|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på att fixa med min bil, och som alla meckare vet, så smäller clips av då och då, men även rostiga skruvar m.m. När man sedan ska beställa delarna från Förenade bil, så säljs clipsen/ skruvarna endast i 50 pack och man behöver oftast bara 1 eller 2. Tex när jag bytte slutdelen av avgasröret, så kom skruvarna och muttrarna i 20 pack och jag behövde endast 2 av varje. Nu är min fråga är det likadant i resten av landet eller är det bara något man har inför här? | |
| Det är nått jävulskap din ÅF håller på med, jag har köpt en mängd enstaka plastklips och skruv på Autopartner i Lkpg. | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Då håller din ÅF på med något mysko. Förenade Bil här i Malmö har varit otroligt bra på detta. Främst under min motor/diverse-renovering beställde jag alla möjliga slags konstiga clips, muttrar och skruvar i alla sorters kombinationer och mängder (alltifrån enstaka till stora kvantiteter). Inte ett minsta problem en enda gång - hade man beställt sju st av ett clips och 11 st av ett annat så var det alltid rätt - stort tummen upp till Förenade Bil här i Malmö. |
Bimmer4me : Såg nu att du höll till i Skåne, var det Förenade Bil här i Malmö som du gjort beställningarna hos?!? |
| Ja, jag beställer ifrån Förenade Bil i Malmö. Låter jättekonstigt, när man läser det du skriver om att du alltid får rätt kvantiteter. Skriver själv alltid exakt hur stor kvantitet jag behöver av de olika clipsen m.m. när jag gör min beställning, men får alltid fel. | |
Ja, det låter precis så som jag brukar beställa. Jag brukade dra iväg ett email när jag hade samlat ihop tillräckligt med småprylar, så här kunde en beställning se ut (jag uppgav också alltid registreringsnummer, namn och telefonunummer också - mest så att de kunde hitta min beställning när jag kom och hämtade den) klammer 51 71 1 916 039 15 st expandernit 51 48 1 938 725 25 st grenrörsbultar (m8x40) 07 12 9 908 134 7 st skruv (m6x16) 07 11 9 906 423 2 st skruv 34 32 1 119 239 3 st och så vidare... |
| Exakt så gör jag också! Alltid förbeställt via mail. Men Åf hävdar att BMW bara skickar ett större förpackat antal och det är detta som kunden måste köpa. Är det inte ÅF´s verksamhet att lagerföra de produkter som blir över, då kunden har köpt sitt beställda antal? Det är ÅF:s verksamhet att lagerföra reservdelar, och sälja det vidare. Det kan inte vara meningen att kunden tvingas köpa 900 % mer än man behöver! Vore intressant att höra om fler har drabbats av detta. | |
|
Vanligtvis kan du köpa styckvis. Men jag förstår om ÅF börjar tröttna på alla småköp (som de förlorar pengar på) och BMW har standardkvantiteter för vissa artiklar. Är det verkligen ÅFs verksamhet att lagerföra samtliga överblivna delar och små restkvantiteter av vänster dörrclips till en så gammal bil som e36 eller tre insugsventiler till en M20B20K? Vad skulle kostnaden för reservdelarna bli då i längden? Clips för 80kr styck? Byt då istället alla clipsen, miljöpåverkan är minimal. Förövrigt skrotas överblivna delar ändå ut såsmåningom så miljöargumentet är bara löjligt att ta upp. Du spar dessutom ett emballage (ingen extra påse att lägga dina två clips i) och underlättar logistiken. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Jag förstår dina argument till fullo! Att tillhandahålla reservdelar är ju en skyldighet som åligger en biltillverkare, och marginalerna är mycket stora, många tusentals procent, så en viss service kan man begära som kund. Låt oss säga att över världen görs 1000 köp av en sådan detalj, se tidigare, vilket skulle innebära 45000 clips som ligger och kommer att belasta naturen då de slängs. Fortsätter trenden med sampackning så kommer det att bli berg av oanvända detaljer. Det är kanske så att man skall sampacka udda reservdelar i säg 5 detaljer per påse och sälja och stycksälja detaljer med hög omsättning. Eller så tar BMW centralt ut sina extra kostnader för styckleveranser, vilket skulle röra sig om små extra kostnader jämfört med att få 900 % fler detaljer. Man driver också kunden till att köpa icke originaldetaljer och att hitta på dåliga lösningar som inte är original. Detta är en svår fråga som kommer att drabba oss som bilägare och meckare om den får fortgå. Man börjar med små detaljer och sedan går man vidare till att bara sälja sk "car set" av olika detaljer. Många produkter idag saknar ju reservdelar och man tvingas köpa helt nya komponenter trots att det ofta bara är en liten detalj som systematiskt går sönder och måste repareras. Jämför gärna med andra brancher, där styckleveranser fungerar. Meningen med detta inlägg var att få höra hur olika Åf hanterar det! Hur är det idag? Så vad är era erfarenheter över landet? |
