|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW fantaster. Jag har köpt min första BMW och det blev en 530iA Touring -93a. Dock har den lite strul med Bromsarna. Bromsservot verkar inte fungera som det ska, hård pedal efter ca 1-2cm nedtryckt och knappt någon bromsverkan om jag inte trycker hårdare. Jag har sprutat startgas runt alla slangar och skarvar vid insug för att hitta eventuella vacumläkage som kan göra att det finns för lite vacum i systemet. Och nu till en annan grej med det, Motorn börjar gå ojämnt med tomgång på ca 550rpm när jag håller in bromsen för att lägga i någon växel på automaten, tex från P till D. Någon som haft samma symtom på en V8? Läste något om nån som haft liknande på en 525 men där vart de insugspackningarna om jag inte minns fel. Hoppas på hjälp från er där ute. :D | |
|
Kan lägga till att jag nu bytt slangen mellan insugsmembranet(?) och bränsletrycksregulatorn(?), iaf en liten slang som nästan var av. Blev ändå ingen större skillnad på motorns gång vid bromsning. Jag har nu testat ha lös backventilen till bromsservon och den verkar vara hel, Provat med att spruta stargas runt alla slangkopplingar osv. Testade även att mäta upp Vakumet i motorn och det verkar de inte heller vara något fel på. Tomgång ca 13-15in-Hg (350mm-Hg) 1500rpm ca 20in-Hg (500mm-Hg) Någon som vet ifall dessa värden är dom rätta? Testat med denna mätare: Länk |
|
|
Problemet löst, köpte en beg bromsservo på skroten och monterade den så blev allt bra igen, inga problem med bromsarna eller tomgången. Måste ju ha vart nå läkage i bromsservot som gjort de. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.