AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.965

Bmw 550 F11 med Adaptive Drive - sänkning går det?

Sida 1 av 2
gu
56
guido
550ia touring 2011 (MY2012)
550ia touring 2006

Hej,
har bokat ovanstående bil med bla: Adaptive Drive där elektonisk dämparkontroll mm ingår samt Integral-aktiv styrning. Detta (AD) går inte att kombinera med sänkt chassi utan det blir standardhöjd.
Med 19" eller 20" fälgar kommer det att krävas en sänkning - är det någon som har erfarenhet/vet
om detta går och isåfall hur?
Om inte detta går så blir jag tvungen att ta bort det hela och endast ha M-sportfjädring vilket blir snyggt men inte lika roligt. Behöver verkligen hjälp med detta!!
//Guido
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej igen, är det verkligen ingen som kan hjälpa mig??
Kanske någon som har gjort detta med E61 eller kanske sju-serien - dessa finns ju också med AD?
//Guido
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På vilket sätt krävs sänkningen med 19" eller 20", estetiska skäl?

Hur mycket sänker det med det sänkta chassit? Om jag förstår dig rätt så går det inte att få som du vill från fabrik och jag själv skulle vara lite tveksam till egna modifieringar på en så ny bil. Naturligtvis kan man köpa andra delar som får rätt höjd, men då blir det väl som med m-sportfjädringen, ej ställbar.
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej Grelle,

Bilen är rätt hög med standardchassit, i kombination med större fälgar blir "glipan" mellan däck och hjulhus väldigt stor.
Tar man M-chassit så ska den sänka 10 mm, det blir ganska prydligt men då får man som sagt ge
avkall på att kunna justera dämparna (EDC), Comfort, Normal, Sport samt Sport +.
Har fått besked från H&R samt Hartge att man kan byta framfjädrar samt göra en omprogramering av
den automatiska nivåregleringen bak, då skulle alla funktionerna fortfarande vara intakta.
Men som sagt - ingen har tydligen gjort detta tidigare??

//Guido
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Glipan är väl alltid lika stor mellan däck och hjulhus så länge du inte sätter på mindre däck?

Jag försöker inte vara kritisk mot dig, men jag tror att om det bara handlar om 10 mm, att det enklaste för dig är att ignorera detta och acceptera en lite större glipa. Låt det gå några dagar så glömmer du förhoppningsvis det och fokuserar på resten av bilen.

Det borde inte vara så svårt, en 550 med M-paket är tillräckligt vacker för att ögonen ska fästa på andra saker än det där tomrummet.

Men om glipan är för stor så verkar du ju ändå ha ett bra alternativ via Hartge, du blir kanske den första på detta forum att testa det och om du blir det, återkom gärna med resultatet!
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej igen, skrev kanske lite tokigt - om jag väljer M-chassit så blir sänkningen 10 mm vilket är hyfsat snyggt.
Tar jag H&R eller Hartge så talar vi om 20-30 mm vilket gör att bilen får ett otroligt aggressivare utseende!
Detta i kombination med AD gör att jag funderar väldigt mycket!
Kan ju givetvis hålla med om att detta är ett gigantiskt I-lands bekymmer!!!
//Gudio
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du kollat på amerikanska eller internationella forum? Kanske fler som upplevt liknande problem där?
gu
56
guido
550ia touring 2006

På Bimmerpost finns det några som har gjort detta, bla en norrman och han verkar ha fått detta att funka,
sedan finns det andra som också har provat där det inte fungerar med EDC:n!!

//Gudio
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej, Bilen har äntligen blivit levererad och den är grym!
Det är stor skillnad mot E61:an samt att Adaptivedrive gör att man kan välja på många olika körprogram.
Som jag trodde så är den alldeles för hög med stora hjulhus/glap mellan däck och kant.
Tyvärr så var inte Hartge klar med sin lösning för leverans utan det blir H&R som ska monteras,
detta sker om två veckor så nu gäller det att hålla tummarna att allt funkar.
/Guido
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Spännande, lycka till :)
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Alltid intressant med diskussioner kring om en bil 'måste' sänkas eller inte. Du har inte möjlighet att posta en före-bild (eller länka till ett foto som illustrerar vad du menar).
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej igen, jag hade tänkt ta lite bilder - sen får väl kunnigt folk hjälpa mig med själva bildinläggen/fotolänkandet!
Grejen är att nu sitter det 18" M-fälgar som ska bli vinterfälgar, vid själva bytet så kommer det på 20"
så bildjämförelsen blir väl lite ojämn - om inte verkstaden orkar lägga på och av dom olika dimensionerna!
//Guido
Fett coolt! Kompromissa inte när det gäller vad du vill uppnå med bilen estetiskt, just go for it ;) Langa bilder sen om du kan :D
låter som en underbar kärra, har du X-drive på den också? Om jag förstod dig rätt så var du tvungen att ge avkall från M-sport paket när du ville ha EDC? Vad är det för fälgar du sätter på? Hartge 20" ?

/Anders
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej Anders,
tyvärr går det inte att få X-drive till 550 touring, trisst men det är bara att gilla läget.
Och som du själv skriver så går det inte att kombinera EDC med sportchassi, men allt annat på M-paketet
följde med :-)).
Hur visste du att jag valde Hartge!!
//Guido

PS - feta kärror du har skaffat!! - DS
drog slutsatsen om fälgarna när du nämnt Hartge fjädringen. Vad har du för spec på bilen? 550iT F11 känns ju som den optimala racern, bara X-drive som saknas då!

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, kanske lite petig nu men en stor F11 som optimala racern?

Lite trött på fredagsmorgonen eller? Om du tyckt det varit den optimala bilen hade jag förstått dig, men racern...

Nja, där får den pisk av mycket annat på marknaden... =)

Men som sagt, en grym bil är det och ser man till lite fler behov än racing, så är det en grymt svårslagen kombination!

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hehe, Ibland måste man få leka lite messerschmitter.

Men jag håller med dig att med fyrhjulsdrift hade det varit en svårslagen kombination.

Trist att de inte erbjuder det alternativet. Man kan ju undra om det finns några tekniska anledningar bakom men kanske mer troligt är att BMW inte tror det finns tillräckligt med köpare, så att en sån modell kan motiveras.

guido
550ia touring 2006

Det jag "valde bort" ;-)) var passiva säkerhetssytem såsom aktiv farthållare, körfältassistent, lane change warning, night vision osv, samt parkassist, tv-funktion, dragkrok och rear seat entertainment skippade
jag också!
Annars ska allt annat kul vara med!
Och jag kan bara hålla med om att det är rätt bra drag med tanke på att ett halvt fotbollslag får plats
med all utrustning osv!!
//Guido
gu
56
guido
550ia touring 2006

Hej på er, äventyret med min bil verkar dra ut på tiden -
Fälgar är monterade efter strul med plats i främre hjulhusen, detta trots att säljaren lovade att de skulle passa! Det blev till att montera 12 mm spacers för att det skulle gå fritt, det blev dock ännu bättre då
hjulen tajmar kanon mot hjulhusens utsida!
Sänkningssatsen från Harge var inte färdigutvecklad och det fanns ingen leveranstid.
Det blev H & R istället - dessa monterades på med resultat att fram var perfekt (nästan, nästan för lågt!),
däremot bak var dom tvungna att sänka via programering, detta program var inte heller färdigutvecklad
så nu går jag och väntar på att detta ska bli klart - troligtvis denna vecka påstår dom!
Suck...
//Guido
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.