|
| Aldrig något problem på Novation i Uppsala där har dom alltid varit hjälpsamma, torbjörn som står där är väldigt tillmötesgående och trevlig tycker jag oavsett vad man beställer. | |
|
Ja så skall det ju vara! Vi som värnar om våra BMW-bilar och köper originalreservdelar är ju deras bästa reklampelare både via bilarna och vad vi säger muntligt. BMW har ju ett nordenlager som ligger i Malmö och där borde det vara möjligt att hålla ett lager av clips och annat som behövs för att hålla bilarna rullande. Besökte BMW Munchen i våras och det enda man pratade om var BMW´s miljötänkande och då framstår dessa massförpackningar som orimliga och stridande med vad BMW centralt tycker. Många clips och monteringsdetaljer är ju gemensamma mellan bilmodellerna, så det borde vara en liten service till oss bilägare och verkstäder. Både deras egna verkstäder och andra verkstäder och privatpersoner som reparerar behöver ju byta clips som går sönder. Konstruktionen i sig är ju inte gjord för att vara möjlig att reparera, utan att monteringsdetaljer går sönder! Då man demonterar detaljer som har varit demonterad/monterade på verkstad, så har verkstaden dolt trasiga clips och plastdetaljer, då man inte orkat beställa dessa utan bara hängt på delarna på de kvarvarande hela clipsen. Var precis med om att en hel dörrsida hängde lös pga ett sådant fuskjobb. Jobbet utfört på BMW aktoriserad verkstad. Tvingades då köpa 50 clips för att ersätta 7 clips. Onödigt och dyrt. Behövde ett clips för att fästa en panel och blev tvungen att köpa 20 clips. Styckpris på flera hundra kronor osv..... Hade det varit veteranbilar, så kunde jag haft en viss förståelse och egentligen inte då heller då dessa är om än mer reklampelare. Att hålla på såhär på bruksbilar är orimligt. Undrar vad Konsumentverket säger om detta? Jag vill gära höra vad andra upplever över Sverige. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Märkligt, jag har aldrig behövt köpa mer än det antal som åtgår (Jacobssons bil jkpg). Beställde lite delar i Tisdags till e28, bland annat clips till skyltbelysningen. Behövde fyra styck men fick köpa en hel förpackning med 50 styck! Kanske dom håller på med en ändring nu? Det positiva är att jag har clips för 11 1/2 bilar till. "You can call me Bon" |
Jag måste inflika att det var ca två år sedan sist jag köpte lite mindre detaljer hos Förenade Bil i Malmö. Det är inte helt omöjligt att som "Ronald Belford Scott" säger, att de håller på att ändra sin policy!?! Det lär jag dock märka, kommer snart att göra en mindre beställning där det finns med lite clips och småskruvar. |
|
Jag har köpt enstaka clips hos min lokala handlare till e36an, dock aldrig ensamt utan tillsammans med andra dyrare saker, åtminstone en M keps för 200 kr eller liknande men oftare en service (på någon av bilarna) eller större delar. Inga problem med exakt det antal jag önskar. Helt nöjd! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Tycker detta låter jätteskumt.... Har aldrig haft minsta bekymmer med att bara beställa 1 clips för några spänn. Har dom inte haft hemma tar dom hem från Malmö eller Tyskland på nån dag utan extra kostnad. Ringer eller skickar sms gör dom oxå när prylen kommit. Har aldrig en fått en antydan om att jag skulle vara "tvungen" att köpa en stor förpackning bara för att dom inte haft hemma. Tror att din handlare försöker dra en vals eller helt har missat vad som gäller centralt. Tänk om dom själva ska laga en bil och dom inte har allt hemma, tror inte dom beställer storpack och lägger på hyllan. Dessutom är många clips och dyl samma till de flesta BMW-modeller så det är sällan fråga om unika delar. Du får väl ställa dom mot väggen lite och fråga varför dom gör så när ingen annan BMW-stuga håller på med det?! Jag handlar på Bavaria Solna förresten. Niklas Fransosen |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag har heller aldrig haft några bekymmer att beställa saker i det antal jag behöver. Men denna veckan veckan var det tydligen ändring på det. "You can call me Bon" |
|
BMW verkar ju ha tokhöjt priser på delar till "gamla" bilar. Jag skulle ha en bromslang till min bil och de ville 520kr, mekonomen tar 190kr och schmiedmann tar 141kr för samma slang. Förövrigt så var inte bromsslangar till e39 lagervara utan behövdes beställas hem. Så det verkar som det är en förändering som skett gällande reservdelshantering. //Lars |
|
Inga problem med "ojämna" antal reservdelar i förra veckan hos Förenade Bil (bla 6st 6 760 944 muttrar och 6st 0 007 445 rundstickskontakter). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.