AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.716

köpa första bil, E38, men vilken? dyra service kostnader?

jag är 21 år gammal och har precis fått mitt första jobb :)

har tittat lite på försäkringspriserna, och alla modeller har ju samma pris på trafikförsäkring? ligget runt 320kr/månad på brorsans namn...

hur mkt skillnad är det på service kostnader (eller alla möjliga kostnader egentligen) mellan 728, 730, 735, 740 och 750 ???
Nåt som skiljer sig förvånansvärt lite är bränslekostnad som är rätt lika för alla bensinmodeller. Av ngn anledning så tror många att en 750 med dubbelt så många cylindrar bör dra dubbelt så mycket bränsle, men icke, den går att köra kring litern likt de övriga, men då är det inte så roligt. Med tung gasfot och breda uppställ kostar det något mer. Viktigast är dock skicket på din tilltänkta E38. Ett dåligt ex kan tära hårt på hushållskassan medan en bil i gott skick kan trots många mil vara billig om inköpspriset är sådant att värdeminskningen är avslutad. Välkommen till den sköna världen!/ 750 for ever.
Toomas Pahv, hur mkt kostar service till din bil?

och dricker den mkt?
Har inte gjort ngn sammanställning av servicekostn. men har alla kvitton kvar. Däremot förde jag bok över bränsleförbr. på en 313 milatur München tor för nyfikenhets skull. Fantastiska 0,94 i snitt , med mig i passagerarsäte och lugn körning men ändå. TV var lika förvånade över den låga förbr. när de testade min bil som ny 1995, för övrigt ett av de mest positiva biltest jag läst. De gnällde inte ens över priset på en miljon utan avslutade, har du tänkt lägga en miljon på bilköp: Gå och köp den!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag har ägt min 750 i snart 5 år och kört 3200 mil under den tiden (April-Nov varje år) på varierande vägar och körstil . Nollade ena förbrukningsmätaren vid köpet och nu visar den en snittförbrukning på 1,36 L/mil över denna tiden.
Vad gäller "tillförlitlighet" så har jag fått byta delar (inkl. jobb) för 16.600SEK, de tunga posterna var ett rör till AC anläggningen & bensinpumpshaveri i tyskland, samt en beg. TV monitor. Service (en gång per år oavsett serviceindikatorn) kostar hos min lokala BMW-guru mellan 2000- 4000 beroende på vad som görs.
Slutsats: Den bästa bil Jag någonsin ägt.
Men som Toomas säger, var noga med skicket på den bil Du väljer, lägg hellre till och få en med dokumenterad historik & service än "billigast på blocket".

/Stefan
asså, min budget är typ 30 tusen... ???
ri
699
riku
740iA -97
30.000 i servicekostnad är mycket för en välskött bil i min mening, vill du ha en glidarbil till bra pris, titta efter en med bra historik o ta med nån som kan bilar, annars kan det bli MYCKET dyrt.
30 tusen i service? jag menar 30 tusen till själva bilen hahah!!
ri
699
riku
740iA -97
Då ska du nog glömma en E38, för 30000 tkr ska du ha en j-kla tur eller skicklighet för att hitta ett bra ex.
Varför inte en 5-serie med den fina sexan?
menar du e39?
ri
699
riku
740iA -97
Ja dom är fina pålitliga, nåt BMW är känt för. Men som sagt kolla upp bilen, köp inte med hjärtat utan använd dom gråa gubbarna,så kan du säkert göra ett kap.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

För 30k får du en sunkhög till E38, glöm det direkt.
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Här har du några bilar som kunde vara något om du vill in i E38 -klubben

Länk

Länk

Länk

eller lägg på 10000 och få en snygg facelift 740 ial

Länk

Jag kan inte gå i god för skick eller annat för någon av dessa bilar men jag tror visst att du kan få en helt fungerande E38 för 30000kr. Sen kanske du får lägga några timmar i garaget för att få till den finish som du själv vill ha.

Man lever bara en gång så varför inte unna sig en lyxbil för en liten peng.

Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Solid-Snake var bor du?
Jag har en fin och välutrustad 740iA 97 som jag funderar på att sälja (även fast jag egentligen inte vill) som ligger nära din prisklass.
Jag bor i Stockholm.
Jag är något tveksam till att rekommendera en BWM 7 serie till en 21 åring med stram budget.

Inköpsbudget 30 lapp, ok, kan funka, men sedan?

Om man köper en 7 serie för ca 30 lapp och bara klarar sig med årlig service så har man bra mycket tur och hittat ett verkligt fynd. Frågan är hur mycket mera bilen kommer kosta i underhåll / år (förutum försäkring, skatt och parkering)?

Solid-Snake bor i Stockholm?

Bensinförbrukningen på en stor tung 7 serie är oerhört förknippad till hur man kör och var man kör (mycket innanför tullarna?). Visst är den överraskande snål på långkörningar, absolut, men i övrigt? I rusningstrafiken i Stockholm? Runt 2 liter/mil? Gasa runt med polarna? Runt 2 liter/mil minst?

Solid-Snake: Om du nu ändå vill ha en 7 serie så visa upp bilen först på en verkstad, tex Bil&Motorteknik i Huddinge så kanske de kan i grova lag kan avslöja skicket för en hyfsat billig peng. De brukar kunna göra det om man ber mycket snällt... Dock återstår att se om säljaren går med på det. ;-)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Jag snittar 1.8L per mil med min 540 e39, en 740 4.4 bör dra lite till med samma körstil. Kan tillägga att jag är 18år, och från det kan ni ju räkna ut körstilen =)

När morsan lånade 540in i drygt två veckor (545an var inne på lackering och BMW Segeltorp är jäääkligt sega!!) så snittade hon 1.35L per mil, så mycket beror på körstil, men även hur långt man kör. Jag kör kanske 4-5mil per dag, medans morsan kör ca 10-12mil per dag.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Varför har du dina föräldrars bilar upplistade?
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Bor hemma och kör dem också, i princip bara jag som sköter dem också..
540in, 528an och 500E'n är minna bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.