|
|
|
|---|---|
|
Tjena folket! Har precis ordnat med första bilen (BMW såklart). Blev en 320i -96. Min fråga till er är vad man kan göra för att få ett lite råare ljud från bilen. Luftfilter eller? Linka gärna lite billiga förslag på "ljudfixare" om ni har. Behöver inte bara vara luftfilter! Tacksam för svar! Mvh Linus. Allt löser sig. | |
| Länk | |
|
Beror ju på hur mycket du/kompisar kan mecka. Billigt är ju att ta bort dämparen och köra med ett rör istället...du går inte igenom besiktningen och blir troligtvis stannad av polisen. Så det är lite meckigt, billigt som sjutton, om du/kompisar kan svetsa och har en passande rörstump liggande. Riktigt bonnmecktips fick du där...men allting beror ju på hur pass billigt. Luftfilter är nog bäst att köra original, en del andra filter har bättre flöde men väldigt många filtrerar sämre vilket på sikt inte är bra för motorn. Att ändra ett insatsfilter ändrar knappast ljudet på bilen. Säg hur mycket det får kosta, så får man ta det därifrån... |
|
|
En kompis till mig körde en E34 530iT (med lilla åttan) ett tag med original avgas där tidigare ägare enbart plockat bort sista dämparen och ersatt med rör. Den var besiktningsbar i detta utförande, lät inte överdrivet mycket vid normal körning men lät helt SJUKT GOTT med tung gasfot och högre varv. Bland de trevligaste motorljud jag hört, och jag har hört en del. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
kapa sista dämparen mittitu, rensa ur den och släng in ett rör som går rakt igenom den, smäll tillbaka den på bilen...då får du "raka rör"-ljud. Alt. som ovan men borra lite små fula hål i röret så att ljudet läcker ut i dämparen så får du liiiite lägre ljud. |
|
|
Sätt på ett öppet filter om du vill ha rått insugsljud. Körde k&n insatts på m3 an och det blev skillnad i ljud. Köpte sedan ett GreenCotton öppet enkonit filter och ljudet blev magiskt. Och jag har aldrig haft några problem med öppet på den. Sen kan du även kapa bort bakre ljuddämparen och sätta på en sport ljuddämpare. Hade inte köpt nåt dyrt märke till en 320 utan satsa på Simons. Då blir det perfekt! ;0) /Fredrik |
|
| Jag tog bort mittenljuddämparen på min 320 (e46) och den gav inte någon direkt "volym" ökning men ett vassare ljud vart det och ett härligt bluddrande i röret när man drog på o släppte gasen, med lite duttande på gasen samtidigt kunde man ibland även höra hur det small till där bak, skoj=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.