AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.449

Z4 Coupé - köra med den på vintern eller skaffa vinterbil?

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Japp, som rubriken säger... Kan inte riktigt bestämma hur jag ska göra. När jag köpte bilen tänkte jag ha den året runt... Men nu har jag börjat fundera, den är ju i grymt bra skick idag, och lite stryk kommer den ju att ta under vintern. Bilen har M-chassie.

Kör mest i och omkring Göteborg. Har tyvärr inte fått tag på ett garage utan det är (egen) p-plats som gäller. Har 4 st trista fartgupp på min gata och det är nätt och jämnt att bilen tar sig över dem nu, så det kanske ställer till det på vintern..?

Blir det vinterbil så klurar jag på en E39 523 eller liknande... Och jag har garage till Z4:an nere i Småland. Blir det inte vinterbil så måste jag köpa vinterhjul istället.

Tips och råd från andra Z-ägare skulle uppskattas!
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Har iofs. cab och redan en andra bil så min praktiska inställning är ganska klar, men även känslor ska vara med i beslutet ;-) ... och de där första km på våren i sommarbilen är underbart! det är lite som att bli nykär varje vår varför riskera att Z4an får en alldaglig året runt känsla?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Z4ans fönster gillar inte snö och is. Jag var själv tvungen att köra ett tag under förra vintern med min dåvarande Z4a och jag led med fönsterhissarna varje gång de försökte hissa ner de fastfrusna rutorna när man öppnade dörren. Till slut gick de sönder också (kostar 3500kr/st)

Men kul som fasen var det att åka iofs...

-------
//Lövet
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Z4-pirayaN; Jag vet precis vad du menar... Kör hoj och har haft en M3 Cab som ställdes av på vintern.

andreas; Värre än E46 coupé som jag har kört med på vintern? På den var det bara några få dagar som rutorna krånglade.

Hade jag vetat att bilen inte skulle köras på vintern så hade det nog blivit en Z4 M :/ Kanske t.o.m. en Roadster... eller en Lotus Elise/Exige...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte om det är värre än E46. Min krånglade dock som fasen och till slut gick den sönder.

-------
//Lövet
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Jag sitter i samma sits som dig och har heller inga vinterdäck till min.

Nu tror jag absolut inte det är några problem att köra E86an under vintern men det känns bättre om den slipper se salt o skit så det lutar starkt åt att det blir en E39a för mig under vintern.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
andreas; Hur mycket körde du med den under vintern? Något annat än rutorna som du hade problem med?

André; Japp, samma sits och vi resonerar likadant. Räknade du också med att kunna köra vintertid innan du köpte den? :P

Någon som kört Z4 under en eller flera vintrar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag körde ganska regelbundet eftersom jag inte hade något garage. Dock enbart på helger eftersom jag åkte tunnelbana till jobbet. Detta var den första av de två svinkalla vintrarna nu sista två åren.

När det var som kallast en gång så lyste laddningslampan, enligt verkstan sannolikt något med kolen i generatorn att de frusit. Dock funkade bilen bra ändå och det slocknade efter en längre åktur. Inga andra problem än rutorna och det. Jo just det, bilen är låg och lägger sig gärna på magen i snön.

Z4 är annars fantastiskt kul att köra vintertid och otroligt bra balanserad - men _jag_ skulle inte göra om det om jag inte hade ett garage att ställa bilen i så den fick tina upp med jämna mellanrum.

-------
//Lövet
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Efter att ha kört 120 mil i helgen med en Z4 3.5iS så är min bild av bilen rätt klar.
Det är bland det roligaste jag kört på länge, en härlig känsla och en kör glädje som är hur stor som helst. Men för mig är det en sommar bil/leksak, man kan knappast kalla bilen för en vardagsbil då användningsområdena är klart begränsade. Sedan så är den låg och med tanke på hur bra plogningen har varit dom sista åren ingen höjdare att köra på vintern. Den är säkert jättekul att leka med i snön, men för mig är det en sommarbil att njuta av.

Mvh

Bertil
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Kör med skiten! Man lever bara en gång! Bilar är till för att användas!
Den mår definitivt inte bra av att stå ute en vinter utan att användas iaf.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Det blir inomhus garageplats - och avställning. Sökandet efter vinterbil fortsätter... (E39 523i?)

Tack för era inlägg!

Kan tipsa om Z4 begagnatguide i senaste numret av Automobil (damp ner i brevlådan idag). De rekommenderar inte vinterkörning, mest pga låg markfrigång.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag noterade också (fast jag läste iofs bara snabbt) att de inte nämnde Z4ans vanligaste dyra fel - att cabmotorn går sönder på hälften av bilarna typ.

-------
//Lövet
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Kändes som de främst testade Coupén (3.0, 3.0si & M). Lite missvisande att då skriva "Z4" som t.ex. på framsidan. Tror de flesta tänker på Roadstern när de läser "Z4"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.