AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.443

Byte bränslerör?

Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Bränslerören är kassa på min e34 och tänkte få dom bytta innan det börjar läcka. Har sökt reservdelar på mekonomen bland annat men jag antar att det inte finns färdigkrökta?

Var hittar jag bränslerör för en billig peng?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mekonomen tillverkar rör även bromsrör obockade, men i rätt längd. Det är glödgad koppar så du bockar dessa med bara händerna. Det man får komma ihåg är att bocka på rätt ställe första gången då rören blir hårdare och går ej att bocka tillbaka när man en gång bockat.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Vill man ha lite grövre kopparrör än bromsrören kan man köpa s.k glödgade oljerör hos välsorterade järnaffärer, satte det på en E28 för många år sen med gott resultat!

M V H Johan

Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Anders-72: Antar att jag får ringa upp dom om det då jag inte hittar detta på deras webbutik. Vilken längd ska det vara för min bil?

Man ska väl försöka att hålla sig till originaldiameter för att få rätt bränsletryck?
Jag köpte original färdigkrökta rör hos BMW för någon månad sen till min e34. Kostade runt 250-350kr/rör (minns ej exakt). Mycket billigare än jag trodde. Bara frakten på de otympliga rören lär kosta den summan. ;)

Varför att så många inte väljer att kolla med BMW är för mig en gåta. Ofta väldigt lika priser som t ex Mekonomen och även ibland billigare.
212 resp 284kr + moms för rören, kollade precis.
ri
699
riku
740iA -97
Råkar du bocka fel är det bara att glödga om så blir den mjuk igen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Får man kopparrör om man köper orginal? Orginalmonterade rör från fabrik är i stål. Glödgad koppar går att rulla i ringar på kanske ø500 utan att de härdar. Visst är det dock så att BMW har bättre priser än Mekonomen i många fall.
Mekonomen har listor på längder vad gäller bromsrör om man frågar i butik. Vet inte hur det är med bränslerör som vanligtvis är lite grövre diameter.
Det är stål original, men vad gör det? Skulle en snart 20 år gammal bil överleva stålrören (mina höll 19 år innan byte) menar du? Praktiskt är det iaf med färdigbockat, och billigt. De kommer svartlackade, med ändpluggar som transportskydd och är betydligt grövre än bromsledningen, iaf till min 535a.
ri
699
riku
740iA -97
Bromsrör kan vara vettigare att göra i koppar, då kan man dra dom enklare vägar än över tank odylikt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bränslerör håller ju normalt längre än bromsrör då de inte sitter lika utsatta. Stämmer nog att de brukar hålla runt 20 år. Rostar oftast sönder i klamningar med gummiinlägg där det samlas salt och grus.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Okej jag tror jag kikar in hos BMW då! Lika bra att beställa bromsrör när jag ändå är i farten :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.