|
|
|
|---|---|
|
Min 530d har börjat spy ut vit rök, luktar bränd olja, inte diesel. Det finns ingen olja i kylarvätskan och inget vatten i oljan vilket får mig att misstänka turbon. Frågan är nu, jag måste fixa bort bilen en 4 mil ungefär, vågar jag köra med den eller måste jag bogsera ? Om jag bogserar, räcker det då med att hålla motorn på tomgång för att få smörjning i automatlådan eller blir man tvungen att bärga ? Som jag förstått det så riskerar man väl att sabba kat:en med olja, men vad tror ni ? // Fredrik | |
|
Jag hade nog bärgat eller tagit bilen på biltrailer. Kattarna mår inte jätte bra av olja och lossa kardanen är ju inte jätte smidigt. Fråga din lokala bärgare om han/hon kanske vill köra utan kvitto. Kan bli både billigare och smidigare än att göra det själv. //Thomas |
|
|
Ring o fråga din närmaste BMW handlare om det. "TROR" inte det ska vara någon fara att köra ifall bilen inte har gått in i limp-mode! Bogsera är INTE att rekommendera då det sliter väldigt mycket på växellådan! Hade funderingar på den när min bil paja men efter att läst en del så ringde jag bägaren. |
|
|
Det står i instruktionsboken hur långt man kan bogsera med automatlåda utan fara att den tar skada. Börja med att läsa där, eventuellt kan du ju dela upp bogseringen i flera sträckor med paus emellan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 259 Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Jag skulle 1,5 mil med min 540 för att komma till verkstad, men jag valde att beställa bärgare. Kostar en slant, men du riskerar inget alls med bilen åtminstone! / David |
|
Får nog bli bärgare då kanske, bara lite surt för den vräker ju inte ut några mängder med rök på tomgång, utan det är mest när man gasar :/ // Fredrik |
|
|
Hur slutade din historia? Min 320d har börjat bolma ur sig vit rök när den är kall, för att när motorn blivit varm endast spotta ur sig en bråkdel av vad den gör när den är kall... |
|
|
Mitt äventyr slutade med ny turbo och katalysator ;) Fick först tag på en Kinaturbo men då killen som bytte glömde fixa vevhusventilationen så rasade den i Danmark... Tack o lov var vi 2 km från hamnen så jag körde på färjan i ett gigantiskt rökmoln men kom i vart fall hem till Göteborg innan jag fick ringa efter skjuts för mig, fru o 3 ungar :) // Fredrik |
|
|
Bogsering går bra under rätt lång sträcka, allt står i instruktionsboken och finns även diskuterat här ett flertal gånger. Det var inte så förr med vissa automatlådor, men allt är inte som förr... tyvärr lever många skrönor envist kvar. 08976: Vitrök efter start och en bra stund efteråt beror på kondensvatten i avgassystemet, och där ryms många liter som kan ånga på rätt länge. Vid viss utetemp/luftfuktighet så vitröker det även utan kondens/ånga inifrån, allt är helt normalt. Blåvit rök som stinker är nåt helt annat, då bränner motorn olja. FP |
|
|
Kan vara toppen som läcker vatten in i förbränningen,även lite olja. Behöver inte vara stora mängder för o ge mycket rök... |
|
|
Vid stillastående möjligen, och lite host och ett par rökpuffar vid start. Sen trycker förbränningstrycket som är mycket högre än vatten eller oljetryck, ut gas i kylsystem resp oljesystem, det blir knappast nån rör av detta. Bäst är att lukta på avgaserna, gråvit rök, ingen speciell lukt, vattenånga (kondens). Blåvit rök, stinkande lukt, oljeförbränning. FP |
|
|
Inte alls säkert att trycket från cylindern behöver läcka ut i kanaler bara för att det är högre. Topplockspackningar är designade för att klara högre tryck från cylindern än från kylkanaler.Skärringar som är fasade i rätt riktning osv. Har vid flertal tillfällen haft vatten och oljeläckage utan att tryck från cylinder märkts i kyl och oljekanaler under mina 25 års arbete med bilar.Allt ifrån gamla b20 motorer till modernare alublock och alutoppar.Lika så kan antingen olja eller vatten läcka ut i kanaler vid ett litet toppläck.beroende var läckan är i topppackningen.Kanalen som ligger närmast börjar då läcka först.Undersökning med tryckpump där trycket ökas i kylsystemet är en enkel metod att fastställa detta samtidigt som man tittar på avgasvärden som avslöjar om vatten eller glykol tränger in i förbränningsutrymmet. |
