|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett besvärande problem med min E31 från 91 som jag haft i tre år. Ibland går varningsblinkersen på av sig själv och går inte att stänga av. Jag måste då ta av säkringen för blinkersen annars är det risk att batteriet laddas ur om felet kommer t.ex. under natten. Verkar alltså vara ett typiskt elfel men frågan är, var ska man börja leta. Felet verkar inte vara beroende av vare sig temperatur eller fuktighet. Jag har fått satt på sidoblinkers när jag tog hem bilen från Tyskland så jag antar att det skulle kunna vara en kortslutning i kabeldragningen där. En annan grej är knappen till strömbrytaren till varningsblinkersen som i och för sig fungerar och blinkar när varningsblinkersen är på men denna knapp ligger några millimeter under sitt normala läge även när inte varningsblinkersen inte är på. Någon som har erfarenheter av mitt problem? /Clas | |
|
1:a felsökningssteget när det gäller elen på E31:orna är alltid att kolla batterierna, är de av samma typ, individuellt fulladdade och har rätt kapacitet. I ditt fall skulle man kunna tänka sig att det är krasch-reläet som strular, ett relä som skall slå på varningsblinkersen automatiskt om man krockar, ett brunt relä i säkringsboxen i motorrummet. Om det hade varit kortslutning så borde det inte lysa alls eller så skulle du ha bränt någon säkring. Varningsblinkersen kan även gå igång när man kopplar in batterierna efter att bilen varit strömlös, då är det bara att trycka på knappen på/av för att få det att sluta. /Fredrik |
|
|
Tack för tipset Fredrik! Jag hittade det bruna "Crash-Alarm-Geber" reläet coh ska byta ut det. Verkar troligt att detta är problemet. I alla fall kan jag under tiden köra och använda min blinkers. Jag har faktiskt kört några veckor nu utan blinkers och det går hur bra som helst. Man borde egentligen kunna rationalisera bort dem utan problem. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.