AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
16.273

Budget trimningar på sugmotorer

Sida 1 av 3
Jag är total noob på trimning, det bör nämnas. ;-)

Alla pratar ju om hur dyrt det är att trimma sugmotorer osv. Stämmer detta verkligen?

Jag är ändå nyfiken på vad det kan finnas för budget trimningsmöjligheter.

Byta spridare? Räcker det med att byta spridare eller måste man då också byta bränsepumpen?

Vilken effekt ökning kan man tänkas få om man tar bort viskofläkt och byter ut den mot en elektrisk variant?

Vad kan det mera finnas för budget trim? Avgas kan ge några hästar så klart, vet att åsikterna går isär gällande chip.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
byta spridare = 0hk
ta bort viskofläk = så lite att det inte är värt jobbet, inte ens om du fick elfläkten gratis.

avgassytem kan ge några hk, och chip ger ju lite om man har tur, men då börjar det kosta en del och det är bara början och kanske en vinst på 10 - 15 hk (säg 10000kr om du köper allt färdigt) dvs att det kostar att trimma, precis som alla säger och det finns tyvärr inga genvägar.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det enklaste och billigaste sättet att "trimma" en sugis är att göra som många trimchip redan gör - höja varvstoppet. Beroende på motor så ger det olika mycket mer effekt (beroende på hur fort momentet faller av) men i samtliga fall blir bilen ändå snabbare då man får en högre medeleffekt vid korrekt nyttjande av växlarna (dvs alltid upp till varvstoppet!) sen vad höjt varvstopp innebär för livslängden kan ju var och en räkna ut. :) För att få ut mer effekt (dvs vrid) under normala varvtal gäller det att få in mer luft och då är man genast inne på mycket avancerat optimering av gasväxling med hänsyn tagen till insug/kammar/förbränningsrum/avgas osv och det är knappast något man lyckas med hur som helst även om man ofta kan "suboptimera" vissa delområden genom att byta insug eller avgassystem. Direkt om en sugmotor ligger runt 100Nm/l över ett brett område finns inte mycket att göra (ta t.e.x N53B30OO (eller var den N52..) 272hk 315 Nm/l över brett område tack vare trestegs insug, tvåstegs avgas, vanos, valvetronic, direktinsprutning, inget man gör bättre själv än BMW från fabrik - om man inte bygger en "okörbar" racemotor med tunnt register).
Något som borde vara relativt billigt och ge en del är väl dock att byta spridare, pump, mappa om bilen och gå över till etanol? Kanske tvingas man byta mer än så.

Dock vet jag att åsikter går starkt isär här om etanol... ;-)

Viskon väsnas så mycket på låga varv (låter som en gammal Volvo ungefär) så det vore en form av skönhetstrim också, men det är säkert som så att viskon stjäl väldigt lite kraft från motorn.
ma
7.450
marin849
Om viskon väsnas trots att returtemperaturen från kylaren är låg är ju fläktkopplingen kass. Ang. etanol kan det inte ge någon större effekthöjning (ja det innehåller lite mer syre vilket är positivt) om man inte också höjer kompressionen? eller överladdar?
Som jag förstått det ska en etanolkonvertering visst ge ett antal hk men det beror kanske på hur väl den är genomförd?

Jaja, jag har inga trimningsplaner just nu. ;-)
ma
7.450
marin849
frågan är hur mycket syre etanolen innehåller, dvs hur mycket extra "ekvivalent insugsluft" man får via etanolen och därmed vet man hur mycket extra effekt man får. I övrigt får man ju ingen extra luft bara man byter bränsle och det krävs ju som bekant både bränsle och syre i proportion för att få ut någon effekt. Det blir ju inte mer än så om man inte ändrar kompressionen, och därmed kan man inte nyttja det höga oktantalet hos etanolen för att få ut mer effekt (utan att motorn spikar sönder). Att konverteringen "görs rätt" betyder ju bara att man ser till att motorn får rätt blandningsförhållande i alla lägen med nya bränslet, vilket jag redan förutsatte annars är det ju verkligen döfött. :)

Jag kan inga detajler, vore kul om någon kunde presentera exakta fakta ang. syreinnehållet och vad det blir omräknat i effekt med hänsyn till blandningsförhållandet för etanol, givet samma luftmassflöde från insuget som tidigare.
CD
396
CDrom
Mappar man om motorstyrnigen för e85 så bör man få mer hk då man kan köra vassare tändning.

men det är olika från motor till motor om dom svarar bra på det, spec när det är en sugmotor.
CD
396
CDrom
men det känns som man har kommit utan för ramen för vad "budget trim" är....

ma
7.450
marin849
Men vassare tändning ger inte så mycket om man behåller samma kompression - kolven ska ju tryckas ner när det gör nån nytta även om bränslet skulle stå emot "för tidig" tändning.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vassa kammar, extraktor o racekat görnog mest hk.. Sedan insug..

