AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.276

bromsproblem 135i

Sida 1 av 2
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hejsan alla.

jag har ju införskaffat mig en 135i för någon månad sedan men har upptäckt problem med bromsarna! jag lämnade den ganska omgående till bmw för byte av bromsvätska för jag tyckte pedalen kändes lite svampig, dom sa att det var massor med luft i systemet när dom tömde. När jag fick tillbaka bilen tyckte jag att den kändes ganska bra men tyckte inte de va samma klipp i bromsarna som min gamla, men tänkte att det kanske berodde på att det är så jäkla stora bromsok!?
Men så idag var jag ute och nöjesåkte lite och kom alldeles för fort på en svensk landsväg (drygt 200) kom ikapp en bil men hade möte så omkörning var inget allternativ, men då när jag trycker ner pedalen så går den nästan i botten WTF!? fick pumpa på bromsen för att få något tryck.
Någon som vet vad detta kan bero på? den skall in till bmw igen på torsdag för luftning, mecken sa i telefon att man kan lufta via datorn också om det är så att det är luft i enheten.

Nu mer till min fråga kanske, la också märke till att bromsarna vart otroligt varma gick ut ur bilen och det rök ordentligt om dom! beläggen skall vara nyligen bytta, kan det vara så att det har snålats och det sitter dåliga belägg på bilen? finns det några performance belägg att sätta på?
sen har jag läst om stålumspunna slangar också, kan de vara något att satsa på?

förlåt nu vart det en långt inlägg med många frågor, hoppas någon orkade läsa=)
Original std-bromsar räcker för gatkörning. Vad har du för däck?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter konstigt tycker jag måste vara något skumt, kolla vad för belägg som sitter på
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
orginal bromsarna på 135i är ju performance bromsar dvs 6kolvs ok fram, så tänkte om det fanns performance belägg till dom?
Jadu det är pirelli av något slag 18" 225 fram och 245 bak, tror jag:)
Hoppsan säger man. Bra att du fick stopp på bilen.

Låter ju som läckage nånstans. Om jag spekulerar så låter det som det kan vara en av dina bromsokskolvar (12st har du ju) som har en packning som läcker. Kan blivit skadat vid byte av belägg. Finns även rapporter om 135i ok (samma som performance) som spruckit. Kan förklara ryckandet. Du får ju allt kollat ordentligt denna gång...

I annat fall kan nya belägg som man aldrig bromsat ordentlig med, rycka en del vid de första hårda inbromsningarna. Sen ska det försvinna efter ett antal gånger.

Hoppas det fixar sig. Sen kan du ju ta det lite lugnare framöver. Oavsett ;)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
har funderat på läckage men ingen vätska försvinner så tror iaf inte att det är problemet. spruckna ok låter skitdyrt då det rök om både höger och vänster så jag hoppas på att det är billiga skit belägg som sats på:P fast mecken va tveksam på att det ens tillverkades dåliga belägg till dom bromsarna.

vad ska man med en snabb bil till om man inte skall använda den:P men blir lite lugnare fram tlls jag vet att bromsarna är 100.
Finns inte många belägg till dem vad jag vet. Finns ingen faktura på bromsbytet?

Nja, själv tycker jag inte det resonemanget håller, inte OK att köra om i såna hastigheter, om nåt går snett är konsekvenserna förödande. Får inte tänka på mötesolyckor. Du vet, folk som sysslar med mobilen etc.
Ska man "använda grejorna" fullt ut finns ett enkelt svar: bankörning. Jag är inte helig heller men sänker hastigheten fullständig så snart det finns andra i närheten inkl. möten...
På tal om bromsar ;) Stålomspunna gör inte att man bromsar hårdare men man får bättre känsla, för mig var det värt det, trots problem med läckage...
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Håller med Onehps råd om banåka... är en aning säkrare både för dig och de omkring dig... men visst... närmar sig varvräknar nålen sig 3000rpm och skönsången sprider ut sig är det ibland svårt att lätta på gasen hehe

Tycker det låter som om systemet inte är tätt, som om du får in luft i systemet under användning eftersom det verkar bli "svampigare" med tiden eftersom du redan fått systemet luftat en gång... kan kanske även vara orsaken till röken du såg... fast det känns mindre troligt att det läcker vid alla 4 hjulen eller var det bara vid ett det rök??
Så 135 har performance bromsar original, det förklarar ju varför det inte gick att köpa performance bromsar till min 335:a, när jag kollade med BMW Solna.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
clubsport- det förklarar faktiskt inte så mycket med tanke på att 335 faktiskt inte har performance bromsar orginal utan det är endast 135:p

onehp- problemet var ju att det inte var någon i närheten försen det var dags att bromsa och det var ju typ där det sket sig lite, men jag har å andra sidan läst i tidningen titt som tätt att ungdomar är odödliga när dom kör bil;) Jag skall kolla i min "bilpärm" var ju bara att det följde med så inihelvete med papper till bilen så har inte ens orkade kolla igenom allt.

