|
|
|
|---|---|
|
Hej, Snart dags för inspektion II. Finns det ngn tabell över åtragningsmoment över bultar för E39 M54B25 (525 -04) Detta påverkar mitt val av momentnyckel tex, 5-50 eller 40-210 Nm osv Mvh M-Power The Ultimate Driving Machine! | |
|
Det beror ju på vad du har tänkt att lossa? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag tänkte byta motorolja, tändstift, bromsskivor och dylikt! mvh M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
| Skit i momentnyckel. Det blir bara överseriöst. | |
|
Den lilla nyckeln har du kanske mest nytta av och du klarar dig kanske med den om du lossar bromsokens glidpinne-upphängning när du tar isär. Men du kan stöta på högre moment med, så det bästa är ju att skaffa båda ;) Vill minnas att fjäderbensförbandet dras med 110 Nm, exempelvis om du skulle byta stötdämpare nån gång. Spark plugs M12x1.25 =23nm +/-3 M14x1.25 =30nm +/-3 Enligt BMW TIS. |
|
|
Ok, då är rätt bra att skaffa sig en momentnyckel med brett momentintervall typ 5-150 Nm? M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Momentnyckel är ett bra komplement till sin verktygssamling - speciellt om man tänkt skruva lite själv på bilen. Oljepluggen och hjulskruvarna är klassiska exempel där många drar dessa på tok för hårt. Här finns åtdragningsmoment för det mesta och för de flesta modeller (inte de nyaste modellerna) Länk På sid 21 kan man tex läsa att "oil drain plug" skall dras till 25 Nm för en M12x1.5 och 60 Nm för en M22x1.5 skruvplugg. En momentnyckel med så brett intervall är lite ovanlig, då det är svårt att uppnå uppgiven noggrannhet över hela det intervallet (dvs det blir en dyr momentnyckel). Som Anders-72 säger så är nog två momentnycklar bästa vägen (framförallt så kan det ibland vara lite klumpigt med en 150 Nm momentnyckel där man bara ska dra med tex 12 Nm). Jag kör med en Kamasa 3-25 Nm (1/4") och en Kamasa 20-110 Nm (3/8"), men då skruvar jag en hel del också. |
| Är det nån som har erfarenhet av såna här Länk | |
|
Köp Haynes "Gör-det-själv handbok" BMW 5-serien Där står åtdragningmoment. |
|
riku : Ingen erfarenhet, bara ett par reflektioner. Accuracy på 3.5% är ok (de flesta ligger mellan 3.0% och 3.5%), fast tänk på att i de lägre regionerna sänks accuracy till 7.0%. Tycker den är lite väl lång, och med en 1/2" koppling kan den vara lite klumpig när man vill dra åt den där lilla M8 skruven. Till större arbeten med lite svängrum fungerar den säkerligen finfint. Skippern : Ska man meka lite mer rekommenderar jag att hoppa över Haynes och gå direkt på Bentley (lite dyrare men bättre). Det går att få tag på begagnade på nätet. Ska man bara göra enklare service och inte särskilt mycket mer kanske inte en momentnyckel är det allra nödvändigaste. Ett tips för att minska risken för att dra åt skruvar och muttrar för hårt är att använda ett verktyg med så liten hävarm som möjligt. Tex oljepluggen kan man istället för en vanlig ringnyckel använda en stubbnyckel (extra korta ringnycklar). Ooch för mindre skruvar och muttrar (M6,M8) kan man använda en skruvmejsel med 1/2" hylsfattning. |
aousio : Vad blev det för momentnyckel i slutänden? |
|
Det blev faktiskt ingen alls. Det kändes som lite "overkill" Får skaffa mig när jag ska göra ngt med motorn =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.