AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.166

AC:n kyler...ibland...

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Nåt är knas med min AC. Ibland funkar den och ibland inte... Oftast kyler den riktigt bra men ibland kan det ta en halvtimmes körning innan den börjar kyla....och ibland kommer det ingen kalluft alls.

Har noterat att både kompressor och kondensorfläkt går men fortfarande ingen kalluft! Hur kan det komma sig? Om det vore för lite gas borde väl inte kompressorn gå heller?

Nån idé?
Tror kompressorn går ändå faktiskt..
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag tror däremot inte att kompressorn går om det är alldeles för lite gas i systemet. Det borde sitta en tryckvakt i systemet som ser till det. Det har varit så i alla bilar jag pulat med AC i, och BMW borde ju inte vara nåt undantag. Det är ju för att skydda kompressorn.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Surrar den lilla fläkten i klimapanelen igång? Eller har du kanske en liten navigator eller mobilen framför?

Mvh
Un
3
Unga herr Jens
530i Touring 01
Det sitter en magnetkoppling på acpumpen och den kopplar från vid lågt tryck. Om det är varmt eller om motorn värmer gasen tillräckligt så att trycket stiger tillräckligt för att lågtryckspressostaten så kyler ac`n. Troligtvis för lite kylmedia i systemet.
ji
49
jimm84
535 e39
För lite kylmedia i systemet...
ji
49
jimm84
535 e39
medie
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Fläkt i klimapanelen? Vart sitter den och vad gör den? Inte en aning om den funkar men jag har ingenting framför där iallafall.

Köldmedie säger ni....men ska inte kompressorn slå ifrån då?
Och när den väl kyler så blir det iskallt som det ska. Inbillar mig att det är mer problem när det är riktigt varmt ute och man kör längre sträckor.....då kan det ta en halvtimme innnan det börjar komma kyla....men när det väl börjat kyla så håller det i sig hela tiden. Vid stadskörning har jag aldrig märkt några problem, då kyler den alltid.
Bättre kyla när du svänger mycket alltså? Lite köldmedia eller kanske problem med någon av cirkulationspumparna?

Om du tittar under displayen på din klimatpanel är det två galler i den. Innanför det vänstra sitter en fläkt som med tiden beckar igen av damm. Det finns något mekartips om hur man rensar den på damm.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det kan mycket möjligt vara så att det är bättre kyla när jag svänger mycket ja. I stadskörning funkar den ju bra men inte landsväg. Vart sitter cirkulationspumparna nånstans?

Ska pilla sönder klimapanelen och kolla hur det ser ut därinne även om jag inte riktigt är med på hur det påverkar kylan!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kompressorn regleras inte av slirkoppling som på äldre bilar utan den går konstant och trycket regleras av inre ventiler, ligger du på gränsen med kylmedia så kan den slå ifrån pga dåligt tryck när bilen är kall, och när trycket stiger i systemet när det blir varmare så kan den funka, men kyler inte som den ska ganksa ojämnt.. Man förlorar normalt ca 5% av kylmediat årligen vilket kräver provtryckning och påfyllning om systemet är tätt enligt norm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet inte exakt placering, men fläkten i kliman suger in luft från kupén till en sensor som reglerar klimatet i kupén... Den kan tydligen bli igensatt med damm och funka sämre.

Mvh
Kolla den smala och den tjocka röret som går igenom torpedplåten med fingrarna - vid halv fart på ventilationen (max kyla) och runt 20 grader och varmare omgivning så bör den smala röret hålla sig pinkjummen temperatur som mest och den tjocka röret bestämt kall men inte frysande.

kör man ventilationen med full fläktfart så kan den tjocka röret bli varmare men fortfarande kallare än rumstemperatur och man kan känna stråk av kallare 'vindar' innanför röret då det indikerar att expansionsventilen trottlar köldmedie - om tjocka röret känns närmare omgivningstemperatur så kan man prova att gasa motorn lite (ca 1500 - 2000 rpm) och borde då bli kallare (det har att göra att kompressorn inte pumpar med full effekt vid tomgång och därmed mindre kyleffekt) .

om ovanstående uppfylls så har man i regel tillräckligt med köldmedie.

---

När man har bil med modernare kompressor utan magnetkoppling så måste man tänka på att den inte tål att köras i någon längre tid/många mil utan köldmedie utan bör repareras snarast. Att tex. på hösten märker att AC:n börja ge sämre kyla men väntar till våren med reparation är väldigt bra sätt att göra reparationen väldigt dyr med kompressorbyte, byta expansionsventilen med rivning av hela instrumentpanelen för att den är igenkloggad med metallspån, rensköljning av systemet etc. förutom kondensorn som måste bytas och var den ursprungliga orsaken till läckan.

Detta har att göra med att kompressorn inte kan stängas av vid köldmediebrist utan alltid roterar med aggregatremmen - låt vara väldigt liten kolvslaglängd när den inte skall kyla, men kolvarna slår alltid med minst 4% av full slaglängd för annars kompressorn inte igång igen när man vill ha kyla igen.

När det är brist på köldmedie (nära gastomt) så får man verkan att oljan kan sakta pumpa ut ur kompressorn utan att det kommer tillbaka något olja i insuget (ingen köldmedie som blåser tillbaka oljan till kompressorn igen) och till sist blir kompressorn tom på olja och skär och reparationen kommer vara 5 ggr dyrare att åtgärda än att fixka läckan så fort det uppträder.

Detta är priset med moderna bilar med PWM-styrda kompressorer - håll alltid AC:n fylld med köldmedie om man vill att den skall fungera senare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.