|
|
|
|---|---|
| Var och köpte mig en 518 -96 idag och insugsgummit är sopslut och någon tidigare ägare har gjort ett misslyckat försök att laga det hela med eltejp, vart kan jag köpa nytt bortsett ifrån att behöva åka till en bmw återförsäljare (30 mil tur och retur till närmaste) | |
|
Kolla på Länk. Sök efter "Bränslesystem och insugsdelar" och "518I M43 alla modeller". Den är inte längre bort än där du hämtar dina paket, dock några dagars väntan. Passa på att kolla ventilen på insugningsröret där slangen från ventilkåpan ansluts (svart "snusdosa"). Den hör till vevhusventilationen och har en tendens att gå sönder när bilen blivit äldre. Är den trasig så påverkas motorns egenskaper negativt. Finns även den att beställa hos Schmiedmann. Testa genom att ta läs ventilen och suga i hålet under ventilen - den skall vara tät, i annat fall drar motorn tjuvluft via vevhusventilationen. //Göran |
|
|
Sök efter art.nr 13-71-1-739-576 på Schmiedmann. bmw_4wd_4ever: Vad är det för ventil du menar? Gäller det även för 525? |
|
|
Ventilen sitter bara på 90-tals bilarna med 4-cyl motor (M42-M43-M44, ej M40). Här finns ventilen som pos 1 Länk. På bilar med M50 motorer sitter istället dubbla slangar (en grov och en smal) till vevhusventilationen. Min erfarenhet är att på dessa bilar det gäller att kolla så inte den smala slangen blir tät pga oljeavlagringar. //Göran |
|
|
Ok! Har märkt oljeavlagringar på själva slangen men antar att det är normalt. Tror inte det tätat slangen dock. Hur skulle det påverka motorn isåfall? Min bluddrar ibland när den kommit upp i normaltemp när man kör den i mellanregistret. Jag misstänker lmm men det skadar ju inte att kolla upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.