AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.876

Tändstift bosch eller NGK

Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Hej vet att folk har tagit upp detta förut men jag vill veta konkret av dom som nu vet ingen som tror sig veta.

Jag har nyss köpt en bmw 520 1993 kombi antar då att den har vanos

satt skit stift i men jag fick med borsch men jag tycker inte den svarar på gasen som jag vill känns oerhört slö. Jag har ägt ett gäng bmw innan o jag haralltid köprt med NGK men fråga är nu är det nån ide o köpa NGK stift går bilen bättre med dom att bilen ä slö det ä alla 520. Men tycker inte den svarar riktigt på gasen bilen har stått ett bra tag utan att ha gått nått kan gammal soppa påverka luftfilter gammal sliten olja osv.....
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Jag skulle börja med att serva bilen. Kolla över så det inte finns luftläckage också.

"You can call me Bon"
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
ja den har stått ett par år men ä lågmilare md 20.000 mil o svensksåld men det har kommit fraen en massa rost så jag håller på op fixar rosten nu ska beiskta imorgon

stötte på nått mindre kul får ej bort hjulbultar vänster bak o ena ä nästan rund vad gör man då
Har du rätt värmetal på dina NGK-stift? Såg, tror det var i Haynesboken, att E39 kom med olika stift beroende på motor och årtal. Vill minnas att några kom med Beru.

Angående hjulbulten så kan man svetsa dit en ny bult utanför den gamla och dra loss med den.
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Nej alltså jag fick med nya borsch stift men frågan var om jag inte ska sätta i NGk istället
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
525_vanos : Finns speciella hylsor som kan användas för att lossa hjulskruvar i det skicket.
Länk
Länk

Fast 300-500 SEK är ju lite saftigt för en hjulskruv.

Så bäst är att åka till en däcksfirma och be dem lossa din hjulskruv (de har garanterat verktyg för detta).
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Får nog åka till en verkstad så dom får värma bort dom med svets
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jag kör med NGK V-line i min 525 '94 och det funkar utmärkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enligt BMWs egen dokumentation (TIS), vilket enligt mig är en ganska (hehe) tungt vägande källa för information, ska det vara Bosch eller NGK "high power spark plugs", dvs fyrelektrods platina stift. Dessa rekommenderas av BMW (dvs tyska BMWs fabriksdokumentation, sen vad lokala verkstan säger funkar kanske är nåt annat) även till i princip samtliga någorlunda moderna motorer för eftermontering. Finns länk till PDF med info i forument och listor på vilka motorer de rekommenderas till. Nämnda stift köps mycket billigt från t.e.x. mister solutions i UK (runt 70kr/st ink frakt o moms istället för 180-200/st i Sverige). Jag gillar starkt information "direkt från källan" och tycker därmed att ytterligare diskution ej behövs. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller köper man dem från USA; t ex Sparkplugs.com.

Då blir de ännu billigare än från England, om de inte fastnar i tullen (då blir priset ungefär detsamma som från MisterSolutions i England).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.