|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har börjat kolla lite på bil. Och är inne lite på en Z3 M roadster eller en Honda S2000. Någons som har liter erfarenhet av någon av dessa bilar. Vill gärna ha lite för och nackdelar med dom båda. Vet ju att ett stort plus med M roadster är att det är en BMW. Men tänker lite på priser och ägarkostnader och sånt. Nu är det inte tänk att bli bilköp förens tidigast till våren. Har lagt budgeten på 150-160 tusen. SECOND PLACE FIRST LOSER | |
|
Hej, jag har ingen direkt egen erfarenhet av z3m, men jag har haft en s2000 i två år. Jag skrev följande till en annan spekulant angående fördelar/nackdelar med e s2000. Generellt så vill jag säga att en z3m är snabbare, men en s2000 är driftsäkrare och billigare att äga. Jag menar också att designen på en z3 är rätt så ful, den var bara cool när den kom, sen blev den snabbt omodern. En s2000 är mer klassiskt snygg. " Komforten är sådär, stolarna är sköna, har kört 100mil i sträck utan att bli trött, men fjädringen är hård. En M3E46 är märkbart mer soft. Jag hade inte farthållare och det gjorde att jag fick ont i gasfoten efter ett tag. Köper man en US-import så slipper man detta. De varvar mycket högt i motorvägshastighet. Typ 4000 rpm i 120km/h. Motorn låter inte så mycket även vid dessa rpm, men det är andå lite irriterande. Vindbruset är mycket kraftigt i snabb motorvägsfart. Just detta med vindbruset är nog det sämsta med bilen. Jag hade en 2004 med F20C (9000rpm motorn) i två år. Jag har stolpat några +/- nedan. +mycket gedigen körkänsla, svänger mycket bra i långsamma kurvor (snäva). Kan bli lite nervös i snabba (långa) kurvor, där tenderar den också att kränga lite mer än t.ex z4m eller motsvarande. +Otroligt skön växellåda, (Matchas bara av porsche gt3) +Låter grymt om man byter till sportluftfilter vid körning på varvtal över VTEC. +Hyfsad acceleration i och med relativt låg vikt och effektiv drivlina (går att växla mycket snabbt) +Billlig att serva / underhålla, stora servicen under 5000kr. +Drar lite bensin vid lugn körning, har kört 0,67 på långkörning. +Har inga direkta konstruktionsfel. -Stort oväsen från vindbrus och däcksljud vid körning i motorvägsfart. -6-ans växel kunde gott ha varit högre. -Motorn (F20C) är grym när man kör den riktigt hårt, men i vanlig körning om man vill passera nån annan bil så kräver den nedväxling så man hamnar i VTEC. (Ligger man på 6:an i 90km/h betyder det att kugga ned till 2:an för att få fullt tryck) Detta gör att man ibland hamnar i området 3000-6000rpm, då är den tyvärr rätt slö. Den är dock helt ok att glida runt på stan med, den känns inte trött 1000-3000 rpm, men det är bara att det sedan efter 3000 inte händer nåt mer förrän 6000rpm. -Man måste starta med mycket högt varvtal för att komma ned på ~6sek 0-100. I och med att kopplingen har CDV ventil så mår den inte så bra a detta efter ett tag. Det kräver en bra förare för att få till en bra och snabb start. " Det är dock lätt att ta bort check-valven som skapar delay funktionen till kopplingen, då biter den betydligt bättre. Mvh Eric |
|
|
Tack för en mycket givande text. Gav en hel del bra info. I nuläget är suget lite större för S2000 mycket på grund av dom billigare ägarkostnaderna. Sen är den som du säger riktigt läcker med. Är det någon speciell årsmodell man borde se upp med eller så? SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Hondan fick från 2003 en betydligt kraftigare bakaxel vilket givetvis är ett stort plus... Tror även att den är en aning faceliftad från 2003, andra lyktor fram t ex. Riktigt schysst bil och vill man bygga vidare på den så är den ganska lätt att kompressorkonvertera. Hade själv en S2000 med kompressor för nåt år sen och det var körglädje på HÖG nivå! |
|
|
Ok. Ja då vet jag det i alla fall. Men överladdning är inget allternativ för mig..hehe.. Isåfall får jag väl bygga på chassi och sånt för att få den snabbare istället. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Facelift blev från 2004, i USA heter de då Ap2 och har fått 2,2L motor med samma effekt. I Sverige heter de fortfarande Ap1 och har 2.0L motor. Jag hade köpt en facelift, de är bra mycket snyggare och har lite större fälgar. 2006 fick de sedan antisladdsystem och lite fler högtalare + nya stolar. Tveksamt om det är värt pengarna jämfört med en 2004 enligt mig, men får man en till ett bra pris så är det väl ok. Ta det lugnt bara om det är blött, de är rätt giftiga och vänder runt snabbt om man går över gränsen. |
|
|
Hmm..Har satt budgetten på 150 000. så en facelift blir svårt att hitta för det priset tror jag. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
