AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
970

Glapp i Ratt

Henrik535
Det kan inte bara vara jag som har problem med styrning. Tror inte det är lederna (nybesiktigad).
Hade precis samma glapp på min e28. Ett litet glapp som märks mest på motorvägen, man får liksom sitta och styra emot ,tror absolut inte jag är ensam med problemet. Vad kan detta vara (styrväxeln?)har hört att man kan justera detta hur?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mest troligt är det styrväxlen du har glapp i.
Den har en juster skruv som sitter på ovan sidan, mitt på styrväxlen. E28án har en spårskruv med en stoppmutter, och din e34 tror jag har en insex. För att spänna/minska glappet på styrsnäckan drar du höger varv och tvärt om för att släppa.
Tänk bara på att ha hjulen rakt när du gör det, och att du inte spänner åt för mycket. Då blir den väldigt trög i 0-läget.
Kolla så du inte har ett glapp i knutkorset som sitter på den ingående axlen i styrvälen, för dom kan oxå glappa.
Jag hörde på vad en ny styrväxel till en e28 ligger på hos bmw....18000kr

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
En ytterligare glappkälla är den "splinesade" skarven på rattstången som gör att ratten går att justera i längsled. Skruva loss panelen ovanför pedalstället och dra åt muttern som sitter i änden på "hon"-delen av rattstången. (Obs, inte för hårt. Då går inte ratten att justera).
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
hjälper inget av tipsen så kan det vara servon som spökar oxå. Prova att lägga av remmen till servopumpen och se om det hjälper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.