BMW CS #07491
E
1.156
E
320 ci cab -04
En sak är klar, det är som CDrom skriver, "att det kostar att trimma, precis som alla säger och det finns tyvärr inga genvägar. "

Men, det som kostar aldra mest är kunskap, dvs kunskapen att sätta ihop delarna rätt, att mappa motorn rätt osv. Har man aldrig öppnat en motor blir det billigast (om än dyrt) att lämna bort hela jobbet. I annat fall är risken stor att projektet aldrig blir färdigt. Billigt, i all ära, men inget är så dyrt som prylar man inte har någon nytta av. Oftast är den billigaste trimmningen att köpa en "vassare" bil. Byt 540:n mot en M5:a. Då kan du dessutom fortsätta köra lagligt med bilen och inte riskera en massa obehag vid en eventuell olycka.

E
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Lättning av bilen och rensa ut allt onödigt är gratis:)

Har oxå funderat lite på budget trim på min (M3).

nr 1 Lättaning.
nr 2 Nytt avgas/ljuddämpare.(ferrita)
nr 3 Mappning.
nr 4 Kolfiberinsug/mappning =(dyrt)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trim som är gratis: Lätta bilen - släng ut reservdäck, baslådor och annat skräp från bagaget, mer seriösa slänger även ut baksätet och allt annat i bilen som inte är "nödvändigt". Byte av stolarna till lättviktsdito kan göra många kilo - en fabriksmonterad stol i en modern BMW är tuuung!

Nästa steg i lättning kostar några kronor (kan dock vara billigt): Byt ut de feta och tunga 18"-hjulen mot dito lätta i 15 eller 16" och välj då helst smidda sådana.

Fabriksavgassystem brukar väga rätt mycket så det är nog främst av viktskäl man vinner något på att byta till "sportavgassystem", åtminstone om man inte byter grenrören mot extraktorrör - då kan man ofta vinna lite om det inte redan sitter sådant på motorn från början (M-modellerna har redan extraktorrör!).

Sedan är det traditionell triming i form av vassare kamaxlar, högkompkolvar, lättning av svänghjul, förbättrat flöde i topplock/insugskanaler/avgaskanaler genom mekanisk bearbetning (här gäller det att veta hur och var man skall slipa bort material för tar man för mycket på fel ställe blir det inte bra - ett jobb för proffs!), avstämt extraktorgrenrör mm i kombination med ommappning av styrsystemet och modifierat bränslesystem med högre bränsletryck och spridare med högre kapacitet om det behövs för att passa motorns nya "utförande", som gäller för seriös trimning och det kostar pengar!

Förr brukade man ha som tumregel att varje vunnen hästkraft kostar ca 1000kr i sugmotortrimning...och kommer man över en viss trimgräns ökar kostnaden för varje vunnen hästkraft ganska mycket!

Sedan får man inte glömma att högtrimmade sugmotorer ofta blir "tjuriga" att köra i vardagstrafik med orolig tomgång, spetsig effektkaraktär, hög ljudnivå, hög bränsleförbrukning och inte sällan problem med att klara avgasvärdena vid besiktningen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Man brukar väl säga att trimma en sugmotor ,kostar ca 1000kr/hk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Såg nu att Johan B redan nämnt de:)
Jag fortsätter sannolikt original, nöjd så. :-) Driftsstabilitet är också en faktor som väger tungt. Dessutom är jag lite tveksam till om det är vettigt att trimma E39 med automatlådor över huvudtaget.

Smartast är säkert att byta ut den mot en M5 E39 i så fall, borde inte bli alltför mycket emellan. Dessutom ovanligt bra läge på M5 E39 nu.

Men jag bruksar ändå min 540 året om inklusive fjällresor och dylikt. En E39 M5 kanske inte är optimal under sådana förhållanden?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Klarar du bara en ökning av bränsle förbrukningen med ca 0,2 dl/mil mer jämfört med din 540 så är en M5 e39 en utmärkt året runt bil, med massor av vrid. Precis köpt en M3 e36 och gillar den skarpt, men saknar vridet från M5an mycket:)

Mer bil för pengarna kan man knappt få idag! (M5 e39)

Mvh. Richard
richo: Ja, M5 E39 är prisvärd just nu och jag är lockad, tro mig. :-) Men har precis flyttat också med renovering på gång så jag måste nog lugna ner mig lite. I vår kanske...
ma
7.450
marin849
Klarar man av att bruksköra en M5a utan att busa det minsta?
Man drar ju lätt på sig merkostnader pga ökat slitage lite överallt i fram och bakvagn pga gasglada tilltag lite då och då...

Så en relevant fråga är hur mycket dyrare bromsar, diverse stag och länkarmar mm är till M5 vs 540 (som i sin tur är nåt snäpp dyrare än t.ex. 525 som har "lilla chassiet")
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
BMW har ju vissa motorer som är strypta från fabrik & dessa svarar bra
på billig trimming.
M52B28 som sitter i 328E26,Z32.8 mfl

Ovanstående motor ger runt 30hk extra mot ca 5000:- i trimming
sen blir det dyrare att komma vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.