|
|
|
|---|---|
|
Min 520d E61 från 07 har rullat över 18000 mil och det börjar höras ett knäppande ljud från framvagn/styrning då man svänger. Det är alltså vid stora rattutslag och vid parkeringshastighet, då man är uppe i fart och svänger hörs inget. Min lokala Mekonomenverkstad har undersökt bilen men säger sig inte kunna finna något glapp i styrleder eller andra leder heller för den delen. Någon som känner igen sig? | |
| Försök med att smörja upp knutkorsen på rattstången med symaskinsolja. Det hjälpte för mig. | |
|
Hade samma symptom på min 530 redan vi 7000 mil. Läste lite på diverse forum och det verkar vara splinsen på rattaxeln som "kluckar" ratten nån gång per rattvarv. Just i låg hastighet vid stora rattutslag. Enlig nåt forum skulle man ta isär och smörja splinsen så skulle det tystna. Jag försökte smörja på plats, men utan förbättring så jag lämnade in den på bmw på felsökning. De tog efter mycket lyssnande ur rattstången, och kände på splinsen genom att dra den ut och in ett par gånger och satte tillbaks den. De offererade sen ett byte av rattaxeln som möjligen skulle hjälpa. Men döm om min förvåning när bilen var knäpptyst när jag hämtade den sen. Antagligen hade de dragit ut fettet i splinsen när de "pumpade" den så att fettet kom in på rätt ställe. Så tipset är att ta ur den och smörja upp splinsen. Min är ett drygt år senare fortfarande nästan helt tyst. Kluckar till kanske en gång i veckan, mot varje rattvarv innan operationen. |
|
|
Ett par följfrågor: Jag har sett ett knutkors, när man öppnar motorhuven sitter det vid sidan av motorn. Finns det fler, kanske dålda knutkors bakom paneler i kupén? Det där med rattstångens splines som kan klucka. Om man ska ta ur rattstången, då måste man väl ta bort ratt, krockkudde mm.? Låter som ett lite halvläskigt jobb? Då du M-artin försökte smörja på plats; var det då innifrån kupén eller på motorsidan av torpedväggen? Jag har ännu inte gjort något åt mitt kluck-fenomen mer än att jag kan konstatera att det kluckar lite mer vissa dagar medans det ibland kan vara tyst flera dagar i sträck? Svårt att inse varför! |
|
|
Splinesen jag pratar om sitter inne i kupen. Man får ta bort plasttäckningen under instrumentbrädan ovanför pedalerna. Tror man får bort rattaxeln utan att ta loss nåt annat om man lossar övre och undre knutarna. Alternativt lossar man den övre knuten så man kan skjuta den in och ut teleskopiskt medan man smörjer splinsen med fett. alltså nr 2 på denna bild som är teleskopisk: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.