|
|
|
|---|---|
|
Ja hur ska man få bort insex skruven till bromsskivan? Har som sagt blivit rundad tack vare ett trasigt spärrskaft. Funderar på om jag skulle be en firma ta bort de gamla och sen sätta dit de nya. Så går ju broms bytet bra mycket lättare. Mvh | |
|
Borra bort bultskallen, ta bort skivan , tabort den utstickande bultdelen med en polygrip. Klart. |
|
|
Det va ju igentligen enklare än jag trott!! ;) Tackar. |
|
| Ska man ändå byta bromsskivan brukar jag göra ett snitt i skruven med vinkelslip så är det bara att ta en stor spår-skruvmejsel och skruva upp den... | |
|
Jag får se hur jag gör. Ska inhandla borr och nya skruvar imorgon iallafall. Men funderade på en sak. Skivorna ser ju ut som en turbin kan man säga. Alltså imellan slitytorna. Antar det har med kylningen att göra. Men för mig känns det som de räfflorna bör vara framåt så de tar in luft. Men verkar som de ska vara riktade bakåt så att säga. Och stämmer det att på artnr: jämna nr är höger och ojämna vänster? Mvh |
|
| Kylningen funkar precis som en radialpump (googla), luften tvingas in vid centrum och kastas sedan ut åt sidorna. Spelar därav ingen roll åt vilket håll inpellern är skruvad.:) | |
|
Jo, det är höger och vänster. Kylningen blir bättre om du sätter skivorna på rätt sida. Det tycker i.a.f. BMW´s ingenjörer ;) Länk |
|
| Om du demonterat skivorna och inte vet vilken som ska sitta var finns det en bra skiss här hur skivorna skall rotera vid snedställda flänsar: Länk | |
| Kanon. Då vet jag hur de ska sitta. Då slungar skivan alltså ut all varm luft. | |
|
Så då är fram skivorna bytade. Byter ibak imorgon. Men satan jag drog av en insex nyckel precis. Fick ta ett don och slå ut den. Då gick det. Den skruven behövs ju inte ens dra åt speciellt hårt. Har väl samma öde framför mig ibak. Köpte en ny så skruv på mekonomen. Kosta ju för satan 92:- Det är ju hutlösa pengar för endast en skruv!!! Mvh |
|
|
Du kan alltid elda på lite så släpper den lättare. Jag körde med svets i 1.5 sekunder, sen var det som att skruva ur en skruv du precis skruvat i. Ger kanske lite effekt med tändare eller dylikt. Men se så du inte eldar upp bilen bara :) |
|
| Ett tips, köp en gasolbrännare från t.e.x Jula med flaska, perfekt att ha till hands med fastrostade grejer. | |
| Alltså jag menade en liten typ 0.5L flaska. | |
|
"Köpte en ny så skruv på mekonomen. Kosta ju för satan 92:- " BMW tog 7:-/st 2009, tror knappast de höjts så många kronor nu. 92 spänn måste väl vara rent ocker eller bedrägeri. |
|
|
Ja 92:- är rena skämtet! Trodde han skämta med mig först. Ja gasol brännare från Jula ja. Jag jobbar på service på Jula så jag ska nog kunna skrammla fram någon brännare :p Får åka svängen förbi Jula och handla imorgon då jag gärna vill bli klar med bak bromsarna imorgon. / Fredrik |
|
| Då är bromsarna bytta. Fungerade kanon med brännare. Underlättade jätte mycket så den lär jag få användning för. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.