|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 535i -89 som drar typ 1,5 liter milen blandad körning, säkerligen 2 liter i stan. Den har även något ojämn tomgång och kan rycka till då och då vid konstant hastighet runt 90 km/h på femman. Kan det vara någon givare som är dålig? | |
|
Kolla bromsarna om de ligger på, annars är luftfilter och vanlig service som gäller. Mvh Jonas B |
|
|
Jag har snurrat på alla hjul och det känns inte som att något ligger på. Luftfiltret är ett ganska nytt sportluftfilter men det kanske också måste bytas ut efter ett tag. Jag tänkte att ryckningarna kunde ha något med tänddelarna att göra. |
|
|
Tändning kanske, mät resistansen i kablar och rotor samt leta efter sprickor och svarta märken i fördelarlock och rotor. Kolla om din lambdasond fungerar. Leta efter spruckna slangar till insuget, vevhusventilationen etc. Mät upp ditt bränsletryck. Göran |
|
|
Skall göras. Rotor och lock är tydligen hyfsat nya men från Biltema. Är Biltemadelar till E34 värdelösa? Bör inte vara insuget då det innan gasspjället enbart består av silikonslangar och aluminiumrör, inga originaldelar. Hur kollar jag lambdasonden? |
|
|
Kolla felkoder! Ser visserligen att det är en -89 så då vet inte JAG om det går. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det finns felkoder som enkelt nås via diagnosuttaget i motorutrymmet (det finns inget ODB på dessa). Använder själv verktyget Peake Research R5/FCX-II för felkodsutläsning på min 535i -89 E34. |
|
Tror faktiskt att det var pga att kliman var på som bilen drog så absurt mycket bensin. Känns som att den dragit betydligt mindre nu när jag kört med kylningen av. Pumpen surrar ganska mycket så jag kan tänka mig att den går rätt tungt att dra runt. |
|
| Vacuumläckor? | |
| Fast 535 or drar sjukt med soppa det får man räkna med ingen billig bol o åka i inte | |
|
Min Far har en 530-90 handlat i belgien (helt rostfri) drar inte alls mycket även om han har tung högerfot......Det är ju nästan samma bil så när som volymen i M30 motorn. Han åker gärna längre sträckor (bilen används endast sommartid) då han tycker den går hysat billigt med den kraft han får ut.(kör om mycket och fort). Mvh Jonas B. |
|
|
hehe där kan du nog inte ha mer fel 530 funkar o åka i men 535 drar sjiukt med soppa jag har ägt 530 1993 den drog helt okej med soppa för att vara lilla v8 an men 535 är den största 6 an den ä inte rolig o åka i sen kan du inte gärföra 530 1990 inte samma motor alls som att gämföra volvo 240 mot s80 T6 |
|
|
min 535 1992 jag hade den va så sjukt kul o åka i normalt kommer bmw motorer efter 4000 varv men 535 är så rolig den kommer direkt samma med tankmätaren den får man ha koll på 1,5 liter i stan ä inga problem för en 535 inte ju större gasfot så har ägt dom flesta i 5 o 7 serien allt från 518 till 535 o 730-735 |
|
Lurre1 |
Tja fortfarande m30 r6 ska väl ta ung lika mycket som 535. |
|
Som sagt så känns det som att den slutat dra så oheligt mycket sedan jag knäppt av AC-knappen. 525_vanos: Jag är rätt säker på att Brynet menade en tidig 530i med M30B30 och inte de senare 530i med M60B30. ;) Mestadels för att han skrev 1990... |
|
| är nog så helt rätt MDSE | |
|
530i drar icket mindre än en 535i om vi nu ska prata om M30 vilket verkar relevant i detta sammanhang :) 530i M30 drar något mer faktiskt(enl. instr. bok)...OM vi nu pratar likadan körning modellerna emellan. Men visst, "drar man ur" 535:an "hela tiden", då drar den en hel del soppa.. Men sjukt med soppa som någon skrev, det är inte med sanningen överensstämmande med "normal körning". Men allt beror ju på vad/hur man jämför också, 1,5 liter/mil ska den inte dra normalt, dvs 70% landsväg, 30% stad och ingen buskörning såklart... Min 735iA(betydligt tyngre bil än en 535.a och dessutom med en omodern automatlåda) drar i snitt mellan 1,3-1,4l/mil, blandad körning, ofta kortare sträckor än milen/gång har det blivit nu på slutet.. Landsväg under litern om man håller hastighetsbegränsningarna hyfsat och inte kör om "hela tiden". Verklig förbrukning och inte enl. färddatorn. Mvh Janne. |
|
|
Jag menade 530 med M30 ja, eftersom det gällde en 535-89 (E34) från början, men å andra sidan har jag själv en 635 från tyskland som jag åker på med rätt bra utan att egentligen tänka på att det drar så hemsk med soppa.Har ändå åkt 5 sommrar med den nu. Mvh Jonas B. |
|
|
Är iallafall nere runt litern nu när jag stängt av A/C'n. |
|
|
MDSE: Wow, en skillnad på 0,5liter/mil med ACn avslagen? ;-) Då verkar du varje fall hittat problemområdet. |
|
|
Nja men kanske 2-3 deciliter på landsväg. Klart märkbart iaf. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.