AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.475

Hjälp mig hitta mer rost på baklucka e61

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Låter kanske konstigt men innan semestern åkte jag till autogruppen och fotade min baklucka då det har börjat bli lite bubblor runt om nummerskyltsbelysningen ca 5-6mm från skälva lamphållaren! men nu fick jag svaret att det inte täcks av rostskyddsgarantin då rosten har uppkommit på en fri yta utan skarvar eller veck, då äre lackskyddsgarantin och den gick ut när bilen var 3 år
men så sa han att om jag hittade mer rost så var chansen stor att det blev en omlackering,
vi putsade o letade i deras verkstad efter mer rost, men hittade inget
dock så pillade jag ner ena nummerskyltsbelysningen och där under hade det blivit lite bubblor som var bruna i plåtkanten så det tog han kort på, men han trodde inte det skulle hjälpa då ev lamphållaren har skaft upp lacken!

men nu vill jag hitta mer för det finns säkert om man plockar ner mer men frågan är vart? har kollat där den delade bakrutan sitter (klassiska rost stället) men där har jag inte fått något, har dock inte plockat ner plasten o kollat under!

anledning till att dom är svårt flirtade med det är att det är tyskarna som tar beslutet om hur dom ska gå tillväga:( innan fick dom avgöra själva direkt på verkstaden,
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Jag noterade ganska svåra rostangrepp på en e61:a (2006) då glasbakluckan var öppen. Kolla i kanterna. Om rosten inte är direkt synlig, testa och ta loss listerna. Stor sannolikhet att det börjat krypa där. Många e39or rostar på samma ställe, vilket jag tror beviljas av rostskyddsgarantin.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Verkar som många inkl mig sjläv har detta problem med BMW's bakluckor. Trist att BMW inte tar sitt ansvar när, som i mitt fall, en 700 000 kronors "premiumbil" från 2008 rostar. Inte särskilt premium i mina ögon. Att sedan skylla på bristfällig lackering är helt oacceptabelt.

Till din fråga.
Kolla under samtliga lister till glasrutan. Tvätta bilen noggrant och gå igenom bakluckan med lysrörsbelysning, då brukar man se om något angripet.

Lycka till

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
På min e46 330 jag hade innan fick jag en ny dörr pga rost på en yta ut an skarv eller veck när bilen var 5,5 år. Har nu bubblor som dig på e61 luckan men trodde bara att det var att åka in å få fixat. Inte varit hos BMW än så vi får se...

/chni
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När man öppnade glasluckan så kom det krypande i nedre hörnen under plasten på luckan, troligen beroende på att hårdplasten gnagt sönder lacken
he
6
herminge
520d Touring -08
Jag fick min baklucka fixad förra veckan på av BMW i Kristianstad. Jag hade bubblor på det klassiska stället vid shoppingluckans nederkant. Den första killen jag pratade med, när jag bokade in tid, sa att de förmodligen skulle fixa halva luckan, trots att jag hade angrepp mitt på (till vänster om reg-skylden). Dessa angrepp sa han berodde på stenskott, och det kan jag köpa. Däremot fanns även angrepp bakom reg-skylden, som inte skulle kunnat komma från stenskott. När jag väl hämtade ut bilen i helgen så hade det fixat hela luckan, och killen som jag pratade med då sa att de alltid gjorde om allt, inte bara en del av luckan.

Så ett tips, kolla bakom reg-skylten.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Okej jag ska ta loss plasten och kolla om det kommer krypandes där med!

Måste kolla under regskylten med som du säger! kan ju finnas ett o annat där med!

Rost som rost- Äre rost någonstans i ett veck eller en bubbla mitt på plåten så ska det fixas tycker jag om det ska få heta rostskyddsgaranti!
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Själv har vi fått bubblor under glasluckan på bakluckan på vår E61 545, dock ville dem endast lackera just på den delen = kommer bli en ful skarv.. Så vi kommer få lägga till runt en tusenlapp så dem lackerar hela luckan. DÅLIGT :(
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
kolla kanten längst ner i hörnen på bagage luckan.(inte vid shopping luckan utan längst ner) Har haft det på min förra e61 och då byte dom hel luckan. Har även sett samma sak på andra e61 så det är ett ställe som det brukar börja krypa på! och det är en skarv på insidan.

Lycka till
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hej, ville bara göra en liten uppföljning på tråden, fick igenom bakluckan på garantin efter mycket om och men, var där och fotograferade igen efter att jag hittade lite bubblor bakom reg plåten, så efter en månad ringer dom från bmw och säger att det har blivit godkänt, Blev ju glad över det givetvis men det borde inte vara någon tveksamhet när det är rostskyddsgaranti på bilen och bilen har "Rost",
ska hämta bilen på fredag och möter förhoppnings en bmw med positiv blick:)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det är bilens egna omodifierade icke-misshandlade original plastdetaljer som nöter hål på lacken så att det rostar tycker i varje fall jag att det skall gå på garantin.

På min E39 touring är hela bakluckan bytt 2006, men eftersom BMW-verkstaden verkar ha monterat det mesta lite fel och utan att byta ut inredningsdetaljer med skadade plastclips har jag fått rostlaga själv nu eftersom plasten har skavt emot luckan. Det var nog bra egentligen, för jag tog dremeln och körde upp delar av inredningen så att det blir en större spalt så att inte vattnet jämt o ständigt står och kvar i skarvarna.

Dessutom upptäckte jag en ren vansinneskonstruktion på shoppingluckan/den delbara bakrutan. Det ligger en U-formad tätlist ytterst runt sidorna och i nederkant. Sen är det en skarv i överkant där det sedan ligger en horistonell list ytterst. När det regnar rinner då vatten ner i längst upp vid sidorna mellan kaross och ruta och blir stående inuti shoppingluckan mellan tätlisten och kitfogen som håller rutan. Jättelyckat eller hur. :) Behöver jag nämna att det var rostigt där inne? Jag körde bort hela ytterlisten med 30mm kapskiva - gick alldeles utmärkt!!

Jag tog dremeln och körde bort 20mm av ytterpackningen på båda sidor längst upp och tryckte i en kitklump för att få vattnet att rinna av åt sidorna istället för in i plåtramen till rutan.
Roffa1
Marin849: Kan ej undgå att undra över vilken BMW verkstad som fuskat vid monteringen?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vällingby.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.