Raiderviking- har du något tips på vart det kan vara läckage och suga luft? Det rök ordentligt om båda hjulen fram men bak kändes bara lite halvt ljumna:s

en till fråga, kommer inte ihåg hur det var på gamla bilen men om jag har motorn avstängd och trampar upp trycket i bromsen så kan jag lätt stå på bromsen utan att den rör sig neråt, men om jag har motorn på och gör samma sak så rör sig bromsen sakta neråt? släpper sedan bromsen och väntar ca 5 sekunder och trampar sedan till bromsen snabbt med fullt tryck då går den nästan ner i mattan?
Till dom oroliga så gjordes detta test stillastående;)
Nej skumt är det men kan på rak arm inte äga var läckagen och/eller luften sitter. Kan vara bromscylindern, kan vara bakre kretsen (då de knappt erkar bromsa), kan vara luftficka i nåt ok. Kanske man kan bromsa i låg fart på rullgrus och se om det finns hjuls som inte bromsas?

Jag vet hur det går. Hade en kompis som provkörde min och lovade att inte gasa för mycket. Han hann aldrig se mätaren, men var bara "lite" sen att släppa gasen. Efteråt när jag berättade att han var uppe i 180 knyck var har lätt chockad. Det gick så lätt sa han... Jag brukar veva ner rutorna, då går det inte att missa att det går "lite" fortare :-)
corzair:
Det förklarar varför oken inte ser ut som Performance ok ;o)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Clubsport jaså du menar så:P

bilen har idag varit inne hos bmw och dom har luftat ventilpaketet och det hade kommit en hel del med luft fast han trodde inte att det var något läckage utan om det uppstår igen så är det fel på själva bromsenheten, hade tydligen haft några bilar med liknande fel. bilen har inte levererats hem ännu så har inte hunnit testa men ser fram emot att känna bromsarnas fulla potential:)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
sådär ja nu har jag vart ute och testat bilen och vilka jävla bromsar det är!! drog på lite och klippte till bromsen som innan och gick på abs direkt! vilken skillnad, var alltså luft i ventilpaketet till bromsarna, hur luften hamnat där är det ingen som vet och jag hoppas att luften kommer att stanna utanför i fortsättningen. Glad kille och bara några ynka 100kr fattigare:)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Grattis, men kör försiktigt nu !
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Jag testade min bil på Gelleråsen men bromsarna överhettade efter bara ett par varv. Pedalen blev lång och en varningslampa tändes.
Tycker dom borde tåla lite mer än ett par varv?
Jag kanske har något liknande problem som "corzair", vad tror ni?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
captainoats - Jag skall jobba på det=)

c418krk - Jag tror inte att våra problem är samma, mina bromsar vart opålitliga, funkade bra ibland och ibland hände inget alls. efter mina tuffa inbromsningar så har det faktiskt sluta ryka och nu går dom perfekt.
Men som du säger kör man hårt så blir det varmt och det känns ju i pedalen och bromskraften. gissar att det beror på att det är stora bromsar med stora belägg på "vanliga" skivor, man bör nog skaffa sig borrade och slitsade skivor om man ska åka bana vilket underlättar kylningen till viss del.
c418krk:
Mina (då) standardbromsar höll sig bra på Gelleråsen, lika stora som din dock enkolvsok. OK de blev svampiga, men bromsade bra fullt från typ 180 till 60 på rakan om och om igen (som mest två 15min pass direkt efter varann). Dock så bytte jag bromsvätska innan (ate racing blue) samt tog bort bromskölderna fram så att kylluft kommer åt baksidan med. Kan ha gjort skillnaden mot din. Sen om man läser man på på 1addicts, så är erfarenheten där att performance oken inte håller speciellt bättre än "vanliga" ok för bankörning... det är mest bromskänslan som förbättras.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Nog för att det är en väldigt kompetent bil på alla möjliga olika saker, däribland köra bana, dock ska man ligga och pressa varv efter varv då funkar inte standard grejor längre, då är det racing grejer man skall ha. Om man nu ändå ska pressa många varv så får man lägga nivån där efter, kanske bromsa några meter tidigare så man slipper trycka med full kraft.

offtopic - Jag lät sveriges prins och hans oroligt snygga flickvän Sofia höra på bmw sången idag, såg en bil som stod i dikeskanten i trosas mörka skogar strax utanför mor och fars gård så jag stannade bredvid och frågade om de kört på något, och då var det ju självaste kungligheten där med en Cayenne turbo;) Dom hade tydligen sett några kattungar sprungit över vägen och letade efter dom utifall dom sprungit bort ifrån något hem i närheten, jag önskade dom lycka till (finns en hel del vildkatter där) och hoppades såklart dom skulle finna sina hem och lät dom sedan höra 6an sjunga ut som den aldrig gjort förut på den fantastiska raksträckan=)
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Lyfter denna,

Har ett bromsbyte på gång på min 1:a någon som har några tips vars man kan köpa bra bromsklossar och skivor (minst lika bra som original), kommer även att behöva byta fjädern i bromsoken fram då detta är en rekommendation från BMW. Vet redan priset på originaldelarna så det är jag inte intresserad av.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag är däremot nyfiken på vad priset är på orginaldelarna om du vill dela med dig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.