|
|
|
|---|---|
| Min flickvän lånade ena bilen i helgen och lyckades då backa på en annan bil och orsaka en intryckt bakdörr på denna. Har lite funderingar på vilka konsekvenser det får bonusmässigt på mina bilförsäkringar.. det är min första trafikskada på under de lite mer än 25 år jag haft bil. Har nu två bilar, båda placerade i max bonusklass. Fundrar lite om det är så att en trafikskada möjligtvis påverkar båda bilarnas försäkring och jag riskerar att få dyrare försäkring framöver för båda bilarna..? I så fall kanske det vore bättre att stå för reparationen själv på den påkörda bilen utan att blanda in försäkringsbolag. Nån som har koll på hur det funkar och hur lång tid det tar att komma tillbaks till maxbonus igen? Och hur mycket det kostar att bli nedflyttad från bonusklass 9 till klass 7 som man tydligen blir vid skada. | |
|
Pratade med försäkringsbolaget och fick informationen att båda bilarnas försäkring påverkas och jag flyttas till bonusklass 7 för båda försäkringarna, trots att de ligger i olika bolag.. :-( Innebär ökade premiekostnader på runt 6000 kr för de två år det tar innan man uppnår klass 9 igen... Förmodligen billigare att betala skadan ur egen ficka men får se vad exakt prisuppgift blir när de besikitigat skadan. En liten tröst är att Alfan klarade sig oskadd. Men så är det en rejäl bil också, till skillnad från klent byggda Volvos... |
|
|
Bra att du återför! Men hur får det andra bolaget reda på att du uttnyttjat försäkringen på en bil som de inte försäkrar? Mig veterligen frågar de bara efter det vid nyteckning. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Blev också förundrad över att min andra bils försäkringsbolag blir informerad om att skada inträffat... Min gissning får bli att försäkrinsgbolagen på nåt sätt har ett samarbete där de delar info om skador som inträffar och bonusklasser för personer. När jag tecknade försäkring för andra bilen fick jag ju också full bonus direkt eftersom jag inte haft några skador under de år jag haft bil. Tidigare när jag haft två bilar så har man ju börjat från noll i bonus på ny försäkring och flyttats upp i bonusklass i takt med att tiden gått utan skador, man arbetade upp bonus per försäkring i resp bolag. Nu ser det ut som att bonusen är personlig och delas mellan försäkringsbolagen. - Rätta mig gärna om jag har fel, det jag beskriver är bara min tolkning av den info jag fått! | |
|
Försäkringsbolagen har ett centralt skaderegister... Men hur ska en olycka din flickvän orsakat påverka DIN premie? DU har inte orsakat någon olycka och ska ju därför inte flyttas från bonusklass. Din flickvän däremot kan se fram emot höjda premier dom närmaste åren om hon äger någon bil. |
|
|
Enligt försäkringsbolaget är det min bonus som drabbas eftersom det är min försäkring som utnyttjas för att täcka skadan. Är väl när man utnyttjar sin försäkring för att täcka skador som bonusklass påverkas, alldeles oavsett venm som råkar köra bilen vid skadetillfället. I alla fall var det så jag uppfattade det hela. Vi får se vad de återkommer med, har inte hört nåt mer från de sen jag rapporterade in att skadan inträffat. |
|
| Har råkat ut för samma sak. Då påverkades inte min bonus på den bil som blev påbackad pga trafikförsäkring utan bara det på min egna bil via vagnskadeförsäkring. Så var det hos mitt försäkringsbolag. En kompis som har ett annat bolag säger att att det inte påverka bonusen ett dugg. Tror du får se över vilken sorts försäkring och vilket bolag du har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.