|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Med god hjälp av er så landande jag med min cabbe, se tråden "Cab för 100.000". Nu är det dags för en ny vardagsglidare. Budget är omkring 100.000, vid rätt bil kan jag gå upp lite. Har funderat kring BMW 3-serie och Volvo V70/XC70. Inte främmande för en suv, ägarkostnaderna är mindre viktigt. Det jag söker är en "radhuslastare" som är skön att toura med, ska även vara up-to-date designmässigt. Tips? | |
|
Faceliftad V70N T5 automat med skinn och drag är mitt tips. Snabb, kul med turboknuffen, rymlig och bekväm. Hyffsad låg bensintörst och ägandekostnaderna är lägre än motsvarande BMW. I mitt tycke är V70N med snygga originalfälgar tidlös designmässigt. |
|
| Tack för tipset, men jag tror att jag fastnat vid XC70. Någon som har erfarenhet av dessa vagnar? | |
|
Håller med KL. Finns ingen anledning att välja XC70 över V70 för de allra flesta. Du kan säkert göra ett bra kap på en 9-3SC. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
X5? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| SAAB 9-3 kan man få väääldigt billigt men är väl ungefär lika svåra att bli av med som AIDS. | |
|
XC 70 har iaf en god portion komfort inbyggd, riktigt skön bil om vi nu pratar relativt nya XC70...vilket vi ju inte gör iofs ;)) V70 är en direkt trist uppenbarelse, XC 70 är ju en betydligt trevligare vagn hur som helst.. Jaja, det första årsmodellerna hade så vitt jag minns en viscokoppling till bakhjulen, vilket absolut inte var speciellt bra i lös sand eller dylika förhållanden...man satt fast ganska så direkt med denna vagn pga att vätskan i diffen ej han stelna till och börja driva bakhjulen innan framhjulen grävt ner sig i sanden alternativt lössnön eller liknande underlag.. Haldexkopplingen som kom..hmm...2004 ??(kommer alltså inte ihåg exakt när haldexen kom till XC70...tyvärr) var betydligt bättre. T.ex vid båtupptagning från sandstrand var tidiga XC 70 ingen hit direkt. Men visst, detta händelseförlopp lär ju inte alla svenskar som har en "visco" XC70 hamna i speciellt ofta misstänker jag :) Mvh Janne. |
|
|
Det är ju rätt stor skillnad i lastförmåga mellan 3-serien och Volvo V70. Jag har nyligen ägt bägge. En bra kompromiss vore väl en 5-serien touring, ev. med 4wd om det är viktigt. Finns floder på blocket av dem, tror det är det komfortablaste alternativet också... /mvh |
|
|
Haldex kom från och med modellår 2003. Det enklaste sättet är att kolla exakt vad det står på bakluckan V70XC = Visco XC70 = Haldex ------- //Lövet |
|
|
På vilket sätt är en XC70 trevligare än en V70 T5, mer än vid framkomlighet vintertid? Ingen av bilarna framkallar några leenden på kurviga vägar men T5 levererar trots allt en rejäl portion prestanda vilket är tacksamt på vårt svenska 2+1 vägar. Dessutom är den relativt ovanlig och har en kul sleeper stämpel. Det var många 325 E90 som fick se sig rejält akterseglade av min fd V70 på rull. Framförallt vintertid när det satt trista 16-tums plåtfälgar, ett diskret men ack så effektivt rödljusvapen... |
|
|
XC70 är något komfortablare och är bättre på att kravla sig fram vintertid - annars är det bara nackdelar jämfört med V70. Men många gillar väl det "tuffa" utseendet helt enkelt. Lite skojigare look än V70 kanske jag kan hålla med om. ------- //Lövet |
|
| Vill du toura bekvämt köper du en bra E38, Helst 750iL med dragkrok så kan du få råd med släp åxå, när flyttlass skall köras, blir pengar över till både tankning och service./BMW skall det stå på huven, så klart. | |
| 9-5 2001-/V70 fick 5* Euro-NCAP, E60/61 fick endast 4*. | |
|
Tack för tipsen. Xc70 v.s V70, helt enkelt för att Xc är snyggare :-) V70 turbo t5 - jag skulle bli av med körkortet :) Läste att Haldex kom till modellår 2003 då även lite annat fixades till. Otroligt spretig prisbild på XC70, ska kika på några i helgen. Saab var jag inne på ett tag, 93-kombi främst, men som läget är för Saab nu så... BMW X5, absolut en kandidat, men får man verkligen en ok sådan för en hundring? Borde vara sugen på en BMW 5-serie, men är märkligt nog inte det...E38:an skulle jag gärna köpa om den fanns i kombiutförande. Vi får se vad helgens provkörningar ger. Fler tips? |
|
|
Xc90 går ju att få för 100k ca.För 120k blir det en helt ok bil. Fingerspitzgefühl. |
|
|
Angående X5 med V8a (m62b44tub) motorn t.o.m. årsmodell 2003? så kan det vara bra att vara medveten om att den är ganska känslig för att drabbas av frusen vevhusventilation. Går säkert att motverka med isolering och diverse knep, men bra att känna till. Av någon mystisk orsak är det en hel annan konstruktion av vevhusventilationen i m62b44tub motorn i X5 jämfört med 540 och 740 (som inte alls lider av denna svaghet). I övrigt tror jag X5 är riktigt prisvärd och går absolut att få under 100 lapp. Finns en Väldigt bra forum för X modellerna (xoutpost.com). |
|
| XC90, av någon märklig anledning gillar jag inte den, känns lite "daterad" även om det säkert är en bra bil. Ska kolla xoutpost.com, tack för tipsen! | |
|
Tack för alla tips, men jag var nog torsk redan från början. Det blev en XC70. "Tråd låst" :) |
|
| grattis! Blev det en bensin eller diesel? | |
| Tack. 200 friska och välservade bensinkusar. | |
| Trist att det inte blev ngn tysk premiumbil. Men hellre en Hisingetraktor än en självmordsprodukt från Trollhättan!/ Bon voyage. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.