ute efter kvalite, inte massa flashiga lampor och knappsatser, en ren stil med klar ljud. fast om man kopplar allt till ett slutsteg så spelar det väl ingen roll hur stereons ljud är? det förstärks endå juh, eller e jag ute och seglar?

mk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Absolut snyggast i en BMW är Becker Mexico.
Perfekt röd belysning.
Martin: du börjar i fel ände!!! Bra högtalare är första prioritet!!
Så byt upp dig till 4-5,25.6,5 " kit ( lösa diskanter) av godkvalitet ( lyssna och se vad du gillar i ljud väg ( DLS,JBL,Infinity, MB Quart osv.))
SEN kan du börja fundera på bra CD ( de flesta låter ju bra men med orginal högtalare hör man svårligen skillnad på Biltema 750:- CD eller Pioneer P-9 men med bra högtalare hör du skillnad... så mitt råd: högtalare sen ny CD
Folke : det finns faktisk SASCA klasser med fokus på enbart Ljud inte Installation och jag tycker dom är klart intressantast (t.ex. ljud 25000) där "proffs" visar hur långt en smal budget räcker i välljud ( man behöver inte "Sillens" 30000000 nedlagada timmar och prylar för 3000000 kr för ett mkt bra ljud...)
så kolla in www.sasca.se
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
det jag har tänkt mig är basar där orginal högtalarna sitter, diskanter vid sido speglarna (ska skaffa hållare , svåra att hitta bara) ett delningsfiler, sub och slutsteg har jag redan. ska testa koppla in slutseteg till fram systemet. jag funderar på att använda tjocka kablar från slutsteget till fram systemet, gör det nån skillnad, klart tjockare klarar mer effekt men med så små högtalare borde det väl inte bli nån skillnad med tjockleken utav kablar, eller?

mk
Robsarve
Tjockare kablar gör viss skillnad, beror på längden...
Men i de flesta normala fall räcker 0.75 mm2, även om
jag föredrar 2,5 mm2 själv.

Som jag skrivit i bilsteroskolan är det ingen större
ljudmässig skillnad på CD-apparater i normal prisklass,
köp en som du gillar handhavandet och finesserna på.

En finess som kan vara bra är de begränsade men ändå
användbara EQ's som finns i en hel del nyare apparater.

Men som sagt lägg mer pengar på högtalarna, där gör de
mest nytta.
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Köp en DSP
och sen ett par steg
det är bästa sätte att få ljude som man vill ha d
li
25
linbä
325iM-89
Jag kan inte riktigt hålla med "Robsarve"
Det du tappar ljudmässigt i huvudenheten kan du aldrig få tillbaka med ett bra slutsteg eller bra högtalare för signalen är redan "förstörd"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.