|
| Blir mye kondens vit røk med 8 syl,håll handen bak røret så blir den fuktig av luktfritt vatten hvis allt er normalt med motoren. | |
|
Visst, men om packningen är blåst in mot förbränningsrummet så är den, då hjälper knappast design, skärningar, fasningar osv. Men säg att packningen ändå på nåt märkligt sätt skulle uppföra sig som en slags backventil, skulle kylvätska med 1,5 bar eller olja med 4 bar ändå tryckas in mot kompressions och förbränningstryck på kanske 10-12 resp 45-50 bar? Detta har diskuterats flera gånger och man kan misstänka att det tar sig in under insugsfasen osv. Men denna är kort, runt 180° jämfört med övriga c:a 540° av kompression, förbränning, utblås osv då det råder mer eller mindre övertryck. Givetvis kan sprickor i metallgods eller packningar mellan olje och vätskekanaler förekomma medan det ännu är tätt in mot förbränningsrum, och säkert en del mellanting osv som kan ge mystiska resultat, men det normala är ändå att förbränningsgaser kommer ut i de olika vätskesystemen eller i fria luften. Många blir misstänksamma så snart det ryker vitt ur avgasröret, det misstänks bums topplockspackningar och vatten i förbränningen. Det beror till 99% på kondens som bildas längre bak i avgassystemet, dels av den naturliga kondenseringen och pga vattnet som bildas vid förbränningen, dels på vatten som samlas i rör och dämpare (många liter). Är det dessutom kallt ute så bildas vattenånga strax bakom utsläppet när värmen i avgaserna möter den kalla luften. Vatten inne i förbränningsrummet, där det råder runt 800-1000° är i de fall det förekommer är ett specialfall och bildar ingen vattenånga i sig ut ur avgasröret. En del förbränningsmotorer har designats för vatteninsprutning, bl.a hade SAAB detta under en period, och det förekom förr från och till på en del trimmade tävlingsmotorer, flygmotorer, större fartygsmaskiner osv. Inga av dessa släppte ut nån vattenånga ur avgasröret... FP |
|
|
Vet inte vad du försöker säga med ditt inlägg mer än att sannolikheten är större att det läcker åt båda hållen.Dock uppger trådskaparen att det också luktar bränd olja också,så någon typ av läck har han ju uppenbarligen in i förbränningen! Läcker glykol in i förbränningen känns detta ganska enkelt genom att avgaserna luktar just glykol.Läcker det olja in så luktar det bränd olja i avgaserna. Hur man bärgar står i instruktionsboken,följ detta! |
|
|
Trådskaparen hade oljerök pga en trasig turbo. Inlägget tidigare var menat som info till 08976, han skriver inget om lukt av bränd olja. Mitt tips är vattenånga pga kondens, kolla gärna bakåt i liknande trådar genom åren, samma frågeställning har varit uppe massor av gånger. Ett luktprov på avgaserna är alltid bra att göra. Inlägget ovan är nog mera avsett att belysa att sannolikheten inte är så stor att det läcker in i förbränningsrummet, mest pga fysikaliska lagar. Men undantag finns säkert. För att knyta an lite till trådskaparens ursprungsfråga, jag kollade lite om bogsering av bilar med automatlåda. Som tidigare nämnts, kolla alltid i den aktuella bilens instruktionsbok. För vissa BMW-modeller gäller följande: E34, 518i, 525td Bogseringshastighet: max 50 km/h Bogseringssträcka: max 5 mil E34, 520i, 525i/X, 530i, 520i, 525tds Bogseringshastighet: max 70 km/h Bogseringssträcka: max 15 mil E39 -96 och framåt (Steptronic) kan man bogsera (neutralläge) i max 75km/h och max 15 mil. I Sverige gäller som bekant max 30km/h vid bogsering. FP |
|
|
Tack för infon Folke och ledsen om jag kapar tråden lite ytterligare.. Bilen blåste vit rök under endast några få kallstarter för att sedan återgå till normalt. Vad som fick mig att reagera vad mängden rök, fyllde lätt 500 meter 2-filig väg. Kanske det var kondens trots allt. Jag luskade i vilket fall vidare lite och rev lite i motorn, plockade bland annat väck turbon där jag upptäckte att oljereturen inte var fastskruvad i turbon...(???) Detta medförde att underredet var ganska oljigt, men inte så oljigt som jag inbillar mig att det borde blivit om oljereturslangen inte sitter på? Och några större oljemängder försvann inte heller enligt oljesticka/varningslampa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.