|
|
|
|---|---|
|
Hej köpte mig en 728 för ett utan sen och undrar om förbrukningen ligger runt 1,5-1,7 stad och undrar om detta är normalt sitter även 18" på bilen kör som man ska i en sjua dvs glida;) Hjälp skulle verkligen uppskattas! | |
| ingen som har en aning? | |
|
Låter lite i överkant såvida det inte är en massa kallstarter. Hur har du fått fram värdet? Färddatorn? Kanske du har fel rullomkrets på hjulen som gör att km-mätaren visar för lite. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Stämmer riktigt det där större fälgar på den 18" sen är det efter färddatorn men upplever bilen lite snålare efter kloss byten bak?! Vet inte om dom tog emot för färddatorn låg på 17,3 senast jag kollade idag var den på 17 men även det är ju en bra bit över vad dom ska dra sen verkar det som många ligger på drömförbrukningar en hade skrivit att hans gick 1,2 i stan vill förstå hur folk lyckas med det igentligen? Tack såå mycket för svaret, men isåfall vad finns att göra åt förbrukningen? |
|
|
Ligger på samma förbrukning enl färddatorn pendlar mellan 17-17,3 ingen som haft samma problem ? |
|
|
Jag har en 740 enl datorn har jag aldrig vart över 1,5, oftast pendlar den mellan 1,2-1,3 mestadels stadskörning tycker det låter mycket för sexan? // Johan |
|
| Ja tycker det med 1,4 hade varit ok med tanke på att vi har många stopp ljus övergångställen men att den drar 1,7 är ju bara för mycket! Sen tror jag det luktar lite bensin när man stått på tomgång, vet ju att det ska lukta lite men det här känns mer som om det vart spilld bensin eller som om det läckte men har inte sett något när jag låtit bilen stå på tomgång sen kollat under! | |
|
Min erfarenhet är att om det luktar bensin vid stillastående och tomgång så beror det på spruckna bensinslangar uppe vid fuelrailen, tryck- och returslang. Bensinen som läcker ut dunstar direkt och därför kommer du aldrig att se dropp eller pölar under bilen. //Göran |
|
|
Ok tack så jätte mycket för svaren, men inte någon snäll person som skulle kunna ordna bilder på detta? Mvh |
|
| Eftersom skillnader i bränsleförbr. oftast beror på körstil är det svårt att jämföra olika bilar och dra några vettiga slutsatser utifrån det. Jag lyckades att få en Ford Fiesta att dra 1,5 l/ mil i snitt över lång tid. När min hustru framförde samma bil var förbr. 0,63. Lönlöst att leta fel på bilen./ Gasglad. | |
|
Haha lyckat köra en fiesta på 1,5l krävs nog en hel del men inte alls omöjligt! som jag beskrev i första inlägget har jag ingen tung högerfot kör ganska lungt faktiskt, hade jag nu haft tung fot så hade jag ju en anledning till varför bilen drar så mycket soppa men kör som sagt väldigt lungt med motorbroms osv.... Mvh |
|
|
Kör du en fiesta på 1.5L/mil så är det inget annat än total vansinnesköra :P 1.7L låter mycket, testa att köra några mil landsväg och se vad du får för snittförbrukning då (nollställ givetvis mätaren) Får du normala siffror då är ju risken för fel på motorn mindre. |
|
|
har redan gjort det låg kring 0,9-1L vägarna var ju 70-90 lite överkant eller? älskar ju bilen förövrigt en riktig kanonbil men endast detta med förbrukningen som är riktig jobbig faktiskt inte att den drar så mycket men om det nu är något fel på motorn... mvh |
|
|
Här har du en bild på slangarna som kan läcka Länk. De har pos 11. //Göran |
|
|
1l/milen i 70-90 är för mycket, det är något fel. Läcker soppa gör den troligen inte, det vet ju inte färddatorn om. En bra början är ju att kolla felkoder. Saker som ofta gör att bilen drar mycket soppa är felande lambdasond och luftmängmätare. |
|
|
Ok tack så mycket, vart ute köpråd ett par mil motorväg på motor vägen låg den nu på 0,75!! Och 0,91 blandad med lite stad då allt enligt färddatorn så förstår mig faktiskt inte på det här stad ligger den nu på 16-17l lite konstigt faktiskt att det kan variera så värst mycket och den vägen jag körde på sist var 100! Mvh |
|
|
Körstil och vägtyp är avgörande för förbrukningen. Jag har mellan 0,67 - c:a 2 l milen i förbrukning. Sen kan man kalibrera färddatorn också, min FD visade c:a 10% för lite innan kalibrering. På ren lång-landsvägskörning så får man ta i för att komma över 0,95, definitivt upp i körkortslöst tillstånd. //Göran |
|
|
Ok tack så mycket har faktiskt märkt att det kan vara så! Men hur calibrerar man färddatorn? |
|
| Nu kanske bilen var ok, men det ska ju aldrig lukta bensin bär motorn är varm? En fungerande M50 eller nyare motor släpper ju bara ut koldioxid och vatten i princip (fullt uppvärmd). Funkar utmärkt att sätta näsan vid avgasröret och lukta, det enda som händer är att man får vattenånga i ansiktet. Annars är det nåt fel. | |
| Hej Japmax! Är det snittförbrukning som gäller nu?? sist vi hördes av så tog din bil 10l. milen lätt??MVH Lasse e | |
|
För att komma in i OBC: Länk Det är test nr 20 som kalibrerar. 1000= default Om bilen drar 1 l mil i färddatorn men den verkliga förbrukningen är 1,1l milen så ställ in 1100 i test nr 20 Jag minns inte hur man ändrade värdet, om man tryckte/höll inne eller vred på högra eller vänstra knappen. Gör man det rätt så visar både både FD och visaren i instrumenthuset rätt förbrukning. Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.