AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.720

ASC +T problem... E39

Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Har nyligen köpt min 523i M -00. När jag startar den så lyser indikatorn för ASCn upp och slocknar. När jag därefter trycker på knappen för ASCn så lyser inte indikatorn upp. Är det någon som haft liknande problem... och hur löste ni det ? Har fortfarande garanti kvar som tur är...

/Jake
sebbe_bmw
Det är byte av ABS/ASC givare som gäller... Ett standard fel på E39an... Åk in till BMW så löser dom det..

Sebbe
Deliq
Du kan alltså inte koppla ur ASC'n, det tyder inte på någon givare, då brukar det vara tvärt om, att den inte går att koppla in...
Har du kollat själva knappen ??

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Kanske bäst att kolla en så banal sak som säkringen först.
Ja
299
Jake
Tack sebbe_bmw, Deliq och MDcruiser för responsen... !
MDcruiser, du hade rätt... det var säkringen, trodde i min enflad att det var sensorn eller knappen först! Det som är lite mysko, är att enligt tabellen till säkringshållaren så är det säkring 17 och 31 som hör till ASCn, nummer 17 saknades! Om man nu inte har konstant fel, som påverkar bilen... varför sätter man inte dit en ny... det fanns en reserv precis ovanför hållaren !!! Varför har men en 31a och en 17 till ASCn, räcker inte 1 säkring... hmm... får nog leta vidare om ingen vänlig själ råkar veta det... !

Som sagt, tack för er feedback !!!

Hälsningar!

/Jake

/Jake
Ja
299
Jake
Suck... vilket j-vla elände!
I förrgår så gick det inte att stänga av ASC och samtidigt så gick Bromsindikatorn igång... Sen kom det lite regn igår och nu är den hur snäll som helst, inga indikatorlampor lyser, kan koppla ur när jag vill... !
Måste väl bero på fukten... så det är nog glapp i sensorn!

/Jake
sebbe_bmw
Byt den där sensorn... Det är nog den som spökar lite...
Går på garantin...

Sebbe
Säkringarna: Det är fullt möjligt att du bara skall ha en säkring i ditt fall, sen kanske det sitter en till om du även hade haft DSC (antisladd, gyro mm) tillsammans med ASC.
När ASC + ABS lyser samtidigt så är det till 99% någon av sensorerna vid hjulen som tröttnat.

FP
Ja
299
Jake
Tack Folke, för tipset, tar jag ut säkring nummer 17 så får jag inte möjlighet att längre välja mellan att ha ASCn på eller inte, den är "borta". Så jag antar att den ska vara där eftersom det funkar med den i. Men det jag inte fattar är varför det just nu fungerar, felet verkar vara intermitent, nu när det har regnat ett tag så fungerar ASCn och ABSn... *Suck*. Är det så att sensorn kan ha varit "skitig"... ?

Vet någon förresten om hur man får bort hjulhusskydden, skruvarna år väl OK, men plast-"plupparna" på kanten, sitter dom löst eller fast i chassit... ?

/Jake
Intressant med säkringarna, jag skall kolla på min vid tillfälle.
Intermittenta fel på elektronik är inget ovanligt, fråga mig....
Yttre skit på sensorn påverkar inte funktionen, den känner av variationer i magnetfältet från roterande tandade hjul. På tidigare modeller har jag hört att igensatta tänder på kunde störa funktionen, igentligen borde det isf vara något "metalliskt" som sätter igen på tandhjulen, vanligt grus och salt är ju inte magnetiskt.
Hjulhusskydden behöver inte lossas, kontaktstyckena kan vikas fram i bakre hjulhusen. Framtill sitter kontaktstycket i ett eget plasthus rakt innanför hjulet.

FP
Ja
299
Jake
Ska nog vara lite tydligare... fick en buckla på framskärmen när jag var och åt lunch med några vänner. När jag kom till bilen så fanns ingen lapp eller någon som kändes vid att ha "buklat" på bilen... *Mammutsuck*
Så för att komma åt bucklan så måste jag tyvärr ha loss hjulhusskyddet... ;o) Vet inte hur ömtåliga dessa "pladtpluppar" är eller hur dom sitter fast, borde väl vara fast i chassit ? Någon som vet ?

Tack Folke, vore skönt att veta lite mer om hur det är med säkringarna, har precis fått tid hos BMW Solna för genomgång... har inte DSC på bilen, och skulle vilja ha säkringsanvisningar på Engelska åtminstone... Någon som vet om det finns säkringsanvisningar att få på Engelska någonstans ?

Ha en skön helg!

/Jake
OK, lycka till med hjulhuset osv.
Jag kollade idag, min E39 har både säkring 17 och 31 monterade, jag har inte antisladd, endast antislir.

FP
Ja
299
Jake
Tack Folke, tror att förre ägaren haft problem med AScn osv. kopplade ur allt när han skulle sälja till firman som jag köpte från... ! Nåväl dom har lovat att fixa det... ;o)

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.