|
|
|
|---|---|
|
Hej! sitter och specar på en ny 535d sedan. Om nypriset idag landar på ca 570.000 med rabatt (privat), vad kan den väntas vara värd om två respektive tre år med ca 3500 mil/år? Svårt att hitta något lämpligt att jämföra med. X5:an verkar ju t.ex. hålla sitt begpris bättre än gamla 5-serien, men å andra sidan kommer det ju inte att komma någon ny 5-seriemodell inom de närmsta åren. Ett annat sätt att besvara frågan är hur många år man bör betala av sitt lån på (dvs. hur mycket per månad/år inkl ränta) för att nå break even om kontantinsatsen är runt 170.000? | |
|
Den vanliga tumregeln gäller väl även här. Värdeminskningen är ca 20% om året vilket ger 50% på 3 år. Bättre än så ska man nog inte räkna med. Vill du ha tillbaka dina 170' om 3 år behöver du betala ca 9000 kr i månaden inkl 5% ränta. "BMW six appeal" |
|
|
fundera en gång ytterligare på att ta en Touring istället för Sedan, då du har betydligt bättre andrahandsvärde på Touring. Bruttopriset torde ligga på cirka 610-620 tkr om jag förstår dig rätt? Skulle tro att den är värd cirka 425-430 tkr om 2 år 7000 mil. Om tre år dryga 10000 mil 335-350 tkr. Det torde vara ett bra andrahandsvärde även fortsatt på en 535d då jag tror att alltfler som gillar stora motorer går från bensinare till dieslar och då är absolut 535d ett av de bästa valen. Har sålt två st F11 535d och törs säga den står sig bra i värde. Tror inte det ändras så mycket på två-tre år. Betänk dock att mycket kommer sannolikt tappa mera i värde de närmaste åren då vi går in i en svår ekonomisk situation i världsekonomin. Det kommer nog tyvärr slå hårt mot oss alla och det som vi säger idag behöver inte gälla om ett halvår, ett år framåt osv. Räkna därför med en större reserv än du gjort tidigare. Ekonomin slår dock mot alla värden, alla märken, därför gäller det extra mycket att välja rätt modell med rätt spec, det är iaf mitt motto och mina tankar som jag själv följer. /Anders |
|
| Samtidigt är det ju bisarrt nog så att det inte nödvändigtvis är sämre att sälja en begagnad bil i en ekonomisk dipp eftersom färre då beställer nya bilar. Så var det t.ex. vid senaste dippen runt 2008 då det nästan var slut med begagnade bilar i bilhallarna :-) | |
|
du har helt rätt där dfallman, dock skulle jag aldrig kalkylera med detta, blir lite grädde på moset skulle man säga om det inträffar. Det finns en förklaring ytterligare till att beg bilar sålde bra och det var att det var betydligt längre väntetider på nya bilar då alla tillverkare drog ner kraftigt i fabrikerna, det kan mycket väl hända igen!!! /Anders |
|
|
Du kan inte riktigt räkna så; grundpriset har betydligt större betydelse än slutpriset inkl utrustning, detta eftersom mycket utrustning inte är värt något när bilen är begagnad. Så räkna istället på grundpriset och lägg till en mindre summa för de ting som ger lite extra vid försäljning (som M-paket, navi, komfortstolar). Det är detta pris du skall använda (och redan där ser du vilken usel affär det är att köpa nytt...) Efter 3 år borde du få 45-55% av grundpriset; kolla hur det slår i din kalkyl. När jag räkna i Excel på ny bil använder jag också ytterligare ett slutpris för att på så vis få inräknat lite kontantinsats för nästa bil (exkl bilens värde). ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Håller med dig om att man inte ska göra några glädjekalkyler, men att det alltid skulle vara en usel affär att köpa nytt är helt fel. Det är helt beroende på vilken bil du köper samt hur länge du tänker behålla bilen. En nära bekant köpte X6an när den kom och sålde bilen i vintras efter 3 år och 6500 mil med en total förlust på 85 tkr. under 30.000 kr per år. Det måste vara riktigt bra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Verdi |
Narvselius, Extrautrustning är visst värt något även begagnat. Finns alltid någon som vill betala lite extra för en bil med navi, skinn, panorama, dragkrok, m-sport osv osv. Om du säljer den privat vill säga. Byter du in den till en bilfirma så kanske de går rakt på listan, men om man gör så får man nästan skylla sig själv. Ni som pratar om att det bara gör en bil mer "lättsåld" verkar inte fatta att det enda som gör en bil lättsåld är priset i förhållande till intresset. |
|
570k kr netto, får man någon utrustning då? Byggde en 535d, hamnade på över 800k kr. Skulle nog hellre satsa på en lätt begagnad 335d E90 2010 med massa utrustning och köpa en 535 om 1-2år ner det finns fler begagnade och mer utrustade. |
|
|
535d sedan titansilver fälgar 328 dakota svart interiörlist alu comfortpaket sportläderratt sportstolar usb hifi m sportchassi automat sport = 590600 efter 6% rabatt = 555.164 All annan utrustning kan dock i alla fall jag klara mig undan. Möjligen hifi pro |
|
|
Verdi - du har en poäng. Extrautrustning i sig kan höja intresset och därmed göra det möjligt för dig som säljare att sälja till ett högre pris. Ett resonemang som jag gärna köper eftersom jag är en Optionsslukare i kubik och kryssar för allt möjlig utrustning... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.