| Det är inte allt för lätt att bli av med denna typ av bilar, det finns prutmån på de priser du ser på blocket. Jag sålde min 2004 för 167K för ett år sedan. Det går säkert att komma ned på 150K för en importerad Ap2 eller kanske en 2004 ap1 som gått lite längre. | |
| Skit i priset....Kolla på bilar som tilltalar dig oavsett pris eller årsmodell. Hittar du nån som du verkligen vill köpa så diskuterar du priset, du kan inte få mer än ett nej... | |
|
Haha..Ja så går ju också att göra. Men Nöjer mig med budget på runt 150tusen. men kan väl säkert sträcka mig till 160-170 med när det väl är dags. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Nä men seriöst...Jag letar oxå bil o har slutat att titta på priset. Det är ytterst få som verkar bli sålda öht, det är köparens marknad speciellt när det gäller cab så här sent på sommaren... Du kan tex mycket väl titta på en för 180-190, faller den dig i smaken så ger du honom ditt maxbud (150") sen är resten upp till honom. Får han den inte såld i år så är risken den att han kommer bli tvungen att sänka utgångspriset till den nivå han hade kunnat få den såld för i år...Cash is king. |
|
|
Sant. Får hoppas det är likadant när jag ska köpa till våren. Men är kanske som du säger. Man kan ju inte få mer än ett nej ändå SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Kul val du har ändå Budda80. Det känns som det inte kan bli fel. :) Jag måste såklart ändå slå ett slag för en Z3 M. I alla fall att du kör båda bilarna innan du bestämmer dig om du inte gjort det redan. Jag har tyvärr inte erfarenhet av S2000, men har inte ångrat en sekund i (eller utanför) Z3an. Den Z3a jag har var i och för sig inte original så det kan hända att jag är lite väl optimistisk om man jämför med en sån bil (i alla fall chassimässigt då). Jagkollade snabbt några kostnader för skoj skull. Försäkring var lite dyrare för S2000 i mitt fall. När det gäller reservdelar så tittade jag på priser från Schmiedmann för Z3an och Skruvat.se för S2000, alltså inga originaldelar för någon av dem. S2000-priser först, därefter Z3 M. Bromsbelägg fram: 478 317 Bromsbelägg bak: 357 207 Bromsskiva fram: 580 1494 Bromsskiva bak: 362 476 Tändstift: 182 (Mekonomen) 189 Bränslefilter 420 (Mekonomen) 352 Oljefilter: 85 94 Luftfilter 193 100 Koppling: 4468 3260 Sen är det klart att det går 6 stift till BMWn och 5,5 liter olja istället för 4 och 4,8 liter. Originaldelar vet jag inte hur det ligger till med, men det vore såklart också intressant att ta reda på. Jag vill bara visa att det kanske inte är så att en S2000 i alla lägen är billigare att äga. Hur som helst: lycka till! Du kommer få grymt kul tror jag. :) |
|
|
Ja är det inte större skillnader på ägarkostnader så hoppar ju Z3 M upp flera pinnar för mig. För det är ju ändå BMW jag brinner för. Självklart kommar jag inte köpa bil innan jag testat båda. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Är V-tec kicken vid 6000 rpm lika kraftig i s2000 som på en CTR -04 tex, eller mer utjämnad? BMW CS #07491 |
|
|
Jag har inte kört nån CTR men jag upplever s2000 kicken som rätt så snäll. Man hör att motorn börjar låta lite mer elakt och den trycker på betydlig bättre än innan VTEC, men det är inte nån riktig on/off känsla. Tittar man på effektkurvan så ökar effekten relativt kraftigt efter att VTEC ventilen har slagit in, från kanske 150-170hk vid 6000rpm upp till 240hk vid 8000rpm. |
|
|
Okej, har en god vän vars CTR -04 med Injen helsystem inkl racekat, insug, luftfilter. I den hör man ett kugghjulsljud från motorn vid 6000 rpm, och sedan skjuter den på som f*an upp till 8000 rpm. Ca 220hk i den motorn inom ett mindre vartalsområde. Så s2000 är alltså mildare troligen.. BMW CS #07491 |
|
| Lite mildare än din väns CTR antagligen men S2000 motor är ändå riktigt förbannad mellan 7-9000 rpm. Kan hålla med iqbad att den inte uppfattas som jätteaggressiv vid övergång men dock så pass kraftigt att den går loss på tvåan vid vått väglag. S2000 är kul att köra och särskilt växellådan är värd att nämna som ett positivt inslag. | |
|
Har nu även börjat få upp ögonen en hel del för E36 M3 GT SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
S2000 är en underbar bil. Ska man köpa en cab under 200 tusen finns det ingen konkurrens enligt mig. Har aldrig ägt någon så jag vet ej ägandekostnader. Om jag en dag ska köpa en roadster så blir det en S2000 eller en Z4 M roadster, men det lutar mer åt en S2000 AP2 faktiskt, fastän jag är BMW "skadad" hehe. |
|
|
Jag får rätta till lite här tror jag. :) - 1:a till 4:e valet blir Z3M - 5:e valet möjligen S2000 med ett bra avgassystem - på delad 5:e eller kanske 6:e Z4 M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.