|
|
|
|---|---|
|
Hej!Har sålt min d5 och är nu sugen på en e61 med 4hjulsdrift o aut!Vägrar åka en hel vinter till med 1hjuls spinn och fladdra runt bland modd o snösträngar mm!Jag har testat både bensin och diesel (båda går ju kanon bra),men bara med man låda i bensinaren!Kan omöjligt välja mellan dessa.Är ni nöjda med era bensin resp diesel bilar?Hur mycket drar en xi på riktigt?Och är det värt nästan 7 lax i skatt för en diesel?Kör ca 2000 mil/år Mvh | |
Verdi |
Välkommen till BMW! :) Tror det går jämnt upp ekonomiskt. Beror på din körstil. Föredrar du maffigt bottendrag eller varvig toppeffekt? |
| Botten vrid är ju inga fel!O inte 7000rpm heller.Undrar mest hur mycket soppa varje modell drar fattar ju att körstil påverkar men man kan ju få en uppfattning på en ca förbrukning.Jag kör nog inte så jätte hårt om jag ska vara ärlig! | |
|
Då har du i alla fall valt helt rätt, xDrive kombinerar 4WD med mycket av fördelarna från BMW´s klassiska RWD och ett utmärkt antisladdsystem. Vilken motor du skall välja är dock svårare, i mina ögon är bensinsexan "självklart" den roligaste motorn på alla vis; Men dieseln har en stor fördel till vardags genom att dels vara snålare men framför allt så går dieselsexan att gasa ganska bra med utan att förbrukningen för den sakens skull drar iväg. Frågan är om du kör så mycket att du kan räkna hem dieselns lägre förbrukning mot den högre skatten? Om inte, köp en 530Xi! :) //Bjersér |
|
|
Ekonomiskt så blir skillnaden på xd eller xi liten i sammanhanget så du får komma fram till vad du föredrar i karaktär. Alternativt kanske välja motor i andra hand - första xi/xd:n du hittar med rätt färg/utrustning/pris tar du. Blir fort få intressanta bilar kvar på blocket om man har vissa 'måsten' på färg och utrustning. Det som tilltalar mig personligen med dieseln är det som redan påpekats - hyfsat snål även om det blir lite landsvägskörning på en tank samt att den känns pigg utan att man behöver växla ner. |
|
|
Jag har precis köpt en 530xia T M-sport 07 och är mkt nöjd på alla sätt å vis :-) Körde Stockholm - Sundsvall häromdagen (låg på 130 -140km/h) och fick en förbrukning på o,88 - det tycker jag är helt ok BMW 4ever |
|
|
På landsväg ligger min bensinare på runt 0,9 men i vardags traffik med all rusningstrafik och köer som finns här ligger den på 1,2. Men dom få dropparna det kostar mera är det helt klart värt för en tung 4wd med aut och 245 däck. Tycker inte man ska titta så enormt mkt på hur mkt den drar,se vilken karaktär på motor du vill ha och vilket x du hittar som är finast. Bränsleförbrukningen var inte skälet till att jag köpte BMW xdrive,det är en underbar och trygg bil |
|
| Ok tack för lite info.Jakten fortsätter på rätt bil till skapliga pengar!Utbudet är ju långt ifrån stort. | |
|
Ungefär som en BMW V8a med andra ord? ;-) Runt 0,9 på långkörningar och i snitt med rusningstrafik runt 1,3. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.