AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.427

Dieselvärmare nya X3

mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Nu när kyligare luft är på ingång har jag börjat fundera på hur man ska klara vintern utan att frysa ihjäl.
Ska besöka BMW naturligtvis, men är nyfiken om det finns någon som redan har monterat dieselvärmare i nya X3an med 2 liters dieseln.
Går det att få styrningen av den i I-driven eller blir det en lös kontrollpanel.?
Finns det färdiga satser hos Webasto eller Ebersprächer ?

Mvh Micke
Jag har inget svar men är också intresserad av detta.
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Tror vi blir fler och fler ju fler av dessa underbara bilar som levereras...
Märkligt att det inte går att köpa från början egentligen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag fått höra, men ej klurat vidare i frågan men kanske bör ta upp det igen, är att det inte finns några bra alternativ till X3:an på marknaden än så länge, varken via BMW eller tex Webasto. Jag är intresserad av detta också.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Till den förra fanns inget till 177 hk motorn men någon här på AP hade löst det ändå med en universalsats. Jag har en Eberspächer liggandes sedan tidigare som jag tänkte att jag skulle låta någon få försöka att montera. Jag bryr mig inte om den går att manövrera via iDrive eller inte. Värmaren sköter jag ändå med fjärrkontroll vilket borde göra det lättare, tycker jag.

Det är väldigt mycket rönnbär i år...igen...:(

"BMW six appeal"
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Eftermonterade i min X1, BMW original, kom efter några månader. I X1 är den inte integrerad i Idrive, däremot är den det i min kollegas 525d. Kostade endast 36 papp...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tompa: Som hittat!
visst är det konstigt att det inte sitter standard på Bmw dieslarna som på Volvo och Saab? Det är så sjukt smidigt vintertid så det finns inte!

Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
BMW behöver inte webasto för att få upp värmen vid körning, de har el-värmare för det. Volvo och Saab har Webaston som stödvärme så de i bilen inte skall frysa ihjäl. BMW:s lösning är lättare och effektivare vid körning, Volvo och Saabs bättre för parkerade bilar. Även Passat har dieselvärmare som stödvärme och den kan jag av erfarenhet säga drar märkbart med soppa.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Precis som Robert J säger. Men det är jävligt skönt med en värmare när det är minus 25 och man ska ut på nåt ärende. Värt 36 papp? Ja, utan tvekan...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Monterat i min ab fabrik. Mycket skönt, styrs via iDrive samt fjärrkontroll. =)

Det som är konstigt är att när man köper det ab fabrik, så värms luften i kupen inte med el (som i vår förra E60'n utan webasto), men webaston kör vid kallstart för att få upp tempen i bilen.
dum fråga kanske men vad är "ab fabrik"? Menar du att du beställt det från fabriken när bilen byggdes eller är det eftermonterat?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Sorry - så säger man i DK. Betyder fabriksmonterat :)
Någon som har koll på hur det ser ut på X3 08-09, är det brödrost i dem också eller är det en "riktig" värmare? Om det är brödrost, finns det möjlighet att eftermontera dieselvärmare och tidur/fjärrkontroll?
Jag har varken tillgång till el till motor/kupévärmare där jag står parkerad och jag lider varje gång jag måste vrida på nyckeln och det är svinkallt ute och allt i hela bilen är iskallt. Brödrost som snabbt värmer kupén i all ära men jag vill vara lite snäll mot motorn också och inte bara mot mig själv...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW har inga standardmonterade dieselvärmare. Det går att eftermontera men priset kan nog komma att avskräcka dig. Någon i denna tråd betalade ju 30kkr +.

tsa
X4 -16
Hur bra fungerar dieselvärmaren? Hur varm blir kupén? Slipper man skrapa rutor?
Om den fungerar som i andra bilar så blir det varmt och du slipper skrapa rutor + att den värmer motorn.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Isfritt / snöfritt på E61'a med fabriksmonterat dieselvärmare iaf..
ts
71
tsa
X4 -16
Snart dags för installation så jag har en fråga till er som har installerat värmare.

Vilken fjärrkontrollslösning är bäst? T100, T91 eller GSM-start? Om jag har förstått det finns inte alla funktioner i GSM-starten. Vilken variant har ni och varför?

T100 och T91 sägs ju fungera upp till 1000 meter från bilen. Hur många meter är det i praktiken. Går det att aktivera värmaren när man landar på Arlanda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.