|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått ett mkt konstigt fenomen på min 318iT -07. När man svänger vänster, t.ex i rondeller så kommer ett gnisslande, kvittrande ljud. Har lyckats lokalisera det till fläktsystemet (kupéfläkten). Låter inget när man svänger höger... Låter mest när fläkten går på lågt varv, vrider man upp fläkthastigheten försvinner ljudet. Hörs ännu mer vi kall yttertemperatur. Har nu kört ett antal 100 varv i rondellrna i byn med örat tryckt mot instrumentpanelen. Måste se ut som nån som somnat vid ratten :) Någon som haft samma fenomen, vad kan detta vara? Mvh Adam | |
|
jag har haft exakt likadant på min gamla härk. 2 burkar 5-56 senare och en lagom förbannad jag har den blivit tyst..... BMW ownz |
|
| Intressant, men exakt var sprutade du in 556 ? Demonterade du instr. panelen ? Känns ju inte som man bara vill spruta in i utblåsen... | |
|
ja tog bort så jag såg fläkten i torpedväggen från motorutrymmet sen gav jag den allt som fanns tillgängligt innan jag satte ihop. BMW ownz |
|
| De förekommer fläktljud på e90/91 bara att byta fläkt. | |
|
Jaha det blir väl en dyr historia.... :( Får ringa till BMW o kolla |
|
| Byte av kupefläkt på E91 kostar 2400:- hos BMW. Det är inte så dyrt tycker jag. | |
|
Nej man har ju hört värre, men sett till vad man får så är ju 2400 rätt surt.... Hade mycket hellre köpt något roligt tillbehör för de pengarna Tack för infon iallafall |
|
|
Samma problem som på E46 låter det som. Har lyckats få tyst på min genom smörja axeln. Inte helt lätt att komma åt på E46 i alla fall. |
|
| Märkligt att den bara låter när man svänger dock. Är fläkten i förbindelse med styrningen ?? | |
| Jag har samma problem med min e91 fast där gnisslar den när jag svänger höger, kör jag rakt eller vänster är den tyst. | |
| Spara du dina pengar och lägg på något roligare. Kupéfläkten sitter under handskfacket och är hyfsat smidig att plocka ner om man inte har tummen mitt i pannan. Köp dej en burk med silikonspray eller liknande och ge den lite smörj ska du se att det blir tyst. Gjorde det på min för 1,5 år sen och det har varit tyst sen dess. | |
|
Eller hitta en väg till o från jobbet som bara innebär högersvängar...... Tack för tipset, ska se om jag kan hitta eländet o smörja lite. |
|
| Hej! TDS-Power kommer man verkligen åt fläkten inifrån? Hur mycket måste man plocka bort? | |
| Ja den sitter nere vid fötterna på passagerarsidan. Plocka bort panelen nere vid passagerarens fötter och handskfacket så sitter den där. Kanske fick plocka bort något mer för att kunna trä ut den, kommer inte riktigt ihåg, va ju ett tag sen jag gjorde det. Men det va inget vidare krånglig iallafall. | |
| Nån som ha en aning var kupéfläkten sitter på en x6 då ja ha exakt samma symptom på mitt åk som trådskapare. | |
|
Fläktmotorns axel med de båda fläkthjulen sitter monterad på tvärs i bilen. Det lilla spelet som alltid finns gör att axeln rör sig ett par mm i sidled när man svänger med bilen osv. Många bilmodeller och fabrikat har samma arrangemang och många har hört samma gnissel eller fågelkvitter och blivit förundrade. Enda rätta och varaktiga lösningen är att dra in lite nytt fett i bronsbussningarna på motorn, det kräver så klart att det hela monteras ut ur bilen, men är ett prisvärt alternativ till byte om man gillar att skruva själv. Att fylla hela fläktmotorn med 5-56, WD-40 eller annan smörja är bara till att be om problem. Visst blir det säkert tyst ett tag, och den ljuvliga doften i kupén kanske man kan stå ut med, droppande olja under mittkonsollen kanske är värre... Men det är även ett säkert sätt att ta död på det resterande livet i fläktmotorn. Kolen mjukas upp, kollektorn blir full av svart ävja bestående av grafit och olja som sätter igen kopparlamellerna och dessutom leder ström, det osar och ryker en del innan det stoppar helt. Kopparlindningens lackisolering löses dessutom sakta upp av oljan... Men ett quickfix blir det ju.. FP |
|
|
Jag hade dylikt ljud på E46:an efter typ tre år och fyra tusen mil eller så. På E46:orna ser man fläkten om man tar bort kupéfilter och "fågelbadet" under filtret. Därefter gick det rätt lätt att via en förlängning spraya några droppar olja på fläktaxelns båda ytterlagringar (så nära lagret som möjligt) - oljan kröp/sögs in i lagret och därefter var det tyst - fungerade fortfarande när bilen skrotades ut efter vildsvinskollision och 40 000 mil. Så någon droppe olja på fläktaxeln som får leta sig in i lagret fungerade klockrent för mig i alla fall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jepp, detta är helt OK och rätt metod. Men inte att tömma en burk sprayolja i hela motorn...) Jag har smort liknade bronsbussningar i andra småmotorer många gånger, man blir förvånad över hur länge en enda droppe olja på rätt ställe kan göra god verkan. FP |
|
| Då var det min tur o försöka få tyst på fläkten då den börjat kvittra vid inbromsning..men med tidigare svar så ska det nog gå att åtgärda då! | |
|
Jag kanske skall tillägga att BMW-verkstaden som jag först frågade om problemet, tyckte att "det är bara att byta fläkten om den gnisslar eftersom det är lagret som är torrt!". Lätt att säga när kunden betalar i stället för att droppa på några droppar olja...! :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.