AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

Metall klump i insuget M60B30. Vad gör den?

Pe
3
PelleRell
530i V8 Touring -94
Hade tråkigt så skruvade av insuget på min 530.
Satt en stor avlång metall klump längst hela insuget som tog upp nästan halva volymen.
Jag knackade ut klumpen som bara var limmad och bilen verkar gå som vanligt.
Någon som vet vad det är och varför den sitter där?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Antagligen någon tekniker på bmw som insåg att dom hade för många metallklumpar liggandes på lagret.Så kom dom på att dom passar ju precis in i insuget på V8orna,så dom satte dom där.
Pe
3
PelleRell
530i V8 Touring -94
Måste vara något sånt ja :)
Låter tryggt o äga en bmw, undra vad man hittar här näst om det är så det fungerar?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Sitter en strut i insuget på M motorn också, kallas för funnel enl listan, har mest troligt att göra med luftflödesavstämmning alltså för att ta bort virvlar o luftlås i rör.
Det är inte alltid bra med "raka rör", särskilt i en sugmotor.
Detta är en ganska stor vetenskap.
Ta bara t.ex ett rökrör i en skorsten, den är aldrig rak utan skruvar sig upp genom skorstenen för att man skall få ett bättre drag på luften.

När du tar bort delar som dessa så händer det alltför oftast inget direkt men vad man istället kan få är högre soppaförbrukning o kanske avlagringar i tvära hörn i luftkanalen osv osv.

Mvh
Peter

Pe
3
PelleRell
530i V8 Touring -94
Tack för svaret Peter.
Har inte märkt något på förbrukningen, men kan helt klart ha med avstämning att göra, det som jag tyckte var mest konstigt var att den såg likadan ut hela vägen, från första till sista cylindern, borde ju vara lite annorlunda längst in för att fördela flödet kan man tycka.
Där var gott om avlagringar i suget när jag plockade av det :) men risken är väl att det blir värre nu hehe.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hade då ingen metallklump i mitt B40 insug.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Funderar precis på samma sak som pgr69 gör, om den ska förbättra luftflödet (eller om samma insug används till 3.0 och 4.0 liter och man "fyller" upp insuget lite för 3.0 liter då den har mindre slagvolym).

Nyfiken på hur det ser ut. Kan du inte lägga upp några av bilderna du har på metallklumpen och hur den satt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.