AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.063

strul med toplockspackning eller termostat? 520i -94(e34)

ra
19
ragnar-mctoffel
520i(535 snurra-92
amazon-66
hej jag har fått problem med min 520i, det kommer vit rök ur avgasröret och kylarvätskan blir inte varm men det är alltid högt tryck i den. har trott att det har varit topplockspakningen men har fått höra att det oftast är termostaten som strular/lagt av istället så undrar om det är någon som är säker på vad det kan vara?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag fick en spricka i toppen på min 518. Symptomen blev då rätt så mycket vit rök tills motorn blivit helt varm, då försvann röken, samt högre tryck och ständigt luft i kylsystemet. Nivån i expansionskärlet minskade hela tiden och krävde ständigt påfyllning.

Det är inte alltid så lätt att tala om exakt vad som har hänt. I mitt fall blev jag misstänksam pga att det var tillräckligt varmt ute för att avgaserna INTE skulle vara synliga i normala fall (mitten på april).

Har du vit rök och nivån i expansionskärlet sjunker hela tiden så är du i riskzonen för att ha en trasig topp/toppackning.

//Göran
ra
19
ragnar-mctoffel
520i(535 snurra-92
amazon-66
okej, jag har vit rök men jag har konstant högt tryck i mitt expansionskärl även när bilen är nystartad men jag hade mycket luft i kylsystemet som kom men efter att jag luftade det så är det bara glykolen som rinner ut. har köpt en sotningssats och ska köpa en ny termostat och testa och byta det och se om det blir bättre.

har även ett annat problem med bilen och det är att varningslampan för slitage på bromsbeläggen på instrumentbrädan lyser konstant, har bytt bromsbeläggen bak (fram såg bra ut) och så bytte jag givarna till bromsbeläggerna men den lyser fortfarande har även testat att koppla ut batteriet och sen på med den igen men den lyser fortfarande. du har ingen aning om vad det kan bero på?

/Fredrik
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Lampan för slitage på bromsbeläggen är "dum", dvs den lyser om kretsen via de 2 givarna är bruten. Det hjälper inte att lyfta batteripolen. Troligen så har du inte fått till en hel elektrisk krets efter bytet av givaren. Börja att leta fel där. Kan t ex vara oxid i kontakten som spökar.

//Göran
ra
19
ragnar-mctoffel
520i(535 snurra-92
amazon-66
okej, ena givaren var av innan jag bytte den så ska kolla om det finns oxid i kontakten. tack för hjälpen, det uppskattas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.