AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.203

Vad är superchip och supersprint

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Ja jag förstår ju att det är nån form av performancechip och sportsystem, men vad är det för saker o vad gör dom egentligen?
Satt nämligen och forskade i papprena på 520:n och där är det tydligen installerat sånt 2001.
superchip 28pin NASP
K&N Luftfilter
Mellanljudd Supersprint
Bakre Supersprint

försökte googla lite på det men blev inte klokare, är det nåt som är bra eller nåt man bör ta återställa till orginal?
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Superchip sägs höja HK med nån procent och bensinförbrukning men det är dock ett väldiskuterat och oförklarat ämne egentligen.

Luftfiltret är förmodligen ett vanligt insticksfilter som passar orginalburken. Bör bytas/tvättas efter minst ett par tusen mil för att få optimalt luftflöde. Beror givetvis på miljön bilen körs i.

Supersprint är amerikansk tillverkare av avgassystem och med "Bakre Supersprint" menas förmodligen bakre ljuddämpare. Ger ett lite sportigare ljud, gör vanligtvis inte något märkvärt för prestanda.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jag menar givetvis "höja HK med nån procent och SÄNKA bensinförbrukning" hehe
Gr
199
Grew
525 Touring -07
så chippet är egentligen inte speciellt mycket att fundera på och båda dämparna är bytta för en trevligare ljudupplevelse, inte heller så mycket att fundera på alltså. Får väl låta det sitta kvar då :)

även om det strular för dom på bilprovningen som inte får fast avgasslangen
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Kan även lägga till att Supersprint är riktigt fina grejer. Har själv ett SS catback på min 335(2st ljuddämpare+mellanrör) och nypriset på det systemet låg på mellan 25-30.000kr

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Supersprint är 100% ITALIA inte USA
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
När biltillverkarna bygger bilar så brukar dom anpassa bilarna beroende på vilket land de säljs i, beroende på olika fordonslagar. Så det lättaste är ju att göra ändringar elektroniskt, alltså styrenheten för motoruppförande osv.

Med trimchip menas att originalchippet är bytt mot ett som sägs ge optimal prestanda för just den motorn och bilen. Det är inget du märker av egentligen såvida det inte handlar om t.ex. ombyggd turbo-motor, då du måste ändra uppförandet av motorn (gasrespons, varvtal, laddtryck osv.) för att den ska gå bra med de nya komponenterna, det kallas då ofta "mappning" i mer professionella termer men det är i stort sett samma sak som "chippning".

Jag tycker definitivt du ska låta grejerna sitta kvar sålänge dom fungerar som dom ska. Som Carlee82 säger så är Supersprint riktigt bra grejer och håller nästan garanterat bilen ut.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Ursäkta, givetvis har enrita rätt, Supersprint är Italienskt. Jag blandade ihop det med Magna grejorna ;)
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Låter ju lovande det, att det ska vara såpass bra grejjor det där supersprint :) börjar låta som en välinvesterad femtusing den här bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.