AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.312

Oerhört dåligt grepp / Nervöst ASC system

Hej! Jag har en 528i E39 -00 (manuell Växellåda) som lider av OERHÖRT dåligt fäste i bakvagnen, alternativt ett alldeles för nervöst ASC system. Vid full gas på 1an, 2an och nästan alltid 3an blinkar ASC lampan frenetiskt och dödar gaspådraget, då får jag antingen släppa gasen och gå på gas igen mjukare eller hålla pedalen ner tryckt tills den hittar fäste. Jag har testat att koppla ur ASC systemet och givit full gas, då har den betett sig väldigt fint och inte slängt med bakvagnen, jag testade t.om. i regn med full gas på 1an. Den gick rakt fram som om det vore torr asfalt under däcken. Är ASC systemet så nervöst bara att det inte låter mig gasa på alls, knappt?

Däcken är 255/17/40 bak, ett halvår gamla Nokian Z G2. Fram är det splitter nya Falken 235/17/45. Så att en original 528i skulle klara att driva loss stora 255or bak på 3ans växel finner jag högst osannolikt....

Mvh
Blir väl skillnad i omkrets på hjulen med 40 bak och 45 fram med samma fälgstorlek, då känner ASC av "hastighetsskillnad" mellan framhjul o bakhjul och går in o stryper! Kan vara en förklaring i alla fall.
Länk Länk

mvh/ Anders
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag har precis skrivit en tråd om liknande beteende! Du kan söka upp det i forumet här!
Sök om ASC så borde du få upp den tråden! Va bara någon vecka sedan jag hade uppe det här.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jaha ja, såg nu att Anders redan hade postat den länken hehe. Ber om ursäkt för ouppmärksamhet :)

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.