|
|
|
|---|---|
|
Vi är inne på det sjunde året med vår X3 och känner att det är dags att byta nu mot en ny bil. Vi har tittat på ny X3 och X1. X3 är det en nästan osannolik leveranstid på och säljaren vi pratade med föreslog att vi skulle titta på X1 och se om det kan vara ett alternativ.Där är det 2 månaders leveranstid. Dessutom garanterar man ett inbytesvärde på vår bil vilket man inte kan göra om vi bestämmer oss för X3. Och ju mer vi tittar desto mer blir vi förtjusta i X1. Bilen har egentligen allt vi behöver, vi är en familj med två barn som har lite vuxit och inga barnvagnar längre finns med i bilden (som situationen ser just nu -:)) Enligt säljaren vi pratade med så är X1 inte mindre storleksmässigt inuti än den gamla X3 modellen så vi kommer inte att lida något brist på utrymme om man jämför med bilen vi äger idag. Men samtidigt är vi rädda att vi gör fel val. Vi provkörde även, tillsammans med barnen sittandes i baksätet, och det verkade fungera fint. Vi ska fatta ett beslut väldigt snart så någon här kan väl ge oss lite vägledning? Vad tror ni? Bilen vi äger idag är en 3.0 bensin motor och vi är nyfikna på en 2,3d, om det skulle bli en X1. Det jag har lite i aspekten är också om det inte blir lite löjligt om en kille eller gubbe (ja, vad kallas man om man är 43) sätter sig bakom ratten på en X1 med sin familj. Har för mig att X1:ans huvudmålgrupp är unga människor. | |
|
Jag har kört ca 20 mil i en manuell X1 2.0d 177hk och blev klart överraskad av utrymmena. Trodde först det var en förhöjd 1-serie men icke, den var klart större än min 3-serie kombi, både i skuffen och i baksätet. Det jag reagerade på var hur tungstyrd den var, den mår bra av servotronic som gör fickparkering lite lättare. Jag hade funderingar ett kortare tag men gillade X3 mycket mer, den var ytterligare en storlek rymligare. Men har man litet behov av extra lastutrymme och har lämnat barnvagns/barnstolsstadiet är X1 klockren. Men välj en fyrhjulsdriven X-drive, har inte riktigt förstått mig på den bakhjulsdrivna S-drive. Är verkligen leverenstiderna fortfarande hopplösa? Nu med den ekonomiska krisen är det säkert en och annan order som droppas, jag fick min framskjuten två månader! Ring runt till lite olika handlare och kolla tiderna, det handlar om att hitta en handlare med en tidig slot. |
|
|
Har bytt till en X1 23d för snart ett år sedan, har tidigare harvat många mil i 320d Touring. Storleksmässigt är det inga problem, mina barn är 5 och 2 år så vi lider fortfarande lite av barnvagn och bakåtvända monsterstolen-från-helvetet-som-tar-halva-baksätet. För fjällenresan är takbox dock helt klart bra att ha. Jag har inte använt den fiffiga funktionen att luta fram baksätets ryggstöd för att öka volymen så ofta. Däremot tycker jag att det märks att X1 är lillebror. Varför finns ingen avstängning för backsensorn? Jag backar t ex ofta med båtsläp i diverse underliga lägen och har då inte kontakten i. Dåligt. Varför kan man inte öppna halva bakluckan som på min gamla 3a? Gör packningen mycket enklare i vissa lägen. Vissa materialval är mer "snik" och känns lite billigare. På det stora hela spelar detta för mig ingen roll - X1 fungerar utmärkt för oss som småbarnsfamilj, den går bra, motorn är helt gudomligt fint drag i. Tillsammans med automatlåda sitter jag faktiskt mest och njuter, även i köerna. Tydliga gubbtendenser antar jag... :-) Som dragbil (jag har en trailerbar mindre segelbåt för kappsegling) är bilen grym. Jag skrattar åt branta ramper och blöta trädäck som det ofta är :) bara att tuta o köra. Som pendlarbil, jag kör mer än 3k mil om året, är bilen helt OK. Det finns nog tystare val där ute. Som familjekärra funkar den helt OK. Ser cool ut på parkeringen, något tungvevad när man parkerar utanför ICA men man vänjer sig. 18" gör sig väldigt bra på bilen. Automatlåda är nästan ett måste (säger gubben på snart 39 år). Lycka till! mvh Anders |
|
|
Hej, tack för era svar hittills. Kul att höra att ni har så pass positiva erfarenheter av X1:an. Jag såg faktiskt en när jag var på väg hem från jobbet, svart 2,3d med X-line och aluminium fönsterlister. Den var verkligen urläcker. Dessutom så kördeas bilen av en man som verkade vara något år äldre än jag så jg kommer inte bli ensam gubbe som kör en X1 om vi köper en -:) Egentligen gillar jag bilens något bulliga utseende. Som sagt, vi provkörde bilen igår och det kändes bra. Det känns som att vi redan har bestämt oss mentalt, om säljaren bara visste hur liten knuff vi behöver för att slå till -: Kristoffer: Ja, det är fortfarande 8-10 månaders leveranstider på X3, enligt de uppgifter vi har samlat från BMW under de senaste dagarna. Och jag vet inte om jag har lust att vänta så länge. Så X1 känns definitivt som ett nära val. En fundering har jag dock, vet inte om jag är ensam om detta. På vår nuvarande X3 har vi sportstolar, men jag tror jag sitter bättre i standardstolarna. En illussion eller? |
