|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte att någon kunde verifiera rätt val av stift till min e39 523 -00 Länk Det verkar så kinkigt med stiften när jag läser på autopower så fel vill jag inte köpa fel och mekonomen blev jag inte så sugen på när dom ville ha 1100-1200 för 6 stift. | |
|
De stift som rekommenderas av BMW och var de som satt i motorn från fabriken, var antingen NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP. Jag hade en kort diskussion med kundsupporten på NGK, som menade att även om det kan finnas tändmässiga fördelar med t ex ett enkelelektrods-irridium-stift, har BMW valt något av de två ovanstående stiften pga av att de motorerna har en förmåga att slå igen stiften vid ogynnsamma förhållanden som t ex kortkörning. De två ovanstående stiften har fyra sidoelektroder, mittelektrod i platina och framförallt jobbar de efter glid-ytgnistgap-principen, vilket gör att de självrenande egenskaperna på stiften är mycket bättre än konventionella stift, samt att de fungerar bra även om stiften är sotiga då de helt enkelt "utnyttjar" smutsens ledande egenskaper när gnistan bildas. Själv köpte jag åtta Bosch-platina och irridium-stift (FGR7DQP och FGR7DQI)från USA och snittkostnaden för de stiften blev ca 60kr/st inklusive frakt (som tog fyra arbetsdagar från USA tills de låg i brevlådan). Dessa stift kostar i runda slängar 200kr/st i Sverige (Irridiumstiften som är likadana som DQP förutom att mittelektroden är i en Irridiumlegering som skall vara bättre på alla sätt - och dyrare, verkar dock inte säljas i Sverige ännu, men de är Boschs "top of the line-stift"). Tänkte testa Irridiumstiften vid nästa byte som jag tänkte göra denna eller nästa vecka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| NGK BKR6EQUP finns ju på närmare håll för ungefär 60:-/ st. Det är från mister-solutions i England, vilket har diskuterats här förut. Fördelen är att den firman ligger i EU så det är ingen risk att tullen snor grejorna och vill ha mer betalt. | |
|
Peter_55, jag funderade först på Mistersolutions, men sparkplugs.com i USA hade bättre priser och mycket större sortiment (de Irridiumstiften jag köpte verkar inte ens säljas i Sverige/Europa ännu, trots att de är tillverkade i Tyskland). Sedan tillkommer väl sales tax på priset hos Mister solutions!? Gör väl ca 10-15% på priset isåfall. Sedan spelar ju inte avtåndet så stor roll när man har stiften via posten på några få dagar... ;o) De skickades som brev och undslapp Tull/Moms, men även om man fått betala 25% i moms hade de varit grymt billiga.... Dessutom hade de en väldigt bra kundservice som gav snabba och bra svar på mina frågor, inte minst kring betalningen. Men det finns som sagt flera olika seriösa företag som säljer tändstift till bra priser på nätet, de svenska priserna framstår tyvärr som rena (dåliga) skämtet - mer än tre gånger priset i USA/England INKLUSIVE frakt...! :o( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har gått och funderat på stiftbytet ett tag men just det här med special och prismotiveringen har vart ett mörker. Hur vida jag tror på hur avancerat ett stift kan bli på en vanlig förbränningsmotor håller jag för mig själv, men absolut legering med något exklusivare tex. platina gör säkert skillnad och är inte gratis men dubbla eller trippla priset stör mig. Det är som vanligt efterfrågan och inte värdet som sätter priserna. Trodde dock inte att det fanns alternativa snikstift (vanliga stift). Än så länge så ångrar jag bara bromskivorna från biltema som skevar lite, resten av länkarmarna och styrlederna har klarat en besiktning och känns bra i alla fall :) Jag är tacksam för dom grundliga svaren! Mvh/P |
|
|
OJ Nu råkade jag beställa iridiumstiften. Får hoppas att dom hittar hela vägen hem till mig också så jag får pröva hur bra dom är :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NGK BKR6EQUP är rätt val iridiumstiften ska visst funka också, Bosch spolar vi till BMW :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.