|
|
Definitivt sportstolar med svankstöd. Trust me :-) mvh Anders |
|
| Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa ett lättare begagnat exemplar av x3an! Om det är den ni egentligen vill ha så skulle jag iaf överväga det, om jag hittade rätt bil med rätt utrustning. Bara en tanke. | |
| Firren: Knappen för av/aktivering av PDC fås enbart i kombination med PDC fram. | |
|
Tack Chris87, ytterligare en anledning att banka pannan i väggen på att jag missade att kryssa i den grejen :-) mvh Anders |
|
|
Har man inte så långa ben funkar kanske standardstolen bra. Det jag gillar mest med sportstolarna är lårstödet och tilt-funktionen. Personligen tycker jag inte X1 är en gubbig bil, snarare mer metrosexuell storstadsbil. Dvs den lirar lite i samma kategori om A4 Allroad. Om leverenserna fortfarande är långa på X3 så finns det några riktigt trevliga demobilar, står en snygg svart i Stockholm på Blocket. |
|
|
Tack för alla goda råd. Ni har förskjutit mig/oss ytterligare ett snäpp i rätt riktning -:) Beslutet är fattat nästan till 100%. Var förbi BMW även idag, för att försäkra mig att det är rätt val. Ska försöka komma loss från mitt arbete imorgon och ta med lillgubben på en provkörning igen. Han får väl stå ut med det att hans farsa kör en X1:a -:) Och sportstolar lär det bli, trots allt. Jag vore också tacksam om det är någon som vet hur det fungerar med vindrutan. Helst vill jag ha en värmereflekterande vindruta men det verkar inte finnas som tillval. Idag har vi en vanlig ruta, på X3:an, och det vill jag inte ha igen. |
|
|
Det finns ju annars rutan med grå överkant som kanske inte dämpar värmestrålningen så mycket men ger ett extra solskydd. Den brukar inte kosta mycket pengar. |
|
|
Timto, Jag har kört x1 23d i 5000 mil nu. Jag är väldigt nöjd med det mesta, men tänkte nämna ett par saker som jag borde kollat upp innan köp. Jag ser att du är nära att slå till så jag skall inte vara för gnällig ;-). har du som jag barn i bakåtvänd stol så blir det trångt. Det kommer väl knappast som en överraskning, men jag kan rekommendera att stänga av airbag på passagerarsidan för det är inte en suck att någon kan sitta fram med isofix-stol bak. Det som retar mig mest är dock det hårda insynsskyddet bak. Jag retar ihjäl mig på det i kombination med det lilla bagaget. Jag vet inte hur många gånger jag fått fälla sätet och ta med insynsskyddet när man lastar lite. Jag körde föräldrarna till flyget en dag och fick fälla sätet och hålla på för att de hade varsin väska + handbagage. Jag kommer satsa på större /flexiblare bagage nästa gång. Angående att du är för gammal för bilen så kan jag bara säga att jag välkomnar en gubbe i min egen ålder i stallet. Där jag bor är det mest hemmafruar runt de 50 som jag möter i samma bil... ;-) Andreas |
|
|
P.S. Jag tar också sportstolarna alla dagar i veckan. Missa inte dem. |
|
| Andswa: Tack, det känns bara bra att det är fler i min egen ålder farandes i en X1. Vi har verkligen funderat väldigt noggrant under de sista dagarna och kommit fram till att det här är en bil som vi vill ha. Inräknat extrautrustning så är prislappen för den här bilen inte precis liten, man skulle kunna köpa andra bilar i samma storlek och av andra märken för bra mindre peng. Men vad gör man inte för fåfängan -:) Skämt åsido, jag kommer faktiskt inte på något annat bilmärke som gör så snygga bilar som BMW (hoppas någon här tar inte illa vid -:)) Och sportstolarna lär det bli, i alla fall. | |
|
Det här svaret känns lite sent, men slänger ut det ändå Det finns ingen värmereflekterande ruta till X1:an i dagsläget, det finns med en grå solskyddskant men det enda den gör är att den skyddar mot just solen, plockar bort den skarpa ljusbilden som man blir störd av. Kan hända att det kommer en värmedämpande ruta så småningom till X1:an, bara att du kollar med din glasmästare när du är inne och byter ruta på bilen så småningom, kan hända att du får lägga till några kronor på självrisken i samband med bytet beroende på vad du har för försäkringsbolag, men det brukar inte handla om många kronor. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
| Är helnöjd med min fyrhjulsdrivna X1 23D. En perfekt allroundbil. Och jag är